Bezorgd schreef:eilander schreef:Ik vind het echt heel onterecht dat dit DIA voor de voeten geworpen wordt. Jullie weten dat DIA zoveel moeite heeft met de HSV dat hij dit 'één van de ingrijpendste zaken in zijn leven' vindt. Dan is het toch logisch dat hij dit als breekpunt ziet?
Natuurlijk, ds. Hoogerland noemt dat punt niet. Maar zaken die geen bijkomstigheden zijn, zijn fundamentele verschillen en daarom onvermijdelijk.
Uiteraard kun je tegen DIA zeggen: is dit nu wel zo fundamenteel? Ik vind zelf ook van niet, maar dat is iets persoonlijks. Dat betekent nog niet dat DIA dit niet als breekpunt zou mogen zien.
Ho, prima dat DIA dat zo ziet, maar hij schuift het ds Hoogerland in de schoenen. En dat doet laatstgenoemde nu juist net niet.
Dan heb je me niet goed gelezen of niet goed begrepen. DIA beweert ook niet dat ds. Hoogerland dat zegt.
Het begon allemaal hiermee:
Ik denk dat niet iedereen in een kerk zou willen die wat ds. Hoogerland bedoelt. Hij bedoelt namelijk de de oude gereformeerde leer... En aangezien ik ik ook mensen zie die de HSV lezen, kan ik wel vermoeden dat niet ieder zich bij de oude leer kan vinden.
Nogmaals, daar mag je het mee oneens zijn, maar wat er nu allemaal richting DIA van gemaakt wordt, vind ik onterecht.
DIA ziet het gebruik van de HSV als zó fundamenteel, dat dit in zijn optiek niet gedaan kan worden door mensen die de bevindelijke leer willen handhaven. Dan is het toch zwaar onterecht dat je tegen DIA zegt: 'nee hoor, DIA, ds. Hoogerland heeft het daar niet over want hij heeft het alleen over fundamentele dingen?'