Ds. Hoogerland zegt m.i. juist dat er geen verdeeldheid in de kerk mag zijn als er eenheid in leer is.Hollander schreef:De kernvraag is wat het doel is, óf om in alles eenheid van de kerk óf eenheid van de leer te hebben.
Volgens mij bepaalt het antwoord op die vraag ten diepste ook de meeste reacties in dit topic.
Boekje ds. Hoogerland
Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Is dan de conclusie gerechtvaardigd dat er geen eenheid in leer is omdat de kerk verdeeld is?eilander schreef: Ds. Hoogerland zegt m.i. juist dat er geen verdeeldheid in de kerk mag zijn als er eenheid in leer is.
Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Nee.Ambtenaar schreef:Is dan de conclusie gerechtvaardigd dat er geen eenheid in leer is omdat de kerk verdeeld is?eilander schreef: Ds. Hoogerland zegt m.i. juist dat er geen verdeeldheid in de kerk mag zijn als er eenheid in leer is.
Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Juist, maar vervolgens kom je dan dus op het terrein wat de leer inhoud en hoe scherp je bepaalde grenzen legt, wat weer zorgt voor verdeeldheid in de kerk. Het valt of staat met hoe ruim of hoe nauw de leer wordt gezien.eilander schreef:Ds. Hoogerland zegt m.i. juist dat er geen verdeeldheid in de kerk mag zijn als er eenheid in leer is.Hollander schreef:De kernvraag is wat het doel is, óf om in alles eenheid van de kerk óf eenheid van de leer te hebben.
Volgens mij bepaalt het antwoord op die vraag ten diepste ook de meeste reacties in dit topic.
Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Maar daar is ds. Hoogerland toch heel duidelijk over?Hollander schreef:Juist, maar vervolgens kom je dan dus op het terrein wat de leer inhoud en hoe scherp je bepaalde grenzen legt, wat weer zorgt voor verdeeldheid in de kerk. Het valt of staat met hoe ruim of hoe nauw de leer wordt gezien.eilander schreef:Ds. Hoogerland zegt m.i. juist dat er geen verdeeldheid in de kerk mag zijn als er eenheid in leer is.Hollander schreef:De kernvraag is wat het doel is, óf om in alles eenheid van de kerk óf eenheid van de leer te hebben.
Volgens mij bepaalt het antwoord op die vraag ten diepste ook de meeste reacties in dit topic.
Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Als er een ds beweert dat eenheid mogelijk is, bedoelt hij meestal dat er in ieder kerkverband wel mensen zitten die het met hem eens zijn. Met die wil hij dan de beweerde eenheid. Met als gevolg een nieuw kerkverband.
is dat niet wat ook ds Hoogerland bedoelt?
is dat niet wat ook ds Hoogerland bedoelt?
Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Heb je het boekje gelezen?refo schreef:Als er een ds beweert dat eenheid mogelijk is, bedoelt hij meestal dat er in ieder kerkverband wel mensen zitten die het met hem eens zijn. Met die wil hij dan de beweerde eenheid. Met als gevolg een nieuw kerkverband.
is dat niet wat ook ds Hoogerland bedoelt?
Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Dat wordt uit de beschouwingen en artikelen voor mij nog niet heel scherp. Maar voordat ik een stelligere conclusie trek ga ik eerst het hele boekje lezen, deze is inmiddels in mijn bezit.eilander schreef:Maar daar is ds. Hoogerland toch heel duidelijk over?Hollander schreef:Juist, maar vervolgens kom je dan dus op het terrein wat de leer inhoud en hoe scherp je bepaalde grenzen legt, wat weer zorgt voor verdeeldheid in de kerk. Het valt of staat met hoe ruim of hoe nauw de leer wordt gezien.eilander schreef:Ds. Hoogerland zegt m.i. juist dat er geen verdeeldheid in de kerk mag zijn als er eenheid in leer is.Hollander schreef:De kernvraag is wat het doel is, óf om in alles eenheid van de kerk óf eenheid van de leer te hebben.
Volgens mij bepaalt het antwoord op die vraag ten diepste ook de meeste reacties in dit topic.
Re: RE: Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Wat ik al eerder aangaf is mij dat ook nog niet duidelijk na het lezen van dat boekje. Het kan zijn dat ik verkeerd lees of het verkeerd begrijp.
Verstuurd vanaf mijn SM-J330FN met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-J330FN met Tapatalk
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Als het gaat over de leer wil hij iedereen verenigen die Gods Woord en de Drie Formulieren van Enigheid als grondslag hebben.
Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Dat is het, en zo eenvoudig kan het gezegd worden. Er wordt thans wel opgemerkt (naar ds. van D. zegt) dat steeds meer mensen moeite hebben met de Dordtse Leerregels. Datzelfde komt ook zo ter sprake in de preek die ik ter bespreking heb geplaatst van ds. J. Veenendaal.eilander schreef:Als het gaat over de leer wil hij iedereen verenigen die Gods Woord en de Drie Formulieren van Enigheid als grondslag hebben.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Hij wil een eenheid van alle bevindelijk gereformeerden. Zie blz. 56 en 57.eilander schreef:Als het gaat over de leer wil hij iedereen verenigen die Gods Woord en de Drie Formulieren van Enigheid als grondslag hebben.
Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
@dia Misschien moet je eerst eens een antwoord geven op de vraag die gesteld is. En natuurlijk de Dordtse leerregels eens goed doorlezen...
Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Ik lees dat niet als tegenstelling, of als beperking.Posthoorn schreef:Hij wil een eenheid van alle bevindelijk gereformeerden. Zie blz. 56 en 57.eilander schreef:Als het gaat over de leer wil hij iedereen verenigen die Gods Woord en de Drie Formulieren van Enigheid als grondslag hebben.
Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Daar was ik uitgebreid mee bezig, maar dat (zult u begrijpen) nu afgesneden. We staan enerzijds niet op onze strepen, anderzijds hoeven we ook niet met ons te laten sollen.DDD schreef:@dia Misschien moet je eerst eens een antwoord geven op de vraag die gesteld is. En natuurlijk de Dordtse leerregels eens goed doorlezen...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«