Alles goed en wel, maar dat mag nu natuurlijk absoluut niet. Verbod op bijeenkomsten met meer dan 30 personen (of je nu een kerk met 50 zitplaatsen hebt of met 2.500), en dringend advies om te beperken tot 5. Dat is althans bij ons zo.Ambtenaar schreef:Je aanname is dat het grondrecht nu met voeten wordt getreden. Dat is nog maar de vraag. Je bent hierin veel te stellig, wat mij betreft. De overheid heeft duidelijke normen gegeven over onderling afstand houden. Als kerken aan deze regel kan voldoen, is er helemaal geen belemmering om diensten te organiseren. Wellicht geldt voor diensten een aangepaste regel, omdat zingen kan leiden tot verdere verspreiding van virusdeeltjes. Ongeacht of daar sprake van is, met het innemen van gepaste afstand betekent het dat minder dan de helft van de gemeenteleden diensten kunnen bijwonen.Valcke schreef:Het gaat erom dat het gezondheidsrisico door een overheid nooit zo groot gemaakt mag worden dat een grondrecht langdurig beperkt wordt. Ik kan mij voorstellen dat de overheid een eis stelt voor 1,5 meter afstand, maar als daarbovenop langdurig andere beperkingen gelden die anders niet gelden, dan is de grondwettelijke bepaling van geen enkele waarde.
Dus als het zo is dat we voorlopig niet moeten denken aan een versoepeling voor kerken, dan zitten we daaraan vast.