Ambtenaar schreef:eilander schreef:Wat mij betreft: ik scheur dit artikel niet uit de NGB. Ik zou overigens ook niet graag de vrijheid van godsdienst willen belijden. Wél moeten we de rol van de overheid en de kerk goed onderscheiden. De overheid mag zich niet op het terrein van de kerk begeven, maar heeft wel de prediking te 'faciliteren'.
Als je je beroept op de vrijheid van godsdienst zoals verwoord is in art. 6 GW, dan moet je art. 36 uit de NGB scheuren. Je kunt niet van twee walletjes eten.
Naast wat Eilander hierover gemeld heeft:
- Wanneer GW 6 wordt ingezet tot bescherming van de godsdienstuitoefening volgens de gereformeerde belijdenis, mogen en moeten we van deze bescherming gebruik maken en kunnen we ons op deze wettelijke bescherming beroepen.
- Bijbels voorbeeld: de apostel Paulus beriep zich (minstens 3 maal) op zijn Romeinse burgerrechten, terwijl hij ongetwijfeld de Romeinse wetten niet voor zijn rekening nam. Wanneer Paulus zich mocht beroepen op zijn rechten van een niet-christelijke overheid, dan mogen wij dat zeker ook als het gaat om het recht op religieuze samenkomsten.
Dit is het enige antwoord dat ik hierop wil geven. Mi moet je in een ander topic verder over artikel 36 (al doe ik daaraan niet mee) en niet hier, want dat dwaalt te ver af.