Dan moet je het zorgvuldig formuleren. Je hebt het over afbreken tot er niets anders overblijft dan...Jantje schreef:Eens hoor, mensen. Maar volgens mij was dat ook absoluut niet het probleem met deze preek.
De kern van de prediking is het Evangelie van Jezus Christus en Dien gekruisigd, maar daaraan zit ook onlosmakelijk verbonden dat een zondaar ontgrond, ontbloot, ontdekt en ontkleed moet worden, wil er plaatsgemaakt worden voor de verdienste van Koning Jezus. Er kan geen nagelschrap van de mens bij.
En ik meen dat we die samenhang niet mogen verliezen. Alleen lege bedelaarshanden kunnen gevuld worden met de liefde en genade van Jezus Christus. Dat kan niet als die handen nog vol zitten met eigengerechtigheid.
Het is heel rechtzinnig om te zeggen over een preek dat het zo goed was, want de dominee brak alles zo mooi af. Ik zeg het expres zo. Dat zal waar zijn. Maar de beleving van dat afbreken brengt in de binnenkamer als dat echt beleefd wordt. Want daar is niets moois aan. Daar praat je ook niet over. En dan is het geen soort rechtzinnige meetlat. Want dan mist het zijn doel. Het: 'Gelooft in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden' is pas mooi. En dat heeft waarde. Ik roem in vrije gunst alleen. En nergens anders in.