Valcke schreef:- Spelende kinderen op straat mogen onder begeleiding van een ouder of voogd. Ik zie echter nooit een ouder of voogd erbij staan; jullie wel? En als de ouder (als die er is) wegloopt, dan kunnen alle ouders dus een boete krijgen, ook degenen die meenden dan een andere ouder toezicht zou houden.
- Zodra de kinderen niet onder toezicht spelen, maar eten of ruzie maken, kun je trouwens alsnog de boete van 399 euro krijgen. De noodverordening spreekt namelijk nadrukkelijk over ‘spelen’; iets anders is kennelijk niet toegestaan.
- Een Corona boete wegens het niet aanhouden van 1,5 meter betekent overigens ook een strafblad. Alleen om die reden al zou ik iedere boete aanvechten. Dat is buitenproportioneel.
- Nog een dilemma: bij ons zijn er fietspaden van 1,5 meter breed. Je kunt elkaar alleen passeren binnen de 1,5 meter; uitwijken is niet mogelijk. Je komt een tegenligger tegen. Een agent is vlak in de buurt en hij ziet het gebeuren. Wat te doen?
A. Omkeren en terugfietsen.
B. Je tegenligger aanmanen dat hij/zij terugkeert, zodat je zelf kunt doorfietsen.
C. Het risico nemen en elkaar binnen 1,5 meter passeren met het risico van een boete.
Ik zou overigens voor C gaan.
Mijn zoon is brigadier bij de politie en moest erg lachen om jouw fietspad voorbeeld. Trouwens ook de spelende kinderen vond hij een raar voorbeeld.
Je loopt natuurlijk geen enkel risico op een boete bij deze voorbeelden.
Dat is geen willekeur maar op basis van instructie van de politie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.