KANS OP GOD
Van onze correspondent
LONDEN, dinsdag
De wiskundige waarschijnlijkheid dat God bestaat, is 67 procent. Dat heeft de Britse natuurkundige Stephen Unwin uitgerekend.
Hij baseert zich op het zogeheten theorema van Bayes, genoemd naar een 18e-eeuwse Britse wiskundige en predikant.
In zijn berekening nam Unwin factoren op als het bestaan van kwaad en lijden, de vrije wil, de aangeboren goedheid van de mens en allerlei filosofische argumenten voor of tegen het bestaan van God.
Unwin onderbouwt zijn kansberekening in het boek ´De waarschijnlijkheid van God: een eenvoudige berekening die de ultieme waarheid bewijst´, dat eind april verschijnt.
KANS OP GOD
KANS OP GOD
Tja weer zo een bericht dat denkt van ?????
Tja, grappig bericht hoor. 67% is natuurlijk puur willekeurig. Mijn bestaan is als je alle factoren bij elkaar optelt misschien 98% of zo? Dus 2% kans dat ik niet bestaat.
Nu hecht ik geen waarde aan alle duivelse boodschappen via getallen, maar wel 'grappig' dat 67% waarschijnlijk 6-tweederde afgerond is, oftewel 66,6. Hoe bijzonder....
Nu hecht ik geen waarde aan alle duivelse boodschappen via getallen, maar wel 'grappig' dat 67% waarschijnlijk 6-tweederde afgerond is, oftewel 66,6. Hoe bijzonder....
haha, inderdaad, madtice!
Of zoals Descartes zei: ik denk, dus ik besta...Wat als je slaapt? dan is de kans dat je echt bestaat nog maar 20% ofzo?
Het is wel een subjectief iets denk ik...
Maar wie weet helpt het om de BBC iets meer op het rechte spoor te krijgen, of om eindelijk eens de Schepping in plaats van Evolutietheorie te leren in de scholen hier...
Of zoals Descartes zei: ik denk, dus ik besta...Wat als je slaapt? dan is de kans dat je echt bestaat nog maar 20% ofzo?
Het is wel een subjectief iets denk ik...
Maar wie weet helpt het om de BBC iets meer op het rechte spoor te krijgen, of om eindelijk eens de Schepping in plaats van Evolutietheorie te leren in de scholen hier...
Well, in elke tijd is er altijd wel een filosoof of wiskundige die de uitdaging aangaat God te bewijzen.
Er is een hele lijst filosofische bewijzen door de eeuwen opgebouwd, mn Anselmus heeft daaraan bijgedragen. Best interessant om eens door te lezen en om ongelovigen mee om de oren te slaan.
Het meest eenvoudigste argument is:
1) Ik besta
2) Alles wat bestaat heeft een oorzaak
3) Er moet dus iets bestaan wat alles gemaakt heeft, of alles heeft altijd bestaan
4) Materie vergaat, dus alles heeft niet oneindig bestaan
5) Er is dus iets nodig wat alles gemaakt heeft, en zelf eeuwig is, en niet-materieel (een geest dus)
Maargoed, laten we elk bewijs van God toejuichen. Wie weet mocht het lijden tot geloof en bekering
Er is een hele lijst filosofische bewijzen door de eeuwen opgebouwd, mn Anselmus heeft daaraan bijgedragen. Best interessant om eens door te lezen en om ongelovigen mee om de oren te slaan.
Het meest eenvoudigste argument is:
1) Ik besta
2) Alles wat bestaat heeft een oorzaak
3) Er moet dus iets bestaan wat alles gemaakt heeft, of alles heeft altijd bestaan
4) Materie vergaat, dus alles heeft niet oneindig bestaan
5) Er is dus iets nodig wat alles gemaakt heeft, en zelf eeuwig is, en niet-materieel (een geest dus)
Maargoed, laten we elk bewijs van God toejuichen. Wie weet mocht het lijden tot geloof en bekering
Profaan, een ander woord kan ik er niet voor vinden.Oorspronkelijk gepost door Bart-rk
Tja weer zo een bericht dat denkt van ?????KANS OP GOD
Van onze correspondent
LONDEN, dinsdag
De wiskundige waarschijnlijkheid . . . knip . . . eind april verschijnt.
Hebrëen 11:1
Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
en van "een bewijs" zeggen de kanttekeningen:
Of overtuiging; want het geloof ziende op Gods openbaring en belofte, overtuigt en verzekert het hart des mensen veel sterker van de waarheid der zaak, dan enig ander bewijs uit de natuurlijke rede voortgebracht.
[Aangepast op 6/4/04 door limosa]
Moeten wij er niet alles aan doen om onze sceptische ongelovige wetenschappelijke medemens te overtuigen van Gods bestaan, om hen te wijzen op de Weg der behoudenis?Sneu dat ze al zo'n berekening maken...
Daarbij kan staan rede en geloof niet tegenover elkaar, maar juist náást elkaar. Geloven gaat niet buiten je verstand om, alhoewel het soms boven je verstand uitstijgt. Een waarheid die ik zowel geestelijk als verstandelijk gelooft is sterker en zekerder als een waarheid die ik met slechts één van beiden geloof...