Eens met je laatste regel! Ik denk dat dit zeker verschillend kan liggen. De één vaart ruimer uit dan de ander.Bezorgd schreef:Helemaal eens. Zowel de onderstreping dat het een mooi interview is als de kanttekening. Welke preek bedoel je eigenlijk?J.C. Philpot schreef:Ik vind het inderdaad een mooi en eerlijk interview. Hoe de Heere hem er doorheen heeft geholpen, en tot hem gesproken heeft.Marion schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-a-ver ... -1.1668725
Mooi interview! Open en eerlijk, zoals hij is. Ook dat slot over de toepassing van Christus gerechtigheid.
De moeite die ik ermee hebt is echter juist wat hij zegt over de toepassing van Christus gerechtigheid (in de preek die hij hierover heeft gehouden 1,5 week geleden word verder uitgewerkt wat hij daarmee bedoelt).
Mij valt op de theologie die hierin doorklinkt op, dat je wedergeboren kunt zijn, het woord van God als predikant kunt verkondigen, maar de toepassing van Christus gerechtigheid nog niet kent (dat kan zelfs 25 jaar duren). Als ik dat vergelijk met de geschriften van de Reformatoren, Puriteinen en de belijdenisgeschriften, dan ligt daar de nadruk op de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof alleen, en worden wedergeboorte en Christuskennis onderscheiden, maar in veel mindere mate gescheiden.
Dat zeg ik overigens met alle respect voor de persoon van ds. Verschuure, en wat hij de afgelopen tijd heeft meegemaakt. Hopenlijk het mogelijk om het op een respectvolle wijze met elkaar oneens te zijn over de Embryo-theologie (ik weet dat dit onderwerp veel los kan maken).
En wat mij opviel, bij zelfde soort ervaringen bij andere predikanten als ds Simons en Ten Brinke hoorde je wel dat er ook iets was van een berusting of zelfs een verlangen om heen te gaan. Wat de Heere doet is goed. Dat lees ik in dit interview niet zo terug. Terwijl dat juist zo'n getuigend element kan zijn. Al weet ik ook wel dat er kinderen van God zijn die met grote angst de doodsjordaan over moeten.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Bezorgd schreef:Helemaal eens. Zowel de onderstreping dat het een mooi interview is als de kanttekening. Welke preek bedoel je eigenlijk?J.C. Philpot schreef:Ik vind het inderdaad een mooi en eerlijk interview. Hoe de Heere hem er doorheen heeft geholpen, en tot hem gesproken heeft.Marion schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-a-ver ... -1.1668725
Mooi interview! Open en eerlijk, zoals hij is. Ook dat slot over de toepassing van Christus gerechtigheid.
De moeite die ik ermee hebt is echter juist wat hij zegt over de toepassing van Christus gerechtigheid (in de preek die hij hierover heeft gehouden 1,5 week geleden word verder uitgewerkt wat hij daarmee bedoelt).
Mij valt op de theologie die hierin doorklinkt op, dat je wedergeboren kunt zijn, het woord van God als predikant kunt verkondigen, maar de toepassing van Christus gerechtigheid nog niet kent (dat kan zelfs 25 jaar duren). Als ik dat vergelijk met de geschriften van de Reformatoren, Puriteinen en de belijdenisgeschriften, dan ligt daar de nadruk op de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof alleen, en worden wedergeboorte en Christuskennis onderscheiden, maar in veel mindere mate gescheiden.
Dat zeg ik overigens met alle respect voor de persoon van ds. Verschuure, en wat hij de afgelopen tijd heeft meegemaakt. Hopenlijk het mogelijk om het op een respectvolle wijze met elkaar oneens te zijn over de Embryo-theologie (ik weet dat dit onderwerp veel los kan maken).
En wat mij opviel, bij zelfde soort ervaringen bij andere predikanten als ds Simons en Ten Brinke hoorde je wel dat er ook iets was van een berusting of zelfs een verlangen om heen te gaan. Wat de Heere doet is goed. Dat lees ik in dit interview niet zo terug. Terwijl dat juist zo'n getuigend element kan zijn. Al weet ik ook wel dat er kinderen van God zijn die met grote angst de doodsjordaan over moeten.
Toch zegt Paulus: dood waar is uw prikkel?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Er is een Bijbels onderscheid tussen het toevluchtnemend geloof door hen die iets van Christus mogen kennen, maar de volle zekerheid des geloofs missen. En ik ben er van overtuigd dat we de uitingen van Ds. Verschuure zo moeten duiden.J.C. Philpot schreef:Heel fijn dat je het met me eens ben. Maar ik ben het weer niet eens met de manier waarop je hierover spreekt.DDD schreef:Ik ben het eens met Philpot. Ik heb nooit geweten dat de leer van bepaalde predikanten in de GG kan meebrengen dat ongelovigen op de preekstoel staan. Of ze nu wel of niet wedergeboren zijn in eigen oog, dat vind ik dan nog minder ter zake.
Zelfs grote predikers onder de Puriteinen, zoals Richard Sibbes, hebben daar ook voor hun eigen ziel mee geworsteld, ook toen ze al predikant waren en met zegen dienden. En wat dacht je van mannen als Philpot en Tiptaft? Je leest bij hen dezelfde onderscheiding en dezelfde worsteling. Dus waarde DDD, een toontje lager en wat geestelijker is niet overbodig.
In onze kerk wordt er anders gepreekt, je bent of in Christus of buiten Christus, je kunt het niet met een misschientje doen, als je je toevlucht tot de Heere Jezus neemt... gaat het om de Heere Jezus en niet om de zekerheid die ik voel of heb, in de Bijbel kun je lezen dat de Heere Jezus niemand uitwerpt, omdat die tot Hem komt door de Vader getrokken zijn, als je dat in twijfel gaat twijfelen, dan trek je Zijn Woord in twijfel.Marion schreef:Er is een Bijbels onderscheid tussen het toevluchtnemend geloof door hen die iets van Christus mogen kennen, maar de volle zekerheid des geloofs missen. En ik ben er van overtuigd dat we de uitingen van Ds. Verschuure zo moeten duiden.J.C. Philpot schreef:Heel fijn dat je het met me eens ben. Maar ik ben het weer niet eens met de manier waarop je hierover spreekt.DDD schreef:Ik ben het eens met Philpot. Ik heb nooit geweten dat de leer van bepaalde predikanten in de GG kan meebrengen dat ongelovigen op de preekstoel staan. Of ze nu wel of niet wedergeboren zijn in eigen oog, dat vind ik dan nog minder ter zake.
Zelfs grote predikers onder de Puriteinen, zoals Richard Sibbes, hebben daar ook voor hun eigen ziel mee geworsteld, ook toen ze al predikant waren en met zegen dienden. En wat dacht je van mannen als Philpot en Tiptaft? Je leest bij hen dezelfde onderscheiding en dezelfde worsteling. Dus waarde DDD, een toontje lager en wat geestelijker is niet overbodig.
Het betekent niet dat je altijd alles op zak hebt, maar wel dat de Heere Jezus betrouwbaar is.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ik denk dat dat laatste toch ook wel wat karaktermatig kan zijn wellicht?Bezorgd schreef:Helemaal eens. Zowel de onderstreping dat het een mooi interview is als de kanttekening. Welke preek bedoel je eigenlijk?J.C. Philpot schreef:Ik vind het inderdaad een mooi en eerlijk interview. Hoe de Heere hem er doorheen heeft geholpen, en tot hem gesproken heeft.Marion schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-a-ver ... -1.1668725
Maar dan nog is er vaak genoeg twijfel in de gelovige.samanthi schreef:In onze kerk wordt er anders gepreekt, je bent of in Christus of buiten Christus, je kunt het niet met een misschientje doen, als je je toevlucht tot de Heere Jezus neemt... gaat het om de Heere Jezus en niet om de zekerheid die ik voel of heb, in de Bijbel kun je lezen dat de Heere Jezus niemand uitwerpt, omdat die tot Hem komt door de Vader getrokken zijn, als je dat in twijfel gaat twijfelen, dan trek je Zijn Woord in twijfel.Marion schreef:Er is een Bijbels onderscheid tussen het toevluchtnemend geloof door hen die iets van Christus mogen kennen, maar de volle zekerheid des geloofs missen. En ik ben er van overtuigd dat we de uitingen van Ds. Verschuure zo moeten duiden.J.C. Philpot schreef:Heel fijn dat je het met me eens ben. Maar ik ben het weer niet eens met de manier waarop je hierover spreekt.DDD schreef:Ik ben het eens met Philpot. Ik heb nooit geweten dat de leer van bepaalde predikanten in de GG kan meebrengen dat ongelovigen op de preekstoel staan. Of ze nu wel of niet wedergeboren zijn in eigen oog, dat vind ik dan nog minder ter zake.
Het betekent niet dat je altijd alles op zak hebt, maar wel dat de Heere Jezus betrouwbaar is.
-
En dit is nou waar het om draait.samanthi schreef:In onze kerk wordt er anders gepreekt, je bent of in Christus of buiten Christus, je kunt het niet met een misschientje doen, als je je toevlucht tot de Heere Jezus neemt... gaat het om de Heere Jezus en niet om de zekerheid die ik voel of heb, in de Bijbel kun je lezen dat de Heere Jezus niemand uitwerpt, omdat die tot Hem komt door de Vader getrokken zijn, als je dat in twijfel gaat twijfelen, dan trek je Zijn Woord in twijfel.Marion schreef:Er is een Bijbels onderscheid tussen het toevluchtnemend geloof door hen die iets van Christus mogen kennen, maar de volle zekerheid des geloofs missen. En ik ben er van overtuigd dat we de uitingen van Ds. Verschuure zo moeten duiden.J.C. Philpot schreef:Heel fijn dat je het met me eens ben. Maar ik ben het weer niet eens met de manier waarop je hierover spreekt.DDD schreef:Ik ben het eens met Philpot. Ik heb nooit geweten dat de leer van bepaalde predikanten in de GG kan meebrengen dat ongelovigen op de preekstoel staan. Of ze nu wel of niet wedergeboren zijn in eigen oog, dat vind ik dan nog minder ter zake.
God is zoveel ruimer als wij zelf denken. En dat is inderdaad ook een gevolg van onze zonden (ongeloof eigenlijk).
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Er zijn ook kerken, waar bijna niet meer gesepareerd wordt. Dan gaan we echt in de richting waar zich nu al vele GB-gemeenten bevinden: De dominee gaat uit van een bekeerde gemeente, spreekt de gemeente dan ook aan als 'gemeente van onze Heere Jezus Christus'. en mensen worden onder zo'n prediking gerust gesteld. En wee, als je eens iemand niet kunt overnemen want hij of zij is echt een goed christen. Dan heeft dus die prediking zijn doel bereikt. Maar een mens die daar doorheen prikt moet monddood worden gemaakt, want die zorgt immers voor onrust?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Waar lees jij in de Bijbel over dat onderscheid?Marion schreef:Er is een Bijbels onderscheid tussen het toevluchtnemend geloof door hen die iets van Christus mogen kennen, maar de volle zekerheid des geloofs missen. En ik ben er van overtuigd dat we de uitingen van Ds. Verschuure zo moeten duiden.J.C. Philpot schreef:Heel fijn dat je het met me eens ben. Maar ik ben het weer niet eens met de manier waarop je hierover spreekt.DDD schreef:Ik ben het eens met Philpot. Ik heb nooit geweten dat de leer van bepaalde predikanten in de GG kan meebrengen dat ongelovigen op de preekstoel staan. Of ze nu wel of niet wedergeboren zijn in eigen oog, dat vind ik dan nog minder ter zake.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Dat klopt, maar ik zie ook bevindelijk gereformeerden, boos worden als je vragen stelt, er is niemand die God zoekt en er is geen redding in een mens of ander bloot schepsel dat in de Heere Jezus alleen.-DIA- schreef:Er zijn ook kerken, waar bijna niet meer gesepareerd wordt. Dan gaan we echt in de richting waar zich nu al vele GB-gemeenten bevinden: De dominee gaat uit van een bekeerde gemeente, spreekt de gemeente dan ook aan als 'gemeente van onze Heere Jezus Christus'. en mensen worden onder zo'n prediking gerust gesteld. En wee, als je eens iemand niet kunt overnemen want hij of zij is echt een goed christen. Dan heeft dus die prediking zijn doel bereikt. Maar een mens die daar doorheen prikt moet monddood worden gemaakt, want die zorgt immers voor onrust?
Ps bij ons wordt er wel gerepareerd, in Christus of overal buiten.
- J.C. Philpot
Als je het zo interpreteerd, dan zou ik het er mee eens zijn. Alleen is dat volgens mij niet hoe Ds. Verschuure het verwoord in de preek over psalm 118 van 1,5 week geleden, waar hij dit getuigenis verder uitdiept.Marion schreef: Er is een Bijbels onderscheid tussen het toevluchtnemend geloof door hen die iets van Christus mogen kennen, maar de volle zekerheid des geloofs missen. En ik ben er van overtuigd dat we de uitingen van Ds. Verschuure zo moeten duiden.
Wat ik hem hoor zeggen, komt mijns inziens overeen met hoe Ds. A Kort de heilsorde bij de embryothelogie beschrijft:
Ds. A. Kort schreef: De heilsorde bij de embryothelogie
a - Wedergeboorte of levendmaking (Alles valt hier samen ineen; de betrokken mens weet er echter nog niet van. Het is een onbewuste inlijving en wedergeboorte voor en door het geloof in Christus, en ook nog eens een onbewuste rechtvaardigmaking. Wie dat heeft, die is al gered)
b - Kennis der ellende
c - Schijnverlossing (zien is nog geen hebben)
d - Onzekerheid
e - Verlossing (bij een enkeling, maar die weldaad is niet nodig)
f - Twijfel, onzekerheid, strijd en aanvechting
g - Heerlijkmaking
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dan klopt er iets niet. Want als je eerlijk behandeld wilt worden ga je ook David verstaan: De oprechte sla mij. Dan zal het olie op mijn schedel zijn.samanthi schreef:Dat klopt, maar ik zie ook bevindelijk gereformeerden, boos worden als je vragen stelt, er is niemand die God zoekt en er is geen redding in een mens of ander bloot schepsel dat in de Heere Jezus alleen.-DIA- schreef:Er zijn ook kerken, waar bijna niet meer gesepareerd wordt. Dan gaan we echt in de richting waar zich nu al vele GB-gemeenten bevinden: De dominee gaat uit van een bekeerde gemeente, spreekt de gemeente dan ook aan als 'gemeente van onze Heere Jezus Christus'. en mensen worden onder zo'n prediking gerust gesteld. En wee, als je eens iemand niet kunt overnemen want hij of zij is echt een goed christen. Dan heeft dus die prediking zijn doel bereikt. Maar een mens die daar doorheen prikt moet monddood worden gemaakt, want die zorgt immers voor onrust?
Ik kan een voorbeeld geven, zonder namen te noemen: Een dominee wilde een bekering van iemand opschrijven. Hij dacht dat die persoon daar wel aan wilde meewerken. Die persoon doorzag die dominee, en zei: Ik werk daar niet aan mee, en ik hoop dat de Heere jouw eens bekeerd, dan kun je het zelf opschrijven. De vrome dominee wérd me toch kwaad op die eenvoudige man, Wat dacht die eenvoudige man wel!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ja maar dat ligt beslist niet aan de Heere, Hij is getrouw.Zeeuw schreef: Maar dan nog is er vaak genoeg twijfel in de gelovige.
Ja... Job zei op de puinhopen: ik weet dat mijn Verlosser leeft.Hersteldhervorms schreef:En dit is nou waar het om draait.
God is zoveel ruimer als wij zelf denken. En dat is inderdaad ook een gevolg van onze zonden (ongeloof eigenlijk).
Ja er klopt idd iets niet.-DIA- schreef:Dan klopt er iets niet. Want als je eerlijk behandeld wilt worden ga je ook David verstaan: De oprechte sla mij. Dan zal het olie op mijn schedel zijn.samanthi schreef:Dat klopt, maar ik zie ook bevindelijk gereformeerden, boos worden als je vragen stelt, er is niemand die God zoekt en er is geen redding in een mens of ander bloot schepsel dat in de Heere Jezus alleen.-DIA- schreef:Er zijn ook kerken, waar bijna niet meer gesepareerd wordt. Dan gaan we echt in de richting waar zich nu al vele GB-gemeenten bevinden: De dominee gaat uit van een bekeerde gemeente, spreekt de gemeente dan ook aan als 'gemeente van onze Heere Jezus Christus'. en mensen worden onder zo'n prediking gerust gesteld. En wee, als je eens iemand niet kunt overnemen want hij of zij is echt een goed christen. Dan heeft dus die prediking zijn doel bereikt. Maar een mens die daar doorheen prikt moet monddood worden gemaakt, want die zorgt immers voor onrust?
Ik kan een voorbeeld geven, zonder namen te noemen: Een dominee wilde een bekering van iemand opschrijven. Hij dacht dat die persoon daar wel aan wilde meewerken. Die persoon doorzag die dominee, en zei: Ik werk daar niet aan mee, en ik hoop dat de Heere jouw eens bekeerd, dan kun je het zelf opschrijven. De vrome dominee wérd me toch kwaad op die eenvoudige man, Wat dacht die eenvoudige man wel!
-
Nou refereer je Job en dat is wel een man die echt een heel sterk geloof had hoor! Niet dat hij in een andere stand leefde als bijvoorbeeld David, die van wie meer openlijke zonden bekend zijn.samanthi schreef:Ja maar dat ligt beslist niet aan de Heere, Hij is getrouw.Zeeuw schreef: Maar dan nog is er vaak genoeg twijfel in de gelovige.
Ja... Job zei op de puinhopen: ik weet dat mijn Verlosser leeft.Hersteldhervorms schreef:En dit is nou waar het om draait.