Het ging Ambtenaar over de uitstraling naar buiten. Hij heeft het niet over de goedkeuring van mensen gehad, voor zover mij is opgevallen.Valcke schreef:Het ging Hem om het doen van het gebod Zijns Vaders.DDD schreef:Jezus was zeer begaan met de publieke opinie. Wilde je zeggen van niet? Hij heeft het daar geregeld over. Een stad op een berg. Hij keek niet zozeer naar wat de Schriftgeleerden zeiden, maar de indruk die je als gelovige maakt op buitenstaanders, was Hem zeker niet om het even.
Alsook om de vrucht van Zijn bediening / het Evangelie.
Maar niet om de goedkeuring van mensen - om het laatste ging het in deze discussie.
En verder geef ik je in overweging: Joh. 15:18-20.
De haat van de wereld -voor zover daar sprake van is- is hierbij totaal niet aan de orde. Als iemand vervelend doet, moet hij niet zeuren over de haat van de wereld en dat al helemaal niet als een grote vreugde beschouwen.
Er staat trouwens: Wanneer/ als. Niet dat dat altijd het geval zal zijn. Ik vind het erg ongepast om dit hoofdstuk in deze discussie aan te voeren. Er is geen sprake van onthoofding en zelfs niet van gevangenschap. Mensen die in deze context over haat van de wereld spreken, hebben mijns inziens er niets van begrepen.