Mijn moeder had ook wel de neiging om weg te duiken en meer in de slachtofferrol te gaan hangen als wij iets uitspookten. In de zin van: wat doe je me aan.Zeeuw schreef:Dat geldt voor mij ook wel. Echter, mijn ouders spraken er verder eigenlijk nooit met me over. Dus het verdriet was altijd een soort van impliciet. Net als met vragen over kerk en godsdienst 'dat weet je best wel'. Dat brengt een puber nergens. Het is dan alleen een schuldgevoel wat je (enigszins) van zaken weerhoudt, maar geen duidelijke uitleg. Dat wil ik bij mijn eigen kinderen volledig anders. Gesprek met mijn ouders is tegenwoordig nog steeds niet mogelijk over wezenlijke zaken en ik vind dat echt een zwaar gemis.Mara schreef: Zeker als ik het verdriet zag bij mijn ouders, als we iets uitgespookt hadden.
Anderzijds heb ik ook wel stiekem dingen gedaan, om niet buiten de boot te vallen bij mijn klasgenoten.
Maar mijn vader legde het ons uit, ging dan meer naast ons staan dan boven ons. In die zin, hij deed niet alsof hij zelf altijd braaf was geweest, maar wees ons op de gevolgen van de zonden die je in je jonge jaren bedrijft. Dan lijkt het allemaal niet zo erg en zwaar.
En die doet het en die doet het ook, nou dan.
Maar inderdaad: het veel (te vaak) gehoorde argument is: omdat ik het zeg. Einde tegenspraak.
Ik had dat eens met een liedje. De hele klas liep te zingen op een klassenavond: Mien waar is mijn feestneus, en ik had geen idee waar het over ging.Vervolgde schreef:Bijna iedereen scheen het te kennen, maar het was mij volledig onbekend. Op zo’n moment sta je als jongere ineens op een heel vervelende plaats, alsof je van een andere planeet bent.
Alhoewel ik op een heel degelijke gereformeerde basisschool zat, waren veel kinderen tamelijk vrijzinnig. Zeker zij die jonge ouders hadden. En op zondag liep ik met zo'n mal hoedje op naar de kerk. Toen ik ouder was, frommelde ik het in mijn zak, bang om klasgenoten tegen te komen.
Zo voelde ik me heel vaak alsof ik van een andere planeet kwam inderdaad. Ik kon over veel dingen niet meepraten, tv programma's, heel soms kon ik iets zien als ik op woensdagmiddag bij iemand binnen speelde. En dan zat ik met open mond te kijken.
Bij ons in de wijk woonde een oude mevrouw die tv had en bij haar mochten kinderen dan komen kijken. Je moest 2 cent betalen en kreeg dan een bekertje ranja. Ik mocht voor 5 cent snoep kopen, maar spaarde dat op. TV vond ik fijner dan snoep.