Dit geldt voor mij ook. Ik spreek bv alle wethouders waarmee ik werk met hun voornaam aan, bij de burgemeester krijg ik dit niet uit mijn mond. Ik denk dat dit echt aan zijn leeftijd ligt.DDD schreef:Ik vind niet dat het gebruik van een voornaam op een boek of onder een brief zegt dat je iemand bij voornaam mag aanspreken.
Ik zou de minister-president in eerste instantie aanspreken met meneer Rutte. Een dominee die ik niet ken en die zich voorstelt met voor- en achternaam, zou ik ook gewoon bij zijn achternaam aanspreken. Vooral als er sprake is van een formele relatie, is dat nog steeds wel redelijk gebruikelijk.
Maar als je iemand persoonlijk kent, is het juist raar, al mag iedereen die volwassen is zelf bepalen hoe hij of zij wil worden aangesproken. Dus als je samen in de kerkenraad zit, vind ik het wel raar als mensen elkaar met de achternaam aanspreken.
Aanspreken ambtsdragers
Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)
-
Re: Positief topic over de GGIN
In een bevestigingsdienst van ambtsdragers tot diaken en ouderling heb ik wel eens een dominee terecht horen opmerken dat wij allen, hoofd voor hoofd, een ambt hebben ontvangen als christen in de wereld. Namelijk: gaat heen en maak het evangelie bekend. Wij zijn daar allen toe geroepen. Dat diakenen, ouderlingen en dominees nog eens openbaar bevestigd worden in hun bijzondere ambt voegt niet per se iets toe. Als belijdend christen hebben wij óók voor God en Zijn gemeente JA gezegd voor het ambt dat hoort bij een gezond levend geloof.Piet Puk schreef:Ik bedoel dit serieus, je zou het niet verwachten van me. Kerkenraadsleden hebben een ambt ontvangen van God. Zouden we hen dan ook niet met eerbied benaderen? Met eerbied gesproken, maar als we ons gebed tot God doen beginnen we toch ook niet met: Hey vriend. Waarom dan wel met de degenen die door God geroepen zijn in het ambt?
Dus zouden we volgens jouw redenering dan iedere belijdend christen maar met de achternaam moeten gaan aanspreken?
Voor de regel uit mijn opvoeding ben ik nog steeds dankbaar:
- Je begint met 'u', 'meneer', enzovoorts;
- Je tutoyeert als de ander dat vraagt of toestemming aan je geeft.
Dankbaar ben ik daar niet voor. Het is vooral lastig.
Eens, ik ook.Hollander schreef:Voor de regel uit mijn opvoeding ben ik nog steeds dankbaar:
Pietje Puk reageert nog niet snel.
Of was het toch een beetje stoken ?
Re: Positief topic over de GGIN
Herkenbaar....Zeeuw schreef:Misschien ligt het aan je leeftijd? Ik heb nl in onze kerk vooral ambtsdragers ik persoonlijk ken. Dan ga ik uiteraard op huisbezoek niet ineens mijnheer ipv Jan of Piet of Martijn ofzo zeggen. Eerbied zit niet in de aanspraak, maar de omgang wat mij betreft.Piet Puk schreef:Enkel wanneer ze mij benaderen vanwege hun ambt ja.Nasrani schreef:Omdat zij gewone mensen zijn net als jij en ik. De vergelijking met de aanspraak van God gaat totaal niet op. En met eerbied hoeft ook niet.Piet Puk schreef:Ik bedoel dit serieus, je zou het niet verwachten van me. Kerkenraadsleden hebben een ambt ontvangen van God. Zouden we hen dan ook niet met eerbied benaderen? Met eerbied gesproken, maar als we ons gebed tot God doen beginnen we toch ook niet met: Hey vriend. Waarom dan wel met de degenen die door God geroepen zijn in het ambt?
Hoe zie je dat dan voor je als een vriend of familielid ambtsdrager wordt? Is het dat van Toontje Ratelvink opeens Dhr. of ouderling/ diaken T. Ratelvink in de omgang met elkaar?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Ik heb vrij zelden deze opvoedingsregel als lastig ervaren. Waarom vind jij het vooral lastig?refo schreef:Dankbaar ben ik daar niet voor. Het is vooral lastig.
Tja, wat moet ik zeggen. Hoor weinig bijval. Ik blijf het ongemakkelijk vinden om ambtsdragers bij hun voornaam te noemen. Hoe doe je dat bij kinderen die je naar catechisatie stuurt? Je moet naar de catechisatie van Klaas?Bezorgd schreef:Eens, ik ook.Hollander schreef:Voor de regel uit mijn opvoeding ben ik nog steeds dankbaar:
Maar nu ik zo alleen sta, vraag ik me af: ben ik nog wel welkom op dit forum, Mods?
Dan maak ik mij zorgen...Piet Puk schreef:(…) Hoe doe je dat bij kinderen die je naar catechisatie stuurt? Je moet naar de catechisatie van Klaas?
Je kinderen noemen die persoon toch geen Klaas omdat jij deze persoon met de voornaam kent? Voor die kinderen is het gewoon ouderling inclusief achternaam (tijdens de catechisatie, niet als hij bij ons thuiskomt omdat we elkaar persoonlijk kennen), tenzij die ouderling tegen de kinderen zegt 'zeg maar Piet'. Wat ik overigens een slecht idee zou vinden.Piet Puk schreef:Tja, wat moet ik zeggen. Hoor weinig bijval. Ik blijf het ongemakkelijk vinden om ambtsdragers bij hun voornaam te noemen. Hoe doe je dat bij kinderen die je naar catechisatie stuurt? Je moet naar de catechisatie van Klaas?Bezorgd schreef:Eens, ik ook.Hollander schreef:Voor de regel uit mijn opvoeding ben ik nog steeds dankbaar:
Maar nu ik zo alleen sta, vraag ik me af: ben ik nog wel welkom op dit forum, Mods?
Ik heb bv les gehad (op school) van een oom van me. Ik noemde hem gewoon 'meester'. En echt, als kind van 10 begreep ik haarfijn dat hij op verjaardag oom Hans was.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 06 jun 2020, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
@Hollander:
Het is vooral lastig in bijvoorbeeld werk. Daar kan het echt ongepast zijn om tegen een collega met u te beginnen. Mensen zijn al snel beledigd als je hen als u aanspreekt buiten een formele setting.
Je kunt op een verjaardagsfeest, bijvoorbeeld een feest voor iemands 50e verjaardag, waar je veel mensen niet kent, toch niet iedereen met u aan gaan spreken? Dan heb je geen gevoel voor verhoudingen.
@Pietje Puk:
Ik mag hopen dat dat wel een grapje is. Overigens vind ik het heel normaal om tegenover kinderen te spreken over meester Den Besten en hem zelf met Peter aan te spreken. Ik zie geen verschil met catechisatie.
Maar goed. Waar in mijn omgeving veel mensen het wonderlijk vinden dat er dominees zijn die zich alleen met de achternaam voorstellen, vind jij dat zelfs ouderlingen dat moeten doen. In mijn omgeving zou je als een curiositeit uit de vijftiger jaren worden bekeken en ik denk zelfs dat er mensen van in de lach zouden schieten als Bart Bolier zich zou voorstellen als meneer Bolier.
Het is vooral lastig in bijvoorbeeld werk. Daar kan het echt ongepast zijn om tegen een collega met u te beginnen. Mensen zijn al snel beledigd als je hen als u aanspreekt buiten een formele setting.
Je kunt op een verjaardagsfeest, bijvoorbeeld een feest voor iemands 50e verjaardag, waar je veel mensen niet kent, toch niet iedereen met u aan gaan spreken? Dan heb je geen gevoel voor verhoudingen.
@Pietje Puk:
Ik mag hopen dat dat wel een grapje is. Overigens vind ik het heel normaal om tegenover kinderen te spreken over meester Den Besten en hem zelf met Peter aan te spreken. Ik zie geen verschil met catechisatie.
Maar goed. Waar in mijn omgeving veel mensen het wonderlijk vinden dat er dominees zijn die zich alleen met de achternaam voorstellen, vind jij dat zelfs ouderlingen dat moeten doen. In mijn omgeving zou je als een curiositeit uit de vijftiger jaren worden bekeken en ik denk zelfs dat er mensen van in de lach zouden schieten als Bart Bolier zich zou voorstellen als meneer Bolier.
Laatst gewijzigd door DDD op 06 jun 2020, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan zou ik wel heel hard moeten lachen zeg. Als je daarom beledigd bent, wordt het tijd voor je vrijmibo.DDD schreef:@Hollander:
@Pietje Puk:
Wacht maar tot jij oud bent en het niet wilt zijn. Al hoop ik dat je zo verstandig bent dat je je leeftijd omarmt.Zeeuw schreef:Dan zou ik wel heel hard moeten lachen zeg. Als je daarom beledigd bent, wordt het tijd voor je vrijmibo.DDD schreef:@Hollander:
@Pietje Puk:
-
Ik constateer nu: https://nl.wikipedia.org/wiki/CalimerocomplexPiet Puk schreef:Tja, wat moet ik zeggen. Hoor weinig bijval. Ik blijf het ongemakkelijk vinden om ambtsdragers bij hun voornaam te noemen. Hoe doe je dat bij kinderen die je naar catechisatie stuurt? Je moet naar de catechisatie van Klaas?Bezorgd schreef:Eens, ik ook.Hollander schreef:Voor de regel uit mijn opvoeding ben ik nog steeds dankbaar:
Welke zorgen? Dat het niet goed komt met Klaas vanwege je eigen kinderen?Hollander schreef:Dan maak ik mij zorgen...Piet Puk schreef:(…) Hoe doe je dat bij kinderen die je naar catechisatie stuurt? Je moet naar de catechisatie van Klaas?