De politie moet liquidaties in de onderwereld minder priorit

tukkertje
Contacteer:

De politie moet liquidaties in de onderwereld minder priorit

Bericht door tukkertje »

Interessante stelling op stand.nl

In Hoorn is gisteren op klaarlichte dag, bij een zeer druk verkeerspunt topcrimineel Martin Hoogland geliquideerd. Om de paar maanden vindt ergens in Nederland een afrekening plaats in het criminele circuit en zelden wordt de dader opgepakt.

Moet de politie topprioriteit blijven geven aan het opsporen van de daders van deze liquidaties, of is het verspilling van tijd en geld en kunnen we stellen: opgeruimd staat netjes?
Andre

Bericht door Andre »

Beste tukker,

Ik ben het enerzijds met je eens, "opgeruimd staat netjes",
maar anderzijds in het criminele circuit gaat het hoofdzakelijk om drugs.
Aanpakken met die troep, denk aan onze jeugd.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oneens. Als criminelen elkaar afmaken, heb ik daar geen problemen mee.
Maar OP STRAAT krijg je supergevaarlijke situaties, als criminelen dat gaan doen.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Wat een onchristelijke stelling. Een oprecht christen kan het niet met deze stelling eens zijn! Een moord is een moord, klaar.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Deze stelling hoorde ik op Radio 2:

Criminelen die elkaar op de klaarlichte dag, midden op straat met machinegeweren overhoop schieten. Nee, het is geen film, het is niet Amerika - het is gewoon Nederland.

En het rijtje afrekeningen wordt steeds langer: Heineken-ontvoerder Cor van Hout die in het winkelcentrum van Amstelveen werd doodgeschoten, maffiabaas Sam Klepper die op straat werd doorzeefd, en gisteren werd dus Bruinsma-moordenaar Martin Hooglander koelbloedig van zijn fiets geschoten.

Okay, niemand vindt dat de onderwereld elkaar om zeep helpt, maar de kans is groot dat er ook onschuldige slachtoffers vallen. En dan? Is het niet de taak van de politie om de orde op straat te handhaven?

In hoeverre moeten we de politie inzetten om criminelen te beschermen?

A) Helemaal niet - ze lossen het onder elkaar maar op!

B) Geef topcriminelen volledige bescherming - dan bescherm je ook de burgers.

C) Geef ze de mogelijkheid politiebewaking in te huren - dan verdienen wij er ook nog wat aan!
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
lammert
Contacteer:

Bericht door lammert »

Een hoge prioriteit geven aan het opsporen hoeft van mij niet.

De topcriminelen volledig beschermen lijkt mij onmogelijk en ook niet wenselijk.

Politie bescherming inhuren niet wenselijk.

Overigens, wat een land dat zo'n crimineel die tot 20 jaar cel veroordeeld is nu al weer "even" los mag lopen.
:sne:sne
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

In de staat wordt de doodstraf niet gehanteerd. In het dagelijks leven onder criminelen wel. Misschien zegt het een iets over het ander?

Een crimineel verspeeld zijn recht op deelname aan de samenleving, (ik bedoel niet het recht op leven), dus als hij zichzelf illegaal maakt, en vervolgens door een illegale daad om het leven komt, dan moet je daar geen 25 recherceurs iop zetten.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Laten die zich maar bezig houden met zaken die er echt toe doen. Er blijven jaarlijks honderden zaken liggen, omdat men daar zo genaamd geen tijd voor heeft.
memento

Bericht door memento »

Okay, niemand vindt dat de onderwereld elkaar om zeep helpt, maar de kans is groot dat er ook onschuldige slachtoffers vallen. En dan? Is het niet de taak van de politie om de orde op straat te handhaven?
Er van uitgaand dat het pro's zijn zie ik niet zo snel onschuldige slachtoffers vallen. Die gaste schieten heus niet mis

Dat de politie er wel aandacht aan moet geven lijkt me duidelijk:
1) Misdadigers zijn ook mensen (lees: Nederlands staatburger)
2) In een rechtsstaat is het niet acceptabel dat er mensen zijn die eigen rechtertje spelen
3) Er niets aan doen kan uit de hand lopen; niemand zit te wachten op gangsteroorlogen
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Er van uitgaand dat het pro's zijn zie ik niet zo snel onschuldige slachtoffers vallen. Die gaste schieten heus niet mis
Ik dacht dat die Jongen op Rotterdam-zuid van ongeveer 13 jaar ook per ongeluk gedood werd omdat hij in de weg liep bij een criminele ruzie.
Dat de politie er wel aandacht aan moet geven lijkt me duidelijk.
Oke, maar de vraag is, hoeveel?
2) In een rechtsstaat is het niet acceptabel dat er mensen zijn die eigen rechtertje spelen
Het is in een samenleving ongewoon, dat hij die zich er buiten zet en zijn plichten niet nakomt, wel van de voorrechten wil profiteren. Dus, in een rechtstaat is het ook niet acceptabel dat het recht niet nageleefd wordt.

En, wat betreft het uit de ahndlopen, gangsteroorlogen en wat dies meer zij. Het potentieel voor misdadigers is in Nederland daarvoor veel te klein.
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Zelfde actie ondernemen als iedere moordzaak. Het is natuurlijk wel zo, dat bij een liquidatie van een topcrimineel een volgende liquidatie kan worden verwacht. Daarom is snelle actie geboden, maar wanneer niet?
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
De politie moet liquidaties in de onderwereld minder prioriteit geven.
Lekker simpel allemaal weer.

De politie: het hele apparaat of de afdelingen die zich met zware criminaliteit bezig houden?
liquidaties: moorden, afrekeningen, afstraffingen? wat precies?
onderwereld: waar begint -ie, waar eindigt -ie?
minder prioriteit? minder dan wat of minder dan wanneer?

De stelling is mij veel te simplistisch om inhoudelijk op te reageren (maar dat heb wel vaker bij die Radio 1 stellingen). Volgens mij (maar ik ben geen deskundige maar slechts een eenvoudige toeschouwer) kun je liquidaties (?) niet zomaar laten gaan zonder ook heel veel andere dingen te laten gaan. Ook bij criminaliteitsbestrijding is een integrale aanpak van belang. Dan kun je maar niet zomaar één onderdeeltje gaan negeren.

't Is weer zo'n stelling waar iedereen een mening over kan hebben maar door de breedte en de vaagheid kom je er niet achter wat men precies bedoeld. En in de stelling zit wordt een beleid gesuggereerd dat wellicht helemaal niet tot de mogelijkheden behoort.

[edit]
Als ik toevallig in de auto zit hoor ik het programma wel eens, wel leuk om te horen. Nederland, land met 16 miljoen deskundigen.
[/edit]

[Aangepast op 19/3/04 door limosa]
Billy

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Laten die zich maar bezig houden met zaken die er echt toe doen. Er blijven jaarlijks honderden zaken liggen, omdat men daar zo genaamd geen tijd voor heeft.

lekker kort door de bocht tukker.

(hou ik ook wel van , maar niet in dit soort discussies:i:i:i)

Idd. vinden er integrale onderzoekn plaats binnen en naar de Onderwereld van drugs maffia en allerlei andere ongerechtigheid.

Bij een onderzoek naar deze liquidatie, waarvan je als burger zou zeggen , wat kan het mij schelen als ze elkaar afmaken? ( begrijpelijk) Kan echter ook veel andere info boven water komen betreffende handel en wandel van deze boys die met hun drugs een halve generatie naar de vernietiging helpen!:mad2::mad2:

Dus ga nou weer niet zeggen dat justitie hun prio's verkeerd leggen.

heb de uitzending ook gehoord. En vindet het ook altijd wel leuk om als die "deskundigen" van de straat te horen.
Overigens is Sjors Frohlich een topper van een journalist! en voor zo'n programma is het wel goed om een simplistische stelling ner te zetten.

Goed voor opinievorming voor tukkers en zo:D:D:D:D:D:D

Voor de rest ben ik van mening

DAT ALLE MARROKANEN HET LAND UIT MOETEN

:bu:bu:bu:bu:bu:bu:bu:bu:bu:bu:bu:bu:bu:bu:bu
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
memento

Bericht door memento »

Voor de rest ben ik van mening:DAT ALLE MARROKANEN HET LAND UIT MOETEN
Stttt, dat mag je alleen maar denken....
Andre

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door memento
Voor de rest ben ik van mening:DAT ALLE MARROKANEN HET LAND UIT MOETEN
Stttt, dat mag je alleen maar denken....
Ja in zo een land leven wij,
SSSST allen maar denken. De Moskeén groeien als paddestoelen uit de grond.
Plaats reactie