Gereformeerde Gemeenten

-DIA-

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
GGotK schreef:Afgezien van alle nadelen van de online kerkdiensten is het wel fijn om doordeweeks meditaties te kunnen beluisteren via verschillende GG's. Ik weet niet of dit voor coronatijd ook al werd gedaan in deze gemeentes. In Waardenburg is het bijvoorbeeld goed luisteren. Er wordt daar 2 maal per week een meditatie gelezen (ook van niet GG predikanten zoals ds Kievit en ds Wijnmalen) waarna de ouderling met een kort slotwoord en een dankgebed afsluit.
Ik hoorde het ook ja. Maar één van de ouderlingen praat nogal onduidelijk.
Misschien, mag ik ook wijzen op de meditaties van ds. Hoogerland (Thaborkerk Rotterdam-IJsselmonde). Hij heeft wekelijks op woensdag een meditatie gehouden, en wellicht zijn de meditaties nog na te luisteren. De zondagse preken blijven niet staan, de Bijbellezingen daarentegen bleven vorige jaar het hele jaar wel staan.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hollander

Bericht door Hollander »

De stichting 'Bevordering en Promotie van Aanbevelenswaardige Online Meditaties' zoekt nog bestuursleden.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:De stichting 'Bevordering en Promotie van Aanbevelenswaardige Online Meditaties' zoekt nog bestuursleden.
Neen. Ik ga liever voor 'Bevordering en Promotie van Aanbevelenswaardige Online Weekdiensten'.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hollander

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Hollander schreef:De stichting 'Bevordering en Promotie van Aanbevelenswaardige Online Meditaties' zoekt nog bestuursleden.
Neen.(...)
Hoe weet jij nou dat die stichting geen bestuursleden zoekt?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:
Neen.(...)
@GGotK is al voorzitter en @DIA is al secretaris.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hollander

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:
Neen.(...)
@GGotK is al voorzitter en @DIA is al secretaris.
Een penningmeester, Jan!!!

Maar ik constateer dat jij vóórdat de stichting een voltallig bestuur heeft, al aanstuurt op een scheuring of een complete wijziging eist van het doel.
Marion

Bericht door Marion »

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-a-ver ... -1.1668725

Mooi interview! Open en eerlijk, zoals hij is. Ook dat slot over de toepassing van Christus gerechtigheid.

Bizar overigens om te lezen over condoleances aan de kinderen terwijl vader nog leeft.
Ds. Huijser heeft hetzelfde meegemaakt. Zijn vrouw werd via de app een aantal keren gecondoleerd, al drie dagen voor hun zoon echt overleed. Je zou zoiets toch eerst drie keer checken voordat je wat stuurt? Lijkt me erg pijnlijk!
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Marion schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-a-ver ... -1.1668725

Mooi interview! Open en eerlijk, zoals hij is. Ook dat slot over de toepassing van Christus gerechtigheid.
Ik vind het inderdaad een mooi en eerlijk interview. Hoe de Heere hem er doorheen heeft geholpen, en tot hem gesproken heeft.

De moeite die ik ermee hebt is echter juist wat hij zegt over de toepassing van Christus gerechtigheid (in de preek die hij hierover heeft gehouden 1,5 week geleden word verder uitgewerkt wat hij daarmee bedoelt).

Mij valt op de theologie die hierin doorklinkt op, dat je wedergeboren kunt zijn, het woord van God als predikant kunt verkondigen, maar de toepassing van Christus gerechtigheid nog niet kent (dat kan zelfs 25 jaar duren). Als ik dat vergelijk met de geschriften van de Reformatoren, Puriteinen en de belijdenisgeschriften, dan ligt daar de nadruk op de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof alleen, en worden wedergeboorte en Christuskennis onderscheiden, maar in veel mindere mate gescheiden.

Dat zeg ik overigens met alle respect voor de persoon van ds. Verschuure, en wat hij de afgelopen tijd heeft meegemaakt. Hopenlijk het mogelijk om het op een respectvolle wijze met elkaar oneens te zijn over de Embryo-theologie (ik weet dat dit onderwerp veel los kan maken).
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 05 jun 2020, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
samanthi

Bericht door samanthi »

Bizar overigens om te lezen over condoleances aan de kinderen terwijl vader nog leeft.
Ds. Huijser heeft hetzelfde meegemaakt. Zijn vrouw werd via de app een aantal keren gecondoleerd, al drie dagen voor hun zoon echt overleed. Je zou zoiets toch eerst drie keer checken voordat je wat stuurt? Lijkt me erg pijnlijk!
Dat is zo erg mee te maken, ik ben jong mijn vader verloren, ook ik heb eens in de winkel gestaan en hoorde zeggen dat mijn vader overleden was. Terwijl hij nog leefde.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
J.C. Philpot

samanthi schreef:

Dat is zo erg mee te maken, ik ben jong mijn vader verloren, ook ik heb eens in de winkel gestaan en hoorde zeggen dat mijn vader overleden was. Terwijl hij nog leefde.
Dat lijkt me heel ingrijpend. Zo zie je maar wat het doorgeven van ongeverifieerd "nieuws" voor grote gevolgen voor personen die het betreft kan hebben. Ook op dit forum is dat gevaar aanwezig. Laten we er maar voorzichtig mee zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
samanthi

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:

Dat lijkt me heel ingrijpend. Zo zie je maar wat het doorgeven van ongeverifieerd "nieuws" voor grote gevolgen voor personen die het betreft kan hebben. Ook op dit forum is dat gevaar aanwezig. Laten we er maar voorzichtig mee zijn.
Een praatje gaat al snel, je moet altijd toetsen, vooral bij dit soort zaken, je andere reactie op dit artikel vond ik integer en ben ik het mee eens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het eens met Philpot. Ik heb nooit geweten dat de leer van bepaalde predikanten in de GG kan meebrengen dat ongelovigen op de preekstoel staan. Of ze nu wel of niet wedergeboren zijn in eigen oog, dat vind ik dan nog minder ter zake.
J.C. Philpot

DDD schreef:Ik ben het eens met Philpot. Ik heb nooit geweten dat de leer van bepaalde predikanten in de GG kan meebrengen dat ongelovigen op de preekstoel staan. Of ze nu wel of niet wedergeboren zijn in eigen oog, dat vind ik dan nog minder ter zake.
Heel fijn dat je het met me eens ben. Maar ik ben het weer niet eens met de manier waarop je hierover spreekt.

George Whitefield
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:

Ik vind het inderdaad een mooi en eerlijk interview. Hoe de Heere hem er doorheen heeft geholpen, en tot hem gesproken heeft.

De moeite die ik ermee hebt is echter juist wat hij zegt over de toepassing van Christus gerechtigheid (in de preek die hij hierover heeft gehouden 1,5 week geleden word verder uitgewerkt wat hij daarmee bedoelt).

Mij valt op de theologie die hierin doorklinkt op, dat je wedergeboren kunt zijn, het woord van God als predikant kunt verkondigen, maar de toepassing van Christus gerechtigheid nog niet kent (dat kan zelfs 25 jaar duren). Als ik dat vergelijk met de geschriften van de Reformatoren, Puriteinen en de belijdenisgeschriften, dan ligt daar de nadruk op de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof alleen, en worden wedergeboorte en Christuskennis onderscheiden, maar in veel mindere mate gescheiden.

Dat zeg ik overigens met alle respect voor de persoon van ds. Verschuure, en wat hij de afgelopen tijd heeft meegemaakt. Hopenlijk het mogelijk om het op een respectvolle wijze met elkaar oneens te zijn over de Embryo-theologie (ik weet dat dit onderwerp veel los kan maken).
Helemaal eens. Zowel de onderstreping dat het een mooi interview is als de kanttekening. Welke preek bedoel je eigenlijk?
En wat mij opviel, bij zelfde soort ervaringen bij andere predikanten als ds Simons en Ten Brinke hoorde je wel dat er ook iets was van een berusting of zelfs een verlangen om heen te gaan. Wat de Heere doet is goed. Dat lees ik in dit interview niet zo terug. Terwijl dat juist zo'n getuigend element kan zijn. Al weet ik ook wel dat er kinderen van God zijn die met grote angst de doodsjordaan over moeten.
J.C. Philpot

Bezorgd schreef:Welke preek bedoel je eigenlijk?
De preek ging over 118:16-21, thema "Dankzegging na verlossing uit grote nood".

George Whitefield
Plaats reactie