Jantje schreef:Zeeuw schreef:Jantje schreef:Zonder schuld is er geen vergeving mogelijk.
Iets meer inhoud mag je in je posts wel leggen Jan. Wat ik ermee wil zeggen, we kunnen ons het hele leven druk maken over kerkzaken, maar het gaat om ons hart tov de Heere. Kennen we al vergeving van onze zonden, of maken we ons (al dan niet terecht) heel druk over wat uiteindelijk toch geen levenszaken zijn.
Hier ben ik het niet mee eens.
Als wij van God vergeving van zonden ontvangen, dan komt er automatisch ook liefde tot Gods volk en dan begeren we éénheid met allen die Gods Naam ootmoedig vrezen en leven naar Zijn Goddelijk bevel. Als we na ontvangen genade in ons eigen hokje blijven zitten, klopt er toch iets niet? Dat is ook wat ds. Hoogerland ten diepste zegt. Waar is de schuld gebleven? Het missen van die schuld, ook onder Gods kinderen, is juist zo'n aanklacht. Want zonder schuldbelijdenis zal er nooit schuldvergeving geschieden, niet bij de wedergeboorte, niet bij de dagelijkse bekering en niet bij het belijden van kerkelijke verdeeldheid, laat staan dat er daadwerkelijk éénheid komt.
Lees nou toch eens joh. Het ging me om de volgorde van zaken. Als we kerken vol hebben met vele leden en maar een paar Avondmaalgangers, lijkt het me duidelijk dat het eerst gaat om persoonlijke vergeving van onze schuld tov de Heere, dan over de schuld die we hebben tot anderen. Hoe kun je als kerk nu roepen over schuld tov andere kerkgenootschappen, als dit de situatie is? Is er dan echt niet iets anders veeeeeeel belangrijker?
Ook jij gaat direct 'als we vergeving van God ontvangen, dan...'. Ik zou na die eerste woorden diep nadenken, is dat nu echt schuld? Dat is nl de schuld die in dit leven vergeven moet worden.
Natuurlijk mag daarna veel volgen, maar het gaat als eerste en diepste hierom.