Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Edit.
Laatst gewijzigd door Hollander op 05 mei 2020, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Erg ingewikkeld allemaal.
-
Ja klopt ja, volgens mij praat iedereen door elkaar en snappen we niet wat de ander zegt of bedoelt.Tiberius schreef:Erg ingewikkeld allemaal.
In de 'vierschaar' gebeurt wat ik beschrijf in mijn post: de zondaar worden de ogen geopend voor de inhoud van de vrijbrief. En dat ervaart hij als een vrijspraak. Maar het gaat in feite om een vonnis dat al geveld ís. Alleen krijgen we daar pas deel aan door het geloof.Jantje schreef:Nee. Op het moment dat je de brief krijgt aangereikt, ben je vrij ook. Dat hoef je dan niet nog te 'eisen'. M.a.w.: als God in de vierschaar der consciëntie een zondaar vrijspreekt, hoeft zo'n zondaar niet meer de vrijspraak te 'eisen'. Dat doet de hemelse Advocaat, de Pleitbeslechter, als Tussentreder bij de Vader.eilander schreef:Jazeker! Dacht jij van niet??!Jantje schreef:Is dat mogelijk dan?eilander schreef:Als hij die brief krijgt terwijl hij nog in zijn dodencel is (...).
Klopt. Want nu worden verschillende beelden en verschillende momenten in het geestelijk leven door elkaar gehaald.Tiberius schreef:Erg ingewikkeld allemaal.
Vergeet mijn voorbeeld, want dat was bedoeld om het makkelijker te maken - en het tegendeel is bereikt.
Ga alstublieft weer terug naar het bijbelse voorbeeld van @Maanenschijn.
Oké terug naar de reactie van @Maanenschijn.Maanenschijn schreef:Rondom het woord eisen vind ik Jesaja 7 vers 10 tot en met 14 (en verder) erg mooi. De Heere vraagt de koning Achaz een teken te eisen. Uit gemaakte vroomheid (lees kanttekening 35 bij vers 12!) weigert Achaz. Dan geeft de Heere zelf een teken: Ziet een maagd zal zwanger worden....enz.
Mensen/wij hebben van onszelf geen enkel recht om van God ook maar iets te eisen. Maar Christus heeft die rechten verworven. En in Christus mogen we, als pleitend op de evangeliebeloften, van God genade eisen. Mild en overvloedig. We komen er echt niet mee weg als we vroom aangeven dat we niets mochten eisen, dan zijn we gevaarlijk dicht bij Achaz. We komen er ook niet mee weg als we eisen op grond van onze gestalten, tranen, gekregen teksten. We komen er ook zeker niet mee weg als we helemaal niet eisen of pleiten op de evangeliebeloften. Alleen op grond van Christus verdienste mogen we van de Heere God genade eisen, om daarin ook te erkennen en te belijden dat het van onze kant verloren is, maar in Christus de volle gerechtigheid verworven is.
Maar mag iemand die buiten Christus is dan ook op grond van het werk van Christus eisen? Of moet je in Christus zijn?
Want volgens mij gaat het ten diepste daar om
Waarom zou je dat zo tegenover elkaar zetten?
Kan iemand buiten Christus, in zijn doodstaat, dan wel bedelen?Hoopvol schreef:Oké terug naar de reactie van @Maanenschijn.Maanenschijn schreef:Rondom het woord eisen vind ik Jesaja 7 vers 10 tot en met 14 (en verder) erg mooi. De Heere vraagt de koning Achaz een teken te eisen. Uit gemaakte vroomheid (lees kanttekening 35 bij vers 12!) weigert Achaz. Dan geeft de Heere zelf een teken: Ziet een maagd zal zwanger worden....enz.
Mensen/wij hebben van onszelf geen enkel recht om van God ook maar iets te eisen. Maar Christus heeft die rechten verworven. En in Christus mogen we, als pleitend op de evangeliebeloften, van God genade eisen. Mild en overvloedig. We komen er echt niet mee weg als we vroom aangeven dat we niets mochten eisen, dan zijn we gevaarlijk dicht bij Achaz. We komen er ook niet mee weg als we eisen op grond van onze gestalten, tranen, gekregen teksten. We komen er ook zeker niet mee weg als we helemaal niet eisen of pleiten op de evangeliebeloften. Alleen op grond van Christus verdienste mogen we van de Heere God genade eisen, om daarin ook te erkennen en te belijden dat het van onze kant verloren is, maar in Christus de volle gerechtigheid verworven is.
Maar mag iemand die buiten Christus is dan ook op grond van het werk van Christus eisen? Of moet je in Christus zijn?
Hier gaat het toch om? Denk je nu echt dat @Jantje bedoelt dat Gods volk niet op Christus mag pleiten? Het gaat hier om de onbekeerden.Erskinees schreef:Waarom zou je dat zo tegenover elkaar zetten?
Een aanvulling: volgens @Jantje een zondaar of zondares die als een rechteloze, schuldige en doemwaardige tot God komt. Die dus in zijn eigen waarneming onbekeerd is.
Opnieuw proberen.Geytenbeekje schreef:Volgens mij praat iedereen door elkaar en snappen we niet wat de ander zegt of bedoelt.
Daar was tijdens Jezus' omwandeling iemand, die vroeg: "Meester, wat doende zal ik het eeuwige leven beërven? En Hij zeide tot hem: Wat is in de wet geschreven? Hoe leest gij? En hij antwoordende zeide: Gij zult den Heere uw God liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw kracht en uit geheel uw verstand; en uw naaste als uzelven. En Hij zeide tot hem: Gij hebt recht geantwoord; doe dat en gij zult leven."
Voor een blind mensenkind is dan niet meer te begrijpen dat de apostel leert in de Galatenbrief: "Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek". Want hoe kun je onder de vloek zijn met een belofte op zak? De knoop ligt in het paradijs, daar heeft ook eenmaal geklonken: doe dat en gij zult leven. De hoogmoed van de mens is daar bestraft: "Nu dan, dat hij zijn hand niet uitsteke en neme ook van den boom des levens en ete en leve in eeuwigheid." Beloften liggen er in de moederbelofte Gen. 3:15, zodat Christus gaat pleiten en eisen: "Vader, Ik wil dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt"; de Geest gaat dan twisten met bijv. een Nicodemus en zovele anderen, om hen 'uit een ruisenden kuil, uit modderig slijk' op te halen.
Ik denk dat het niet willen de mens verijdeld om tot Christus te gaan.eilander schreef:Kan iemand buiten Christus, in zijn doodstaat, dan wel bedelen?Hoopvol schreef:Oké terug naar de reactie van @Maanenschijn.Maanenschijn schreef:Rondom het woord eisen vind ik Jesaja 7 vers 10 tot en met 14 (en verder) erg mooi. De Heere vraagt de koning Achaz een teken te eisen. Uit gemaakte vroomheid (lees kanttekening 35 bij vers 12!) weigert Achaz. Dan geeft de Heere zelf een teken: Ziet een maagd zal zwanger worden....enz.
-
Ja maar dat wordt ook niet met deze theologie ontkracht.Hoopvol schreef:Ik denk dat het niet willen de mens verijdeld om tot Christus te gaan.eilander schreef:Kan iemand buiten Christus, in zijn doodstaat, dan wel bedelen?Hoopvol schreef:Oké terug naar de reactie van @Maanenschijn.Maanenschijn schreef:Rondom het woord eisen vind ik Jesaja 7 vers 10 tot en met 14 (en verder) erg mooi. De Heere vraagt de koning Achaz een teken te eisen. Uit gemaakte vroomheid (lees kanttekening 35 bij vers 12!) weigert Achaz. Dan geeft de Heere zelf een teken: Ziet een maagd zal zwanger worden....enz.
Het is niet alleen een niet wíllen, het is ook een niet kúnnen. Laten we dat wel vasthouden.
-
Kijk uit met wat je zegt, er is onderscheid in verootmoediging. Ik snap je dat er mensen zijn die leidelijk wachten. Maar er zijn ook nog kinderen van God...Bezorgd schreef:huisman schreef:Opent uwe mond eist van mij vrijmoedig.
Helaas Jantje.
Maar mijn volk wilde niet naar Mijn stem horen.
Omdat ze vrome uitvluchten zochten.
Dit ja. Is het precies.
We weten precies te verwoorden als een prediker te ruim zou zijn.
Maar als we onbekeerd voor de rechterstoel moeten verschijnen en het zal klinken: "Gij hebt niet gewild" kunnen we echt niet antwoorden dat we geen grond hadden om te komen.
Dat gevaarlijke hypercalvinisme toch. Ten diepste niets anders dan Gods genade klein achten.
Luk 11:
9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.
10 Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.
11 En wat vader onder u, dien de zoon om brood bidt, zal hem een steen geven, of ook om een vis, zal hem voor een vis een slang geven?
12 Of zo hij ook om een ei zou bidden, zal hij hem een schorpioen geven?
13 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden?
Dus voordat je het hebt over klein denken van God etc, denk eerst even na, of vermeld er in ieder geval het een en ander bij. Gelovige denken klein van zichzelf.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
- Maanenschijn
Ja, ik meen van wel. Niet als een rechthebbende eiser, maar als pleitend op de evangeliebeloften. Het is Gods vrijmacht om de plaatsbekledende gerechtigheid van Christus aan de eisende toe te passen. Hij zal dat ook doen bij diegene die hij daartoe van eeuwigheid heeft verkoren. Maar aan ieder komt de gebiedende oproep: bekeert u. Daarom moet je de twee zaken in je vraag ook niet tegenover elkaar zetten, maar naast elkaar laten staan.Hoopvol schreef:Oké terug naar de reactie van @Maanenschijn.Maanenschijn schreef:Rondom het woord eisen vind ik Jesaja 7 vers 10 tot en met 14 (en verder) erg mooi. De Heere vraagt de koning Achaz een teken te eisen. Uit gemaakte vroomheid (lees kanttekening 35 bij vers 12!) weigert Achaz. Dan geeft de Heere zelf een teken: Ziet een maagd zal zwanger worden....enz.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.