Beroepingswerk discussie [4]

Hollander

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Ja, zomer en winter door... :jongle
Dat kunnen we van het beroepingswerk bijna niet meer zeggen ...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

FlyingEagle schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Ja, dat is nog altijd het geval. Als men* hier achter komt dat op de ledenvergaderingen geen kiesrecht voor vrouwen is zal het vuur wellicht nog eens oplaaien.
* men = de strijdvaardige strijders voor gelijke rechten.
Nee hoor. Deze verandering komt gewoon van binnenuit.
Onder invloed van de tijdgeest toch?
Dat kan of gewoon voortschrijdend inzicht
Kunnen we dan de evolutiewetenschap (of theorie), om maar wat te noemen, scharen onder de noemer voortschrijdend inzicht?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
FlyingEagle schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef: Nee hoor. Deze verandering komt gewoon van binnenuit.
Kunnen we dan de evolutiewetenschap (of theorie), om maar wat te noemen, scharen onder de noemer voortschrijdend inzicht?
Niet in z'n geheel, wel bepaalde zaken in de micro-evolutie bijvoorbeeld.
Inzichten veranderen. Zo was men fel tegen 1773 en heden ten dage is dat ook grotendeels veranderd.
Zo was men in gevallen ook tegen de SV, men wilde de vertrouwde Deux behouden. Ook dat inzicht is veranderd.
Evenals een orgel, manier van zingen, ambtsgewaad en dergelijken.
Inzichten veranderen nu eenmaal.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef: Niet in z'n geheel, wel bepaalde zaken in de micro-evolutie bijvoorbeeld.
Inzichten veranderen. Zo was men fel tegen 1773 en heden ten dage is dat ook grotendeels veranderd.
Zo was men in gevallen ook tegen de SV, men wilde de vertrouwde Deux behouden. Ook dat inzicht is veranderd.
Dan zou waarschijnlijk de Godsopenbaring ook aan voortschrijdend inzicht onderhevig zijn? Dit met het oog op verschillende Bijbelvertalingen in inzicht in in de uitleg?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Zeeuw schreef:
Orchidee schreef:Ja kaskomkommers maar door weer en wind stevig gewortelde komkommerplanten geven smaakvollere en grote komkommersAfbeeldingAfbeelding
Die groeien in komkommerhoven?
Vaak wélAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ejvl

Re: RE: Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
ejvl schreef: Niet in z'n geheel, wel bepaalde zaken in de micro-evolutie bijvoorbeeld.
Dan zou waarschijnlijk de Godsopenbaring ook aan voortschrijdend inzicht onderhevig zijn? Dit met het oog op verschillende Bijbelvertalingen in inzicht in in de uitleg?
Nee er is slechts 1 waarheid, mensen maken hun eigen waarheden ervan.
De waarheid is Jezus Christus.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

-DIA- schreef:
FlyingEagle schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef: Nee hoor. Deze verandering komt gewoon van binnenuit.
Volgens mij gaat het hier niet over de evolutietheorie, maar nee dat schaar ik daar niet onder.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Maar alles vloeide voort uit wat ik zei op een eerdere reactie, en daarop ging het verder.
Wat ik dus opmerkte is het kerkelijk stemrecht voor uitsluitend mannen. Hieruit vloeide immers ook het fel aangevochten SGP-standpunt voort inzake het vrouwenkiesrecht.
Mijn leltterlijke opmerking was dit (citaat):
Ja, dat is nog altijd het geval. Als men* hier achter komt dat op de ledenvergaderingen geen kiesrecht voor vrouwen is zal het vuur wellicht nog eens oplaaien.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Maar alles vloeide voort uit wat ik zei op een eerdere reactie, en daarop ging het verder.
Wat ik dus opmerkte is het kerkelijk stemrecht voor uitsluitend mannen. Hieruit vloeide immers ook het fel aangevochten SGP-standpunt voort inzake het vrouwenkiesrecht.
Ja, dat is nog altijd het geval. Als men* hier achter komt dat op de ledenvergaderingen geen kiesrecht voor vrouwen is zal het vuur wellicht nog eens oplaaien.
En? Nu wil je dat de het hele spel weer opnieuw op de wagen gaat?
Bruna

Bericht door Bruna »

Erskinees schreef:Hier in mijn omgeving is een rechtzinnige HHK en een CGK die verkeert in de kring rondom BhP, ik denk dat beide gemeenten als ik ze zou moeten indelen in "hokjes vakjes" zwaarder zijn dan mijn eigen Geref. gemeente. Daar is het heel normaal dat de vrouwen meestemmen bij de ledenvergadering. Die vergadering houdt men daar heel praktisch na een ochtenddienst op zondag.
Het is wel heel praktisch.
Ik vind dat echter praktische zaken waar de zondagsrust niet aan opgeofferd hoeft te worden. Geen werk of bekijk ik het dan te letterlijk.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
gallio

Bericht door gallio »

Erskinees schreef:Hier in mijn omgeving is een rechtzinnige HHK en een CGK die verkeert in de kring rondom BhP, ik denk dat beide gemeenten als ik ze zou moeten indelen in "hokjes vakjes" zwaarder zijn dan mijn eigen Geref. gemeente. Daar is het heel normaal dat de vrouwen meestemmen bij de ledenvergadering. Die vergadering houdt men daar heel praktisch na een ochtenddienst op zondag.
De Engelse predikant J. C. Philpot had er ook total geen moeite mee dat vrouwelijke leden mochten stemmen. En hij was niet bepaald licht in zijn opvattingen. Hij had gewoon een andere kijk op dat soort dingen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:Maar alles vloeide voort uit wat ik zei op een eerdere reactie, en daarop ging het verder.
Bij ons is het zo dat vrouwen zelf mogen kiezen.
Maar de kerkorde van 1951 laat volgens mij ook niet toe dat kerkenraden mogen verbieden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zijn we nu, ik ben wel benieuwd, ook al verdeeld over het algemeen vrouwenkiesrecht in de kerkelijke gemeenten? We gingen toch uit van het organisch kiesrecht van het gezin? Zo was het toch in het verleden bij alle protestants-christelijke partijen (en daarin ook de kerken) in Nederland? Het is niet gewenst als een eenheid in een gezin niet meer werkt.? Of knaagt de tijdgeest hier ook aan? Hoe is de staat van de gemeenten Anno 2020?
DDD

Bericht door DDD »

Je moet het hele draadje lezen. Dan had je gezien dat Philpot geen problemen had met vrouwenstemrecht, en dat is dus niet 'nu', maar al geruime tijd geleden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Je moet het hele draadje lezen. Dan had je gezien dat Philpot geen problemen had met vrouwenstemrecht, en dat is dus niet 'nu', maar al geruime tijd geleden.
Ik weet niet of u het wel weet, maar ik ken geen enkele GerGem, GerGemiNed of OudGerGem waar vrouwen direct kiezen op ledenvergaderingen. Hoe dat in PKN- en HHK-gemeenten gaat weet ik niet. Wel dat ze daar niet zoals in de afgescheiden kerken een ledenvergadering kennen die direct de door de kerkenraad voorgestelde ambtsdragers kiezen, of een predikant beroepen.
Gesloten