Maatregelen kerk ivm coronavirus

Orchidee

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Geytenbeekje schreef:Een paar procent uit de (O)GGIN gaf aan wel beeld te hebben, maar dit heeft toch geen enkele (O)GGIN Gemeente ?
Bij mijn weten zenden ze géén beelden uit bij de ogg.
Onze plaatselijke ogg heeft vanaf het begin van de crisis altijd een groep mensen in de kerkdiensten (minimaal 30) omdat de ds dat eist/vraagt.
Hij gaat niet voor een lege kerk "staan preken".
Er word best wat moeite gedaan om iedere kerkdienst mensen te "charteren".

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
kerkganger

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door kerkganger »

Grapperhaus bezoekt zondag ggiN De Hoeksteen in Barneveld
Minister Grapperhaus hervat zijn bezoekronde aan de kerken nu de coronamaatregelen stap voor stap worden versoepeld. Zondag bezoekt hij een dienst in Barneveld.
https://www.rd.nl/kerk-religie/grapperh ... -1.1669417
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

kerkganger schreef:Grapperhaus bezoekt zondag ggiN De Hoeksteen in Barneveld
Minister Grapperhaus hervat zijn bezoekronde aan de kerken nu de coronamaatregelen stap voor stap worden versoepeld. Zondag bezoekt hij een dienst in Barneveld.
https://www.rd.nl/kerk-religie/grapperh ... -1.1669417
Mooi, dat deze dienst hem tot zegen mag zijn.
windorgel

Bericht door windorgel »

Orchidee schreef:
Geytenbeekje schreef:Een paar procent uit de (O)GGIN gaf aan wel beeld te hebben, maar dit heeft toch geen enkele (O)GGIN Gemeente ?
Onze plaatselijke ogg heeft vanaf het begin van de crisis altijd een groep mensen in de kerkdiensten (minimaal 30) omdat de ds dat eist/vraagt.

Jammer dat je dit steeds op deze manier blijft zeggen. Tussen 27-3 en 10-5 zijn er alleen diensten gehouden met minimale bezetting en niet met 'minimaal 30 personen' zoals jij stelt. Vanaf 10 mei pas weer met maximaal (!) 30 personen, zoals meerdere kerken dat deden. Staat allemaal keurig vermeld op de website van de OGG Krimpen.
postmillennial
Verbannen

Bericht door postmillennial »

Als dat zo is, moet Orchidee dit wel rechtzetten. Dit riekt naar laster: het leugenachtig besmeuren van de naam van een predikant.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

postmillennial schreef:Als dat zo is, moet Orchidee dit wel rechtzetten. Dit riekt naar laster: het leugenachtig besmeuren van de naam van een predikant.
Ik heb dagelijks contact met een gezin uit deze gemeente en zij vertellen mij geen leugens of praatjes of lasterlijke zaken over de ds en de gemeente, zij vertellen alleen waar zij mee geconfronteerd worden (bijv: het telefoontje met het "verzoek" tot bijwonen van een dienst)

Over laster gesproken: hoorde een preek uit deze gemeente en de ds veroordeeld in zijn preek "gewoon" een mens wat zich hersteld, evangelisch of pkn of zoiets noemt (letterlijk zijn woorden hé)

Vind ik echt laster en niet kunnen!

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
windorgel

Bericht door windorgel »

Orchidee schreef:
postmillennial schreef:Als dat zo is, moet Orchidee dit wel rechtzetten. Dit riekt naar laster: het leugenachtig besmeuren van de naam van een predikant.
Ik heb dagelijks contact met een gezin uit deze gemeente en zij vertellen mij geen leugens of praatjes of lasterlijke zaken over de ds en de gemeente, zij vertellen alleen waar zij mee geconfronteerd worden (bijv: het telefoontje met het "verzoek" tot bijwonen van een dienst)

Over laster gesproken: hoorde een preek uit deze gemeente en de ds veroordeeld in zijn preek "gewoon" een mens wat zich hersteld, evangelisch of pkn of zoiets noemt (letterlijk zijn woorden hé)

Ik heb ook contacten in die gemeente. Pas vanaf 10 mei zijn ze, cf de informatie op de website, gebeld of ze een dienst willen bijwonen. Daar is/was toch niets mis mee? 30 personen was toegestaan en de kerk is groot genoeg om minimaal 5 meter uit elkaar te zitten met 30 personen. Tussen 27-3 en 10-5 woonde vrijwel niemand de diensten bij, uitgezonderd een enkeling die thuis niet mee kon luisteren.

Wat je andere punt betreft zou ik zeggen: neem contact op met de dominee. Hij is zeker bereid je vriendelijk te woord te staan.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Orchidee schreef:

Dit is al de tweede keer dat je informatie over deze gemeente post die door anderen (o.a. de vorige keer door Mona Lisa die lid van de betreffende gemeente is) worden weersproken.

Een tijd terug:
Mona Lisa schreef:
Orchidee schreef:
Mona Lisa schreef:
Orchidee schreef:Ik heb weleens gehoord dat er nog maar 1/3 mensen in de kerk zit inmiddels.
De galerij is ook al jaren gesloten.
In de "glorietijd" onder ds Mieras waren de 12/1300 zitplaatsen meestal bezet.
Misschien dat er nu nog 400 man zit......
Ik weet niet van wie je dat gehoord hebt maar ik zou 'm maar niet meer vertrouwen. Die weet duidelijk niet hoe het zit, dit slaat nergens op. Er zijn inderdaad, een jaar of 15 terug, een aantal mensen vertrokken. Een aantal anderen zijn vanuit elders naar de gemeente gekomen. Wat voor vergelijking met ds. Mieras wil je maken? Hij is een jaar of veertig geleden overleden. Toen was er nog geen galerij en was het beneden meestal druk ja. De galerij is overigens nooit gesloten geweest in de zondagse diensten.
Ik vertel géén sprookje!
Een aantal mensen....klinkt andersAfbeelding
Honderden mensen....
Je wilt al die mensen niet op de koffie krijgen, zelfs een afgehuurde grote zaal is te klein voor de van oorsprong ogg'ers Afbeelding

15 jaar geleden was al de 3e leegloop...

25 jaar geleden de 2e...
33/34 jaar geleden was de eerste grote leegloop...
En 5/6/7 jaar geleden de 4e keer weer veel leegloop...

Mensen die nu 30/40 jaar zijn hebben géén idee hoe het was en hoe het werkelijk allemaal is gegaan en geweest...

Zéér trieste geschiedenis iigAfbeelding
Ik zit daar nu ruim 50 jaar in de kerk dus de geschiedenis ken ik. Bij onze huidige predikant kom ik erg graag, bij de vorige was ik ook bijna afgehaakt. Maar de spookverhalen die jij blijkbaar hoort gaan nergens over.
Misschien is het een idee om hier wat terughoudender mee te zijn?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Christen

Bericht door Christen »

Orchidee schreef:

Ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheid daarin, vind ik. En die mogen zij ook nemen... Iets doen waar je niet achter staat, voelt niet goed.

Ik ken er die idd weggegaan zijn, en ik ken er die zich belangeloos inzetten.. beide respectabele mensen.

Geef het een plekje en doe wat jezelf denkt dat het beste is.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Mistig

Bericht door Mistig »

Toch denk ik dat Orchidee hierin gelijk heeft...
Ik heb het van meerdere mensen ook al vernomen en zelf in een preek van deze dominee gehoord.

'Als protestanten mogen we protesteren.'
En als de minister langskomt, 'dan slaan we hem met Gods Woord terug naar huis'.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:Toch denk ik dat Orchidee hierin gelijk heeft...
Ik heb het van meerdere mensen ook al vernomen en zelf in een preek van deze dominee gehoord.

En als de minister langskomt, 'dan slaan we hem met Gods Woord terug naar huis'.
@Orchidee beweert dingen die steeds onjuist blijken te zijn, aangezien ze steeds worden tegengesproken. Dat is wel vreemd.

Ik geef de dominee groot gelijk. Het is nooit verboden geweest om met maximaal 30 mensen in de kerk te zitten.

En ik heb er op mijn beurt moeite mee als de ouderling bidt dat we de overheid moeten gehoorzamen, terwijl er bij ons nog steeds maar minimale bezetting is in de eredienst, ook gisteren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
kerkganger

Bericht door kerkganger »

Jantje schreef:

@Orchidee beweert dingen die steeds onjuist blijken te zijn, aangezien ze steeds worden tegengesproken. Dat is wel vreemd.

Ik geef de dominee groot gelijk. Het is nooit verboden geweest om met maximaal 30 mensen in de kerk te zitten.

En ik heb er op mijn beurt moeite mee als de ouderling bidt dat we de overheid moeten gehoorzamen, terwijl er bij ons nog steeds maar minimale bezetting is in de eredienst, ook gisteren.
Inderdaad, veel predikanten, waaronder ook bovengenoemde predikant hebben moeite met bomvolle supermarkten, bouwmarkten, vliegtuigen vs praktisch lege kerken. En begrijpelijk!

Lastige situatie, en hopelijk wordt er snel verder versoepeld voor (grote) kerken die meer dan 30 of 100 man kunnen herbergen met inachtneming van de 1,5 meter.
refo

Bericht door refo »

Jantje schreef:

Dat iets wordt tegengesproken, is geen bewijs dat het onjuist is.
Valcke

Bericht door Valcke »

refo schreef:
Jantje schreef:

Dat iets wordt tegengesproken, is geen bewijs dat het onjuist is.
Volgens mij is met bronnen aangetoond dat een aantal beweringen niet kloppen.

Maar stel dat er nu meer mensen in de kerk zaten dan volgens de noodverordening zou mogen, wat dan nog? Wanneer Calvijn en onze oudvaders zouden leven, zouden zij de vloer aanvegen met de hedendaagse uitleg van het vijfde gebod. Wanneer ds. Kort dit ook zo voelt, dan ben ik het van harte met hem eens.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Precies. En daar sluit ik me van ganser harte bij aan!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie