De vraag stellen is hem beantwoorden.Bezorgd schreef:Waarom geen recente SB 'ers? Vanwege commercieel motief?

De vraag stellen is hem beantwoorden.Bezorgd schreef:Waarom geen recente SB 'ers? Vanwege commercieel motief?
Echt? SB kost toch bijna niks per jaar?Jantje schreef:De vraag stellen is hem beantwoorden.Bezorgd schreef:Waarom geen recente SB 'ers? Vanwege commercieel motief?
Ik zou toch meer woorden gebruiken hier: Het gaat wel om het ware geloof, dat een geschonken geloof is, en ook door Gods Geest steeds in beoefening moet worden gebracht.Samanthi schreef: Het gaat erom of je geloofd in de Gekruisigde.
Maar we moeten ook niet vergeten dat er niemand is die naar God vraagt. Ook onder een rechte en evenwichtige bijbelse prediking zijn er velen die niet werkelijk tot Christus komen, vanwege het ongeloof van ons natuurlijke hart.
Uiteindelijk is het zo dat we van dood levend gemaakt moeten worden. En het evangelie moet inderdaad juist verkondigd worden, want dat is het zaad der wedergeboorte (1 Petrus 1:23).
Denk eraan, dat jullie dit nooit opvatten of nu de rechtvaardiging om het geloof is; het gaat alleen om de toegerekende gerechtigheid van Christus, deze wordt door de zondaar aangenomen door het geloof. Zoals alle mensen nu in Adam voor hun
geboorte reeds voor God verdoemelijk liggen, zo liggen alle uitverkorenen van eeuwigheid reeds in Christus rechtvaardig voor God, maar in de rechtvaardiging in de vierschaar van hun consciëntie krijgen ze er pas de bewustheid van. Daarom moeten allen, die van eeuwigheid vrijverklaard liggen, in de tijd eens een keer ook waarlijk vrij worden.
Rechtvaardigen staat tegenover verdoemen. Als we dus door God, bij God niet in Christus van al onze schuld gerechtvaardigd zijn, zullen we verdoemd blijven. Nu zeg ik niet, dat direct alle uitverkorenen daarvan in kennis gesteld worden, maar ze
kunnen ermee in kennis gesteld worden en moeten ernaar staan.
Ik heb alle respect voor de persoon van ds. Fraanje. Echter zul je een "rechtvaardiging van eeuwigheid" niet bij de Reformatoren aantreffen.GGotK schreef:Ds Fraanje:
Denk eraan, dat jullie dit nooit opvatten of nu de rechtvaardiging om het geloof is; het gaat alleen om de toegerekende gerechtigheid van Christus, deze wordt door de zondaar aangenomen door het geloof. Zoals alle mensen nu in Adam voor hun
geboorte reeds voor God verdoemelijk liggen, zo liggen alle uitverkorenen van eeuwigheid reeds in Christus rechtvaardig voor God, maar in de rechtvaardiging in de vierschaar van hun consciëntie krijgen ze er pas de bewustheid van. Daarom moeten allen, die van eeuwigheid vrijverklaard liggen, in de tijd eens een keer ook waarlijk vrij worden.Rechtvaardigen staat tegenover verdoemen. Als we dus door God, bij God niet in Christus van al onze schuld gerechtvaardigd zijn, zullen we verdoemd blijven. Nu zeg ik niet, dat direct alle uitverkorenen daarvan in kennis gesteld worden, maar ze
kunnen ermee in kennis gesteld worden en moeten ernaar staan.
Mooi! Ook die laatste woorden: 'ernaar staan'. Die gebruikte ds. De Kok ook, zondagavond.GGotK schreef:Ds Fraanje:
Denk eraan, dat jullie dit nooit opvatten of nu de rechtvaardiging om het geloof is; het gaat alleen om de toegerekende gerechtigheid van Christus, deze wordt door de zondaar aangenomen door het geloof. Zoals alle mensen nu in Adam voor hun
geboorte reeds voor God verdoemelijk liggen, zo liggen alle uitverkorenen van eeuwigheid reeds in Christus rechtvaardig voor God, maar in de rechtvaardiging in de vierschaar van hun consciëntie krijgen ze er pas de bewustheid van. Daarom moeten allen, die van eeuwigheid vrijverklaard liggen, in de tijd eens een keer ook waarlijk vrij worden.Rechtvaardigen staat tegenover verdoemen. Als we dus door God, bij God niet in Christus van al onze schuld gerechtvaardigd zijn, zullen we verdoemd blijven. Nu zeg ik niet, dat direct alle uitverkorenen daarvan in kennis gesteld worden, maar ze
kunnen ermee in kennis gesteld worden en moeten ernaar staan.
Jantje, dat is bij iedereen die het ten deel mag vallen "in een punt des tijds ".Jantje schreef:Mooi! Ook die laatste woorden: 'ernaar staan'. Die gebruikte ds. De Kok ook, zondagavond.GGotK schreef:Ds Fraanje:
Denk eraan, dat jullie dit nooit opvatten of nu de rechtvaardiging om het geloof is; het gaat alleen om de toegerekende gerechtigheid van Christus, deze wordt door de zondaar aangenomen door het geloof. Zoals alle mensen nu in Adam voor hun
geboorte reeds voor God verdoemelijk liggen, zo liggen alle uitverkorenen van eeuwigheid reeds in Christus rechtvaardig voor God, maar in de rechtvaardiging in de vierschaar van hun consciëntie krijgen ze er pas de bewustheid van. Daarom moeten allen, die van eeuwigheid vrijverklaard liggen, in de tijd eens een keer ook waarlijk vrij worden.Rechtvaardigen staat tegenover verdoemen. Als we dus door God, bij God niet in Christus van al onze schuld gerechtvaardigd zijn, zullen we verdoemd blijven. Nu zeg ik niet, dat direct alle uitverkorenen daarvan in kennis gesteld worden, maar ze
kunnen ermee in kennis gesteld worden en moeten ernaar staan.
Overigens is ds. Fraanje wel iemand geweest die in relatief korte tijd de wedergeboorte en de staatsverwisseling zelf heeft meegemaakt, heb ik wel eens begrepen.
Theodorus van der Groe schreef:Verder merken wij de rechtvaardigmaking hier ook aan, zoals die tegelijk of gelijkzaan geschiedt in Gods vierschaar, en in van de mensen consciëntie. Want van geen andere rechtvaardig¬making spreekt de Heilige Schrift, gelijk ook niet onze formulie¬ren. Het moet ook noodwendig alzo volgen uit de samen bestaanbaarheid van de twee daden van de rechtvaardigmaking, na¬melijk de Goddelijke toerekening en de menselijke aanneming van Christus' gerechtigheid, dat de rechtvaardigmaking gelijk¬zaan geschiedt van God in de hemel, en in de consciëntie des gelovigen. Tussen die beiden is een zodanig volstrekt noodza¬kelijk verband, dat Gods rechtvaardigen in de hemel geen ogenblik bestaat, zonder zijn rechtvaardigen in des gelovigen consciëntie, weshalve die twee als onderscheiden, maar in het minste niet vaneen gescheiden moeten worden.
Deze dingen klaarheidhalve almede vooruit gezonden zijnde, zo zullen wij hier nu ons gevoelen, omtrent de voorgestelde verschilstaat, ook terneder stellen, hetgeen summierlijk hierop uitkomt, dat aan beide zijden, van de rechtvaardigmaking in de verschil¬staat niet recht geleerd wordt, maar dat dezelve van de ene zijde te laat gesteld wordt, en dat zij aldus beiden dwalen, elk in een bijzonder uiterste, die in dezer voege dit hoogwichtige geloofsartikel zouden willen opnemen en begrijpen.
Het komt ons voor, dat zij die de rechtvaardigmaking willen stellen vóór het geloof, teveel zien op de rechtvaardigmaking of de toerekening alleen aan Gods zijde. En wederom dat de anderen, die de rechtvaardigmaking willen stellen na het ge¬loof, hier teveel of te sterk zien, op het geloof alleen aan 's mensen zijde, en te weinig op de rechtvaardigmaking en toe¬rekening aan de zijde Gods. Doch om van dit Goddelijk genade¬werk een recht verstand te bekomen, is het volstrekt noodza¬kelijk, dat men gelijk en evenzeer het oog moet slaan op de rechtvaardigmaking, zoals God die uit genade om Christus toegerekende gerechtigheid aan de zondaar die gelooft, bewijst en doet.
Rechtvaardigmaking en geloof zijn doch allernauwst aan el¬kander verbonden en verenigd, en kunnen volstrekt niet van elkander gescheiden worden, zelfs niet voor een ogenblik, maar zij zijn aan te merken als een daad Gods en als het mid¬del, waardoor dezelve geschiedt, en dus niet zonder het mid¬del, en het middel niet zonder de daad. God rechtvaardigt NB. alleen de gelovige zondaar, die Hijzelf door het geloof, ja door de Geest des geloofs, inlijft in Christus. Doch buiten Christus en zonder het geloof wordt nooit iemand van Hem gerechtvaardigd.
Wanneer God de gelovige zondaar rechtvaardigt in de vier¬schaar des hemels, dan doet Hij zulks terzelfder tijd NB. ook in de consciëntie. Het is in de grond één en dezelfde werking van Gods genade, die in de hemel geschiedt, en in de consciëntie door middel van het geloof.
Als je het zo bekijkt wel, maar bij sommigen zit er jaren tussen. Bij ds. Fraanje was dat juist niet het geval. Je zou dus verwachten dat hij dan een andere visie had aangaande Zondag 23. Maar die gevolgtrekking blijkt vervolgens niet zo te zijn.Ouderling schreef:Jantje, dat is bij iedereen die het ten deel mag vallen "in een punt des tijds ".Jantje schreef:Mooi! Ook die laatste woorden: 'ernaar staan'. Die gebruikte ds. De Kok ook, zondagavond.GGotK schreef:Ds Fraanje:
Denk eraan, dat jullie dit nooit opvatten of nu de rechtvaardiging om het geloof is; het gaat alleen om de toegerekende gerechtigheid van Christus, deze wordt door de zondaar aangenomen door het geloof. Zoals alle mensen nu in Adam voor hun
geboorte reeds voor God verdoemelijk liggen, zo liggen alle uitverkorenen van eeuwigheid reeds in Christus rechtvaardig voor God, maar in de rechtvaardiging in de vierschaar van hun consciëntie krijgen ze er pas de bewustheid van. Daarom moeten allen, die van eeuwigheid vrijverklaard liggen, in de tijd eens een keer ook waarlijk vrij worden.Rechtvaardigen staat tegenover verdoemen. Als we dus door God, bij God niet in Christus van al onze schuld gerechtvaardigd zijn, zullen we verdoemd blijven. Nu zeg ik niet, dat direct alle uitverkorenen daarvan in kennis gesteld worden, maar ze
kunnen ermee in kennis gesteld worden en moeten ernaar staan.
Overigens is ds. Fraanje wel iemand geweest die in relatief korte tijd de wedergeboorte en de staatsverwisseling zelf heeft meegemaakt, heb ik wel eens begrepen.
Volgens mij zijn ook aanhangers van de standenleer het erovereens dat de staatsverwisseling en de wedergeboorte samenvallen, zei het dat de wedergeborene het zich dan volgens de standenleer (soms lange tijd) nog niet bewust is.Jantje schreef:Als je het zo bekijkt wel, maar bij sommigen zit er jaren tussen. Bij ds. Fraanje was dat juist niet het geval. Je zou dus verwachten dat hij dan een andere visie had aangaande Zondag 23. Maar die gevolgtrekking blijkt vervolgens niet zo te zijn.Ouderling schreef:Jantje, dat is bij iedereen die het ten deel mag vallen "in een punt des tijds ".Jantje schreef:Overigens is ds. Fraanje wel iemand geweest die in relatief korte tijd de wedergeboorte en de staatsverwisseling zelf heeft meegemaakt, heb ik wel eens begrepen.
Maar ik laat me graag nader onderwijzen op dat punt.Ds. A. Moerkerken schreef:Maar dit is nu juist niet het geval. Integendeel: door scherp te onderscheiden tussen de inlijving in Christus (inwendige roeping, wedergeboorte, staatsverwisseling, levendmaking!) en de openbaring van Christus (de 'tiende ure'. Joh. 1 : 40) worden twee dingen bereikt.
J.C. Philpot schreef:Ik heb alle respect voor de persoon van ds. Fraanje. Echter zul je een "rechtvaardiging van eeuwigheid" niet bij de Reformatoren aantreffen.GGotK schreef:Ds Fraanje:
Denk eraan, dat jullie dit nooit opvatten of nu de rechtvaardiging om het geloof is; het gaat alleen om de toegerekende gerechtigheid van Christus, deze wordt door de zondaar aangenomen door het geloof. Zoals alle mensen nu in Adam voor hun
geboorte reeds voor God verdoemelijk liggen, zo liggen alle uitverkorenen van eeuwigheid reeds in Christus rechtvaardig voor God, maar in de rechtvaardiging in de vierschaar van hun consciëntie krijgen ze er pas de bewustheid van. Daarom moeten allen, die van eeuwigheid vrijverklaard liggen, in de tijd eens een keer ook waarlijk vrij worden.Rechtvaardigen staat tegenover verdoemen. Als we dus door God, bij God niet in Christus van al onze schuld gerechtvaardigd zijn, zullen we verdoemd blijven. Nu zeg ik niet, dat direct alle uitverkorenen daarvan in kennis gesteld worden, maar ze
kunnen ermee in kennis gesteld worden en moeten ernaar staan.
De verordinering van onze rechtvaardigmaking in Christus is reeds geschied van
Eeuwigheid, in onze genadige verkiezing tot zaligheid, zie Rom. 8:29, 30. Hieraan zal
niemand twijfelen en daarom is het niet nodig, dat wij daarvan breder handelen
zouden.
Je haalt twee zaken door elkaar.Simon0612 schreef:De verordinering van onze rechtvaardigmaking in Christus is reeds geschied van
Eeuwigheid, in onze genadige verkiezing tot zaligheid, zie Rom. 8:29, 30. Hieraan zal
niemand twijfelen en daarom is het niet nodig, dat wij daarvan breder handelen
zouden.