Die inspiratie gaat weliswaar over bijbelschrijvers, maar zoals ik jou interpreteer ga je ook die richting op:Zeeuw schreef:Definieer je ingewikkelde woorden maar eens verder.Bezorgd schreef:Zeeuw schreef:Dan is het een interessante vraag 'van wie' die preken zijn. Ik vind het zeer bijzonder dat dominees, preken, die ze volgens mij namens hun Zender uitspreken, in eigen bezit menen te mogen houden. Echt, zeer bijzonder.Jantje schreef:Jazeker.
Waarom?
Denk je dat predikers daar staan en een vorm van mechanische inspiratie ontvangen?
Bron Wikipedia:
Er zijn verschillende theorieën over de inspiratie ontwikkeld:
Een oude theorie is de zogenoemde mechanische inspiratie. In deze gedachte heeft God de Bijbelschrijver gedicteerd wat er geschreven moest worden. Hierbij wordt wel de metafoor gebruikt dat de Bijbelschrijvers door God als typemachine zijn gebruikt. Deze theorie komt heel dicht bij de islamitische gedachte over de totstandkoming van de Koran.
Een andere theorie is de zogenoemde dynamische inspiratie. Deze gedachte gaat ervan uit dat God enkele gedachten aan de Bijbelschrijver heeft geopenbaard. Daarna zouden de schrijvers er op hun eigen manier verder een invulling aan hebben gegeven. In deze benadering zou er dus heel veel menselijke ballast in de Bijbel zijn opgenomen.
Een derde theorie is de zogenoemde organische inspiratie. Deze theorie is ontwikkeld door Herman Bavinck. Zij gaat uit van de gedachte dat de Bijbelschrijvers bewust en zelfstandig hebben geschreven. Toch heeft God hen in hun schrijven zo geleid en bestuurd dat zij Gods woorden hebben opgeschreven. Bij de organische inspiratie wordt onderscheid gemaakt tussen een goddelijke en een menselijke factor. In deze gedachte heeft God de menselijke factor gestuurd en voor fouten behoed.