COVID-19

Valcke

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

refo schreef:Het was op basis van uitbraken in het verleden niet te verwachten dat het zo zou gaan in Nederland.
En wellicht deed men bij een griepepidemie in verzorgingshuizen ook niet veel aanvulends. Waarom zou je?
Over welke uitbraken in het verleden heb je het nu? Verwacht je van beleidsmakers echt dat ze - zeker toen de ernst in volle omvang rond 20 februari duidelijk werd - dat ze denken: het loopt wel los met dat coronavirus? Dat hebben ze ook niet gedacht, hoor! (Laten we de periode vóór 20 februari dan maar vergeten.)

Overigens heb ik vele weken geleden (medio maart?) reeds op zorgverlening in de verpleeghuizen e.d. gewezen. Het foute beleid op dit punt was bij deskundigen bekend, maar het is pas aangepast op 6 april, hoewel nog steeds niet voldoende.
DDD

Bericht door DDD »

Het is in zoverre een persoonlijke frustratie dat ik vanaf 10 februari jl. met verschillende mensen hierover discussies heb gehad en dat het mij mateloos irriteert dat de zogenaamde deskundigen nog steeds wegkomen met het goedpraten van hun eigen verkeerde inschattingen. Wat hier gebeurt is dat men nadat men tot een betere risico-inschatting kwam, de hele samenleving op stil heeft gezet, terwijl als er vanaf 1 februari was gehamerd op zoveel mogelijk 1,5 meter afstand houden en het signaleren van probleemgevallen en quarantaine van reizigers, het overgrote deel van de mensen gewoon door had kunnen werken.

En daarnaast erger ik mij al 20 jaar aan de privatiseringen (nu weer van de beveiligingsbranche, ik geloof dat ik vandaag begreep dat 1 miljard euro omgaat in de private beveiliging in de publieke sector), allemaal onder de leiding van de VVD. Het is nog een geluk dat de PvdA private gevangenissen heeft tegengehouden, anders zouden we met dergelijke zotheid ook nog zitten opgescheept. Het tekort aan bedden voor intensieve zorg hangt daar onmiddellijk mee samen. Men kijkt niet vooruit maar doet wat op korte termijn het meeste oplevert. Na ons de zondvloed, dat is goed voor de bonussen. En dit kon immers niemand voorzien, zegt men nu, terwijl dat apert onjuist is.

Ik geef toe dat het bij NS niet faliekant fout is gegaan, maar verder zijn er nog weinig heilzame effecten van deze privatisering.

Dat in combinatie met het evenzeer uit New Public Management-achtige sferen afkomstige rouleren van ambtenaren, wat ook voor allerlei problemen zorgt in onze samenleving.

Wat er nu gebeurt, is slechts een exponent van falend overheidsbestuur, en dat stoort mij mateloos, omdat ik er al jaren voor gewaarschuwd heb.

Dat het door deskundigen niet verwacht werd, is gewoon feitelijk onjuist. Zie https://www.trouw.nl/binnenland/drie-ke ... ~bc99452d/

Alleen de mensen die de ambtelijke top napraten komen in het OMT, althans, mogen het woord voeren, maar de echte deskundigen hebben hier wel degelijk voor gewaarschuwd.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Het is in zoverre een persoonlijke frustratie dat ik vanaf 10 februari jl. met verschillende mensen hierover discussies heb gehad en dat het mij mateloos irriteert dat de zogenaamde deskundigen nog steeds wegkomen met het goedpraten van hun eigen verkeerde inschattingen. Wat hier gebeurt is dat men nadat men tot een betere risico-inschatting kwam, de hele samenleving op stil heeft gezet, terwijl als er vanaf 1 februari was gehamerd op zoveel mogelijk 1,5 meter afstand houden en het signaleren van probleemgevallen en quarantaine van reizigers, het overgrote deel van de mensen gewoon door had kunnen werken.

En daarnaast erger ik mij al 20 jaar aan de privatiseringen (nu weer van de beveiligingsbranche, ik geloof dat ik vandaag begreep dat 1 miljard euro omgaat in de private beveiliging in de publieke sector), allemaal onder de leiding van de VVD. Het is nog een geluk dat de PvdA private gevangenissen heeft tegengehouden, anders zouden we met dergelijke zotheid ook nog zitten opgescheept. Het tekort aan bedden voor intensieve zorg hangt daar onmiddellijk mee samen. Men kijkt niet vooruit maar doet wat op korte termijn het meeste oplevert. Na ons de zondvloed, dat is goed voor de bonussen. En dit kon immers niemand voorzien, zegt men nu, terwijl dat apert onjuist is.

Ik geef toe dat het bij NS niet faliekant fout is gegaan, maar verder zijn er nog weinig heilzame effecten van deze privatisering.

Dat in combinatie met het evenzeer uit New Public Management-achtige sferen afkomstige rouleren van ambtenaren, wat ook voor allerlei problemen zorgt in onze samenleving.

Wat er nu gebeurt, is slechts een exponent van falend overheidsbestuur, en dat stoort mij mateloos, omdat ik er al jaren voor gewaarschuwd heb.

Dat het door deskundigen niet verwacht werd, is gewoon feitelijk onjuist. Zie https://www.trouw.nl/binnenland/drie-ke ... ~bc99452d/

Alleen de mensen die de ambtelijke top napraten komen in het OMT, althans, mogen het woord voeren, maar de echte deskundigen hebben hier wel degelijk voor gewaarschuwd.
De SGP was die ook voor al die privatiseringen ?
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef: Ja, vlogs, natuurlijk! Die leveren betrouwbare info. :nonnon
Ze hebben die artsen en verpleegkundigen vast een stoomcursus acteren gegeven. :huhu
Verder is dit forum net zo algemeen geworden als op eender welk werelds forum.
Cijfers en aantallen worden gevolgd en de inhoudelijke reacties sneeuwen onder.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel

Bericht door merel »

@ refo omdat al in januari signalen waren dat dit meer is dan een ernstige griep
Laatst gewijzigd door merel op 16 apr 2020, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Mara schreef:
Ze hebben die artsen en verpleegkundigen vast een stoomcursus acteren gegeven. :huhu
Welke inhoudelijke reacties sneeuwen onder?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Mara schreef:
Welke inhoudelijke reacties sneeuwen onder?
Die van mij, neem ik aan. ;)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

De mijne ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:VS onderzoekt eventuele rol van instituut in Wuhan bij corona-uitbraak - https://nos.nl/l/2330667

Ik vind dit wel een zorgelijke ontwikkeling.
Dit had ik inderdaad gemist.

Het bewijst dat de deskundigen hier al jaren mee bezig waren.

De opmerking van Ad Anker was daarentegen niet serieus, maar dat zal aan mij liggen.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Jantje schreef:VS onderzoekt eventuele rol van instituut in Wuhan bij corona-uitbraak - https://nos.nl/l/2330667

Idd zorgelijk. Ook een belgische krant verwijst naar het bewuste artikel van Josh Rogin van the Washington Post.
https://www.washingtonpost.com/opinions ... naviruses/

Eerst waren er de geruchten, nu lijkt het idd serieuzer. De directeur van het lab in Wuhan, de vooraanstaande virologe Shi Zhengli, vreesde dat het virus wel eens uit haar eigen lab kon komen..
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/m ... ~a55f1fc1/
DDD

Bericht door DDD »

Wat is daar zorgelijk aan? Anders dan Trump investeert China in het onderzoek naar deze virussen. Het idee dat het virus opzettelijk zou zijn losgelaten, is ridicuul. Dat doe je dan niet vlak naast een onderzoeksinstituut.
parsifal

Bericht door parsifal »

DDD schreef:Wat is daar zorgelijk aan? Anders dan Trump investeert China in het onderzoek naar deze virussen. Het idee dat het virus opzettelijk zou zijn losgelaten, is ridicuul. Dat doe je dan niet vlak naast een onderzoeksinstituut.
Als dat virus uit een lab is ontsnapt en men heeft er niet voor gewaarschuwd dan is dat wel ernstig natuurlijk en van het niveau Chernobyl.
Verder wordt er door Nederland ook behoorlijk geinvesteerd in onderzoek naar verschillende virussen, zelfs op het gevaarlijke af. Mark Lipsitch (de Harvard professor die al vrij vroeg voor een grote uitbraak van COVID19 waarschuwde) heeft nog een hele petitie opgestart om virus manipulatie die voor biologische wapens te gebruiken zou zijn niet te ondersteunen en wetenschappelijke tijdschriften niet hierover te laten publiceren (dit naar aanleiding van een experiment in Rotterdam).

Nederland heeft ook lang onderzoek gedaan naar pokken, mede omdat men bang was dat dit ooit weer heringevoerd zou worden als biologisch wapen. Nog steeds heeft het RIVM een redelijk grote rol in de wereldwijde voorzorg voor herintroductie van pokken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

Ehm. Er staat toch in het artikel dat het virus grotendeels overeenkwam met een eerder onderzocht virus? Dat Trump roept dat het is verspreid, staat daar los van.

Maar als het is ontsnapt en je weet het, dan moet je daarvoor waarschuwen inderdaad.
Valcke

Bericht door Valcke »

Jeremiah schreef:

Idd zorgelijk. Ook een belgische krant verwijst naar het bewuste artikel van Josh Rogin van the Washington Post.
https://www.washingtonpost.com/opinions ... naviruses/

Eerst waren er de geruchten, nu lijkt het idd serieuzer. De directeur van het lab in Wuhan, de vooraanstaande virologe Shi Zhengli, vreesde dat het virus wel eens uit haar eigen lab kon komen..
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/m ... ~a55f1fc1/
Het zou inderdaad ernstig zijn: een zeer ernstig ongeluk.
Anderzijds vind ik dat de VS dit wel misbruikt om de aandacht af te leiden van de eigen problemen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

De VS is vooral bezig met geopolitiek. het opzeggen van de bijdrage van het WHO mist elke grond en dus ligt de conclusie voor de hand dat het er andere redenen spelen: bijvoorbeeld een machtsstrijd met China.
Plaats reactie