Het evangelie

Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Niet een spirituele openbaring van een bepaald soort.
Zou je dit misschien iets meer willen toelichten?
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Nou, ik heb Zondag 7 er even bij gepakt.

Dit staat er:

Vr.21. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.

Ik had het iets anders, maar jij ook!
Nu haal je het zelf aan:

Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt,

Een geloof waarin?
dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is,

Op welke grond?
uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

En nu weer on-topic: Bekeer u en gelooft het evangelie!
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Nou, ik heb Zondag 7 er even bij gepakt.

Dit staat er:

Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.

Ik had het iets anders, maar jij ook!
Nu haal je het zelf aan:

Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt,

Een geloof waarin?
dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is,

Op welke grond?
uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
Ja, maar hoe krijg ik daar deel aan dan?
Door het werk van de Heilige Geest zegt de HC. Eenzijdig werk van de Geest die het in de mens het willen en het werken werkt. Dat is niet iets wat je maar verstandelijk aanneemt dat dat zo is.
Dat ondervind je. Dat is kennen met je hart. niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft,
Er is meer nodig. Het werk van de Heilige Geest!
Lecram

Bericht door Lecram »

kantkant
Door het werk van de Heilige Geest zegt de HC. Eenzijdig werk van de Geest die het in de mens het willen en het werken werkt. Dat is niet iets wat je maar verstandelijk aanneemt dat dat zo is.
Dat ondervind je. Dat is kennen met je hart. niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft,
Jij schreef dat we door het zaligmakende werk van Jezus er deel aan krijgen. Dat wilde ik corrigeren.
Want we krijgen door het het werk van de heilige Geest deel aan het zaligmakende werk van Jezus.
jij haalde doel en middel door elkaar.

Overigens gaat het geloof niet buiten het verstand om.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

kantkant
Jij schreef dat we door het zaligmakende werk van Jezus er deel aan krijgen. Dat wilde ik corrigeren.
Want we krijgen door het het werk van de heilige Geest deel aan het zaligmakende werk van Jezus.
Het is Christus Zelf die werkt door de Geest. Lees maar eens een verklaring over de 3 ambten van Christus.
Dat is waar. Maar zeker niet buiten het hart om!
Lecram

Bericht door Lecram »

kantkant
Het is Christus Zelf die werkt door de Geest. Lees maar eens een verklaring over de 3 ambten van Christus.
Wat is je hart? (jij en ik bedoelen hier natuurlijk niet dat kloppende apparaat dat het bloed moet rondpompen)
Matthijs

Bericht door Matthijs »

kantkant
Wat is je hart? (jij en ik bedoelen hier natuurlijk niet dat kloppende apparaat dat het bloed moet rondpompen)
Nee, natuurlijk is dat niet je rikketik.

Het geestelijk hart wel te verstaan.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Lecram Jij schreef dat we door het zaligmakende werk van Jezus er deel aan krijgen. Dat wilde ik corrigeren.
Nee, natuurlijk is dat niet je rikketik.

Het geestelijk hart wel te verstaan.
Dat bedoel ik ook ;)

Maar wat verstaat de bijbel onder een geestelijk hart?

[Aangepast op 10/11/04 door Lecram]
Miscanthus

Gedachten, de wil, woorden, werken.

(aangepast na een aanvulling van Lecram)

[Aangepast op 10/11/04 door Miscanthus]
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Gedachten, woorden en werken.
Ds. Hegger noemt ook de wil.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Niet een spirituele openbaring van een bepaald soort.
Zou je dit misschien iets meer willen toelichten?
Fijn. Graag.

Ik hoor verschillende termen in de preek.

1. De uitwendige roeping.
2. De inwendige roeping.
3. De rechtvaardigmaking.

Ze geschieden volgens de preek ook in die volgorde.

1. De uitwendige roeping.
De predikant roept op tot aanneming van het evangelie.

2. De inwendige roeping.
Een onwederstandelijke trekking van God tot het evangelie.

3. De rechtvaardigmaking
Een bevindelijke bevestiging dat je er bij hoort. Vaak gelijkgesteld aan de doorleving van de vierschaar.

Nu is het laatste niet echt bijbels en zelfs rooms.
De bijbel zet de rechtvaardigmaking, toegespitst op de ervaring daarvan, nooit op de voorgrond en is zeker niet zaligmakend. Dat is het geloof. Dit is om een aantal dingen te voorkomen, maar daar kom ik later op terug.

Laat ik eerst stellen dat de rechtvaardigmaking zeker beleefd kan worden en dat daar vele mensen zijn die er van getuigen. Ik ontken niet het bestaan daarvan, maar heb kritiek op de rol van de rechtvaardigmaking in de preek.

De preek roept (als het goed is) op tot bekering. Ik mag denk ik wel zeggen dat de ger. gem. daar beroemt om is. Maar is dat zo? Ik merk heel duidelijk in de preek dat de term bekering eigenlijk op wedergeboorte slaat. De wedergeboorte is zeker een eenzijdig Godswerk en de dominee kan dit ook niet aanbieden of iets dergelijks. (Steenbok bezefte dit ook, maar schoot door, zoals we allemaal wel weten. Dat terzijde) Ik wil dit verder niet meer op de spits drijven, maar laten we er van uit gaan dat de dominee hamert op het feit dat er wedergeboorte moet plaatsvinden, om in de hemel te kunnen komen.

Maar dan zit je met een probleem. Je wilt preken dat iedereen wedergeboren moet worden, maar wat helpt dat? Alleen God kan dat werken. Nu is er wel een duidelijke toeleidende weg te noemen en dat is dat een zondaar altijd eerst op de knieën komt, voordat de verlossing en wedergeboorte plaats vind. Laten we dat dan gaan preken zeggen sommigen.

Maar dat resulteerd ook niet tot het gewenste effect. De zondaar komt er niet van op de knieën. Dominees proberen, de 1 nog indringender dan de ander, de wet te preken, maar het werkt niet. Het gaat gepaard zonder inwendige roeping is dan het antwoord. God moet er in mee komen en het stenen hart verbreken. Laten we dat dan gaan preken.

Maar ook dat lijkt niet te werken. Nu zijn we op een punt beland dat sommige dominees gaan zeggen dat God in Nederland niet meer wil werken. Ook de laatste vorm die ik noemde resulteerd namelijk niet in bekeerlingen. Anderen proberen nog een mix uit, maar dat werkt ook niet echt.

Daarnaast horen de dominees de meest fantastische verhalen van evangelischen die vrolijk rondhuppelen en her en der mensen bekeren en van gemeentes die spectaculair groeien. Hoe kan dat? Dat kan dan niet echt zijn... Ook in hun eigen gemeentes krijgen ze te maken met mensen die beweren dat ze bekeert zijn, maar komen met bevindingen die de dominees totaal niet kennen. De dominees lezen nog eens hun voorvaderen na en ontdekken dat die vergaande omschrijvingen hadden van het ware geloof en van wegen die God met Zijn volk gaat. De dominees pakken de lineaal en gaan die gebruiken om in hun preek de gelovigen na te meten en om te verklaren dat de evangelischen te licht zijn bevonden, dus fout zitten. Ze maken zich oprecht zorgen om het feit dat er sommigen zijn die mogelijk zichzelf bedriegen en dat zeggen ze ook duidelijk in de preek.

Het antwoord is de rechtvaardigmaking. De rechtvaardigmaking is het zegel van Gods verbond met de gelovigen en van daaraf mag de gelovige zeker weten dat hij er bij hoort en werkelijk deel heeft in Gods volk. De rechtvaardigmaking (altans een bewuste beleving daarvan) is nu een noodzaak geworden om zekerheid te verkrijgen over de waarheid van de veronderstelde wedergeboorte.

Ogenschijnlijk rechtzinnig, maar mijlenver van de bijbel vandaan. De bijbel begint niet met de noodzaak van wedergeboorte, maar met het evangelie van een gestorven Christus, gestorven voor iedereen die het maar geloven wil. Dit evangelie draagt de kracht uit van een ontzettend krachtige uitwendige roeping. Daarnaast blijkt gewoon dat de inwendige roeping onder die prediking ontzettend veel vaker voorkomt. De Heilige Geest komt gegarandeerd mee in de prediking van het evangelie! Verder stelt de bijbel dat het geloof de sleutel is tot een totale bevestiging en verzegeling van God's verbond met de gelovige.

De gelovige mag zeggen: Ik geloof dus ik ben geredt. Wanneer de gelovige dit werkelijk gelooft, dan gaat hij er ook naar leven. De gelovige kan dit alleen geloven wanneer de Heilige Geest hem een nieuw hart heeft gegeven. De wedergeboorte. Dit is zo ontzettend dwaas voor de wereldse mens dat alleen de Heilige Geest hem er toe kan brengen om dit te geloven. Hij hoeft namelijk helemaal niets te doen en kan dat ook niet. Geen eisen van goede werken, geen bepaalde hoeveelheid berouw is vereist. Gewoon geloven en dan ben je er. De rechtvaardigmaking geschiedt daarom ook meteen met de aanname van het geloof, want het geloof is de rechtvaardigmaking.

Van ons wordt geëist dat we geloven. Dat is de wet onder het nieuwe verbond. Maar gelukkig is ons geloof niet de grond van onze zaligheid. Zondag 1 kan het niet beter verwoorden. Door het geloof mogen we iets wonderlijks zeggen: Mijn geloof maakt niet meer uit. Ik ben gered omdat ik eigendom ben van Jezus Christus. Daarom zal ik ook getroost kunnen sterven. Er is niets meer in de wereld die mij van Christus af kan houden, want ik ben het eigendom van Christus, omdat Hij mij in Zijn oneindige liefde inlijfde toen ik het evangelie hoorde.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door MatthijsVerdiep je maar eens in zondag 7.
Het werk van de Heilige Geest wordt niet vergeten. Lees Ursinus er maar eens over, hoe hij - één van de twee opsteller - met zondag 7 bedoeld..
Matthijs
Je maakt hier een scheiding die niet schriftuurlijk is. En het erge is dat je dat als een beperking opvoert. De Heere Jezus zegt: de woorden die ik tot u spreek zijn geest en leven. Daarom kwam Levi ook direct na het roepen door Jezus. Jezus is God. De vader, de zoon en de heilige geest zijn 1.
Als God ons hart opent, geloven we. Je kunt er bij evangelisatie wel bij vertellen dat Gods Geest dat doet, maar je denkt toch niet dat iemand dat direct onderscheiden kan? Door dat zo te benadrukken zet je mensen op het verkeerde been. Het is een troost voor gelovigen en Paulus zegt nadrukkelijk tot de gelovigen dat het geloof Gods gave is, opdat niemand roeme. Hij zegt dat niet tot ongelovigen. De kern van het evangelie is en blijft de blijde boodschap van het geloof in de Heere Jezus Christus tot verzoening en zaligheid voor zondaren. Gods liefde voor een verloren wereld.
Wat jij zegt over het werk van de heilige geest is beslist waar, maar het hoort in een topic over dogmatiek.

[Aangepast op 10/11/04 door Miscanthus]
HansB

Bericht door HansB »

Wanneer je uitgaat van de betekenis van het woord Evangelie, dan zie je dat een deel van de geplaatste stukken hier, niet klopt.
Evangelie betekent Blijde Boodschap.
Dat gaat dus niet over een mens. Maar over een boodschap voor een mens.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door HansB
Wanneer je uitgaat van de betekenis van het woord Evangelie, dan zie je dat een deel van de geplaatste stukken hier, niet klopt.
Evangelie betekent Blijde Boodschap.
Dat gaat dus niet over een mens. Maar over een boodschap voor een mens.
Kernachtig Hans.
Plaats reactie