Gereformeerde Gemeenten

J.C. Philpot

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Ik trek me terug uit deze discussie. Ik heb in mijn openingspost nadrukkelijk mijn respect voor de predikant en voor wat hij heeft mee moeten maken uitgesproken, en het daar niet over willen hebben. En mij aleen inhoudelijk uit willen laten over een leerstellige zaak (een voorgeschreven bevindingsschema), en inderdaad, naar aanleiding van een casus.

Opmerkingen als "gezemel over predikanten" en "afserveren" laat ik voor ieders eigen rekening.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 05 jun 2020, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mistig

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef: Helemaal eens. Zowel de onderstreping dat het een mooi interview is als de kanttekening. Welke preek bedoel je eigenlijk?
En wat mij opviel, bij zelfde soort ervaringen bij andere predikanten als ds Simons en Ten Brinke hoorde je wel dat er ook iets was van een berusting of zelfs een verlangen om heen te gaan. Wat de Heere doet is goed. Dat lees ik in dit interview niet zo terug. Terwijl dat juist zo'n getuigend element kan zijn. Al weet ik ook wel dat er kinderen van God zijn die met grote angst de doodsjordaan over moeten.
Toch zegt dr. G.A. van den Brink in het filmpje wat je eerder deze week doorgaf dat die angst ook wordt weggenomen, als je een kind van God bent...
Hij haalt hierbij de woorden van Paulus aan, die @samanthi ook noemt: "Dood, waar is uw prikkel?"
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

J.C. Philpot schreef:Ik trek me terug uit deze discussie. Ik heb in mijn openingspost nadrukkelijk mijn respect voor de predikant en voor wat hij heeft mee moeten maken uitgesproken, en het daar niet over willen hebben. En mij alleen inhoudelijk uit willen laten over een leerstellige zaak (een voorgeschreven bevindingsschema), en inderdaad, naar aanleiding van een casus.

Opmerkingen als "gezemel over predikanten" en "afserveren" laat ik voor ieders eigen rekening.
Snap ik. Ik heb jouw posting als positief en integer ervaren. Alleen krijgt het op een forum snel een vervolg wat onwenselijk is. In dat licht moet je mijn opmerking zien.
gallio

Bericht door gallio »

Mistig schreef:
Toch zegt dr. G.A. van den Brink in het filmpje wat je eerder deze week doorgaf dat die angst ook wordt weggenomen, als je een kind van God bent...
Hij haalt hierbij de woorden van Paulus aan, die @samanthi ook noemt: "Dood, waar is uw prikkel?"
Niet altijd hoor. Bij Petrus ging het wat anders. Hij had nauwe omgang met Jezus ervaren, hij had Hem beleden als zijnde de Zoon van God. Petrus had gepreekt, zieken genezen, demonen uitgedreven, op het water gewandeld, etc. En kon hij sterven, toen hij in de zaal van Kajafas stond?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

ja, want Christus had Simon Bar-Jona, daarvoor al zaliggesproken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
gallio

Bericht door gallio »

Bertiel schreef:ja, want Christus had Simon Bar-Jona, daarvoor al zaliggesproken
Ik had ms. beter kunnen vragen, was de angst om te sterven toen weggenomen? Want ik reageerde op dat stukje van de discussie.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik trek me terug uit deze discussie. Ik heb in mijn openingspost nadrukkelijk mijn respect voor de predikant en voor wat hij heeft mee moeten maken uitgesproken, en het daar niet over willen hebben. En mij alleen inhoudelijk uit willen laten over een leerstellige zaak (een voorgeschreven bevindingsschema), en inderdaad, naar aanleiding van een casus.

Snap ik. Ik heb jouw posting als positief en integer ervaren. Alleen krijgt het op een forum snel een vervolg wat onwenselijk is. In dat licht moet je mijn opmerking zien.
Mijn excuses @J.C.Philpot als je dacht dat ik op jouw post doelde met gezemel, integendeel deze vond ik waardig. Ik vond het een mooi en eerlijk artikel en dan heb ik het gauw gehad met opmerkingen als ongelovigen op de preekstoel en verder onwenselijk gepraat in dezen. Maar ik vind inderdaad dat ik me beter kon uitdrukken dan ik deed.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
J.C. Philpot

Dank, Ad & Pierre :super
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Ik heb ook niks (sowieso nooit eigenlijk) aan te merken op jouw posts Philpot, maak je geen zorgen!
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik hoop ook niet dat jullie mijn post bedoelen, die was ook zeker goed bedoeld.

Wel een opmerking , tip:
Wat ik bij sommigen wel merk is een grote irritatie als er ook maar iets gepost wordt wat niet zint.
Dan denk ik dat het toch beter is om niet actief te zijn op een forum.
J.C. Philpot

Mistig schreef:Toch zegt dr. G.A. van den Brink in het filmpje wat je eerder deze week doorgaf dat die angst ook wordt weggenomen, als je een kind van God bent...
Helemaal los van de discussie van zojuist, ben ik hier nog wel benieuwd naar. Zegt dr. G.A. van den Brink dat de doodsangst bij elk kind van God word weggenomen?

Ik vraag me namelijk af of je daar zo stellig in kunt zijn. Wat doen we dan met de voorbeelden van Gods kinderen, die onder hevige aanvechtingen zijn heengegaan? De staat van een kind van God ligt toch vast in Christus, ongeacht de mate van aanvechting of zekerheid die hij in zijn gevoel ervaart?

George Whitefield
samanthi

Bericht door samanthi »

gallio schreef:
Mistig schreef:
Niet altijd hoor. Bij Petrus ging het wat anders. Hij had nauwe omgang met Jezus ervaren, hij had Hem beleden als zijnde de Zoon van God. Petrus had gepreekt, zieken genezen, demonen uitgedreven, op het water gewandeld, etc. En kon hij sterven, toen hij in de zaal van Kajafas stond?
Ja want de Heere Jezus keek Hem aan, maar goed dit is wel een periode voor Pinksteren, zie je die twijfel en angst en verloochening na Pinksteren ook nog? Lees ook 1korinthe 15 vanaf vers 53.
Laatst gewijzigd door samanthi op 05 jun 2020, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Een kind van God kan in zijn ouderdom en zelfs op zijn sterfbed nog wel eens honden horen blaffen die hij nog nooit had gehoord.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
samanthi

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Een kind van God kan in zijn ouderdom en zelfs op zijn sterfbed nog wel eens honden horen blaffen die hij nog nooit had gehoord.
Een Kind van God zal altijd op Jezus moeten zien, anders zakt hij zeker weg.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:Ik hoop ook niet dat jullie mijn post bedoelen, die was ook zeker goed bedoeld.

Wel een opmerking , tip:
Wat ik bij sommigen wel merk is een grote irritatie als er ook maar iets gepost wordt wat niet zint.
Dan denk ik dat het toch beter is om niet actief te zijn op een forum.
Precies. De reacties zijn weer buiten proportie. Bijvoorbeeld die van DIA en in mindere mate die van Marion. Ik vind dat ze geen recht doen aan een oprecht geformuleerde zorg. Een zorg die zolang een forum zich reformatorisch noemt toch aan de orde moet kunnen komen.

Ik probeer integer te delen dat het voor mij nieuw is dat mensen die niet een persoonlijk geloof in Christus hebben predikant zijn. Ik had het al geconcludeerd uit de brief van de predikant, waar ik erg van schrok. Nu staat het in de krant, en dat verdient een duidelijk tegengeluid.

Ik zeg daarmee niet dat iemand geen kind van God is, want er zijn allerhande dwalingen mogelijk. Mensen kunnen zelfs via Maria tot Jezus en de Vader bidden. Toch vind ik het wel erg, want ik blijf erbij dat van deze prediking niet veel heil te verwachten is. De vrucht zal zijn verwarring en ongeloof. En dat doet aan mijn waardering voor de persoon niets af. Maar ik vind dat iemand op deze manier geen dominee hoort te zijn. Dat lijkt mij een buitengewoon helder én gereformeerd standpunt.
Laatst gewijzigd door DDD op 05 jun 2020, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie