Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Ben je op zondag verbonden met je eigen gemeente?

Ja, juist in deze tijd vind ik dat belangrijk
29
39%
Ja, ik hou van stabiliteit
5
7%
Ja.
18
24%
Vaak, maar af en toe luister ik met een andere kerk mee
8
11%
Soms. Meestal kies ik een andere kerk
2
3%
Nee, Dit is een mooie gelegenheid om breder te luisteren
2
3%
Nee. Ik voelde me toch al niet meer zo betrokken.
6
8%
Nee.
0
Geen stemmen
Anders:
1
1%
Ik ben geen lid van een kerkverband
4
5%

Totaal aantal stemmen: 75

Mistig

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Mistig »

DDD schreef:Youtube is gratis. Ik neem aan dat gemeenten dat eerder niet gebruikten vanwege reclame, maar ik ben nog geen reclame tegengekomen bij kerkdiensten.
Misschien wanneer bepaalde gemeenten erg populair zijn om mee te kijken (GG Dordrecht een aantal weken geleden) dat er dan kan reclames komen? Dit is voor YouTube natuurlijk ook een nieuwe ontwikkeling. :haha
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD

Bericht door DDD »

Dat zou interessant zijn. Ik denk dat het wel meevalt. Maar ik heb geen idee.

Sinds enige tijd gaat youtube bij mij soms spontaan een kerkdienst beginnen, dus ze zitten wel in het systeem.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Dat zou interessant zijn. Ik denk dat het wel meevalt. Maar ik heb geen idee.

Sinds enige tijd gaat youtube bij mij soms spontaan een kerkdienst beginnen, dus ze zitten wel in het systeem.
Er zijn slechtere filmpjes wat je aan kan klikken :haha
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Ik volg de diensten in mijn eigen gemeente. Heb ook geen behoefte om ergens anders te luisteren. Er is nu ook wekelijks een bijbelstudie die ik ook volg, met daaraan gekoppeld een WhatsApp groep. Hele fijne gesprekken komen daarop langs. Voor mij persoonlijk is de betrokkenheid met de gemeente nu zelfs groter dan tien weer nog fysiek konden gaan omdat je de hele week door die gesprekken kunt hebben.
Bijkomend voordeel is ook dat afgehaakte gezinsleden toch wat van de dienst mee krijgen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

We hadden recent in ons gezin een discussie over de vraag of vrouwen tijdens een online dienst ook geacht worden om hoofdbedekking te dragen. Ervan uitgaande uiteraard, dat ze dat normaal gesproken tijdens een kerkdienst ook doen.
Wat is jullie mening en waarom?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:We hadden recent in ons gezin een discussie over de vraag of vrouwen tijdens een online dienst ook geacht worden om hoofdbedekking te dragen. Ervan uitgaande uiteraard, dat ze dat normaal gesproken tijdens een kerkdienst ook doen.
Ik vind dat een moeilijke vraag. Bij een kerkdienst waarin iedereen aanwezig is, in het openbaar dienen de vrouwen een hoed op te zetten. Nu de diensten niet meer openbaar te volgen zijn en je dus in de huiselijke sfeer de dienst volgt, op welke wijze dat dan ook moge zijn, is het mijns inziens niet nodig.

Misschien zie ik wat over het hoofd, maar als dat wel zo zou zijn, dan horen de vrouwen altijd een hoed te dragen, ook tijdens het gebed bij de maaltijd en in de binnenkamer. Denk aan de mevrouw uit Goudswaard, enige tijd geleden in de GezinsGids.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:
DDD schreef:Youtube is gratis. Ik neem aan dat gemeenten dat eerder niet gebruikten vanwege reclame, maar ik ben nog geen reclame tegengekomen bij kerkdiensten.
Misschien wanneer bepaalde gemeenten erg populair zijn om mee te kijken (GG Dordrecht een aantal weken geleden) dat er dan kan reclames komen? Dit is voor YouTube natuurlijk ook een nieuwe ontwikkeling. :haha
Zolang het bij reclame blijft voor de GG, vind ik het prima! :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:We hadden recent in ons gezin een discussie over de vraag of vrouwen tijdens een online dienst ook geacht worden om hoofdbedekking te dragen. Ervan uitgaande uiteraard, dat ze dat normaal gesproken tijdens een kerkdienst ook doen.
Tsja, in 1 Korinthe spreken de kanttekeningen over 'in de vergadering'. Is dat dan ook als je thuis bent? Mijn vrouw draagt thuis geen hoedje. Eigenlijk niet over gesproken. Het voel nogal gekunsteld. Ik ga ook niet speciaal mijn nette jasje aan doen als ik op de bank zit.
Mara

Bericht door Mara »

Deze vraag is al eerder aan de orde gesteld, door Helma.
Ik kan me niet herinneren dat vrouwen ooit iets op hun hoofd hebben gezet in een thuis- dan wel privésituatie.
Zelfs in de meest rechtse uitgetreden bezwaarde hoek niet.
Het slaat ook nergens op, want dan zou je steeds iets op moeten zetten als je bidt.
Ook in de binnenkamer.
M.i. het wordt dan uiterlijk vertoon.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

Mara schreef:
Ik kan me niet herinneren dat vrouwen ooit iets op hun hoofd hebben gezet in een thuis- dan wel privésituatie.
Het slaat ook nergens op, want dan zou je steeds iets op moeten zetten als je bidt.
Ook in de binnenkamer.
Die laatste twee zinnen spreken elkaar toch tegen? :D
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Als dat laatste (uiterlijk vertoon) het criterium is, kunnen we er in veel gemeenten sowieso wel mee stoppen.
De argumenten van die meest rechtse uitgetredenen en wat iemand zich wel of niet kan herinneren overtuigen mij evenmin. Jij zal je evenmin een situatie als deze herinneren, en de meest rechtse uitgetredenen doen of laten wel meer wonderlijke dingen.

Het gaat mij er om, dat je als gemeente samenkomt met behulp van de middelen.
Of die middelen nu een kerkgebouw zijn, of een internet-bijeenkomst maakt denk ik niet zoveel uit.
windorgel

Bericht door windorgel »

Ik ken een gezin waar de dames thuis uit overtuiging een hoofddeksel opzetten. Ik heb er respect voor, maar zelf doe ik het niet.
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:Als dat laatste (uiterlijk vertoon) het criterium is, kunnen we er in veel gemeenten sowieso wel mee stoppen.
De argumenten van die meest rechtse uitgetredenen en wat iemand zich wel of niet kan herinneren overtuigen mij evenmin. Jij zal je evenmin een situatie als deze herinneren, en de meest rechtse uitgetredenen doen of laten wel meer wonderlijke dingen.

Het gaat mij er om, dat je als gemeente samenkomt met behulp van de middelen.
Of die middelen nu een kerkgebouw zijn, of een internet-bijeenkomst maakt denk ik niet zoveel uit.
Ik had het over de groep thuislezers en de gezelschapskringen.
Wat is het verschil tussen het beluisteren van een kerkdienst van een band of via de computer?

In een kerkgebouw zit je in een openbare samenkomst, dat is iets anders dan in een setting met je eigen gezin.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Er heeft een aantal maanden geleden een interview in de GezinsGids gestaan met een mevrouw uit Goudswaard. Het ging over het dichten van de Heidelbergse Catechismus. En die mevrouw vertelde in dat interview ook zijdelings dat ze altijd hoofdbedekking draagt.

Maar ik weet het niet goed. Misschien kan @Valcke er iets over zeggen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Terri

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Ook in de binnenkamer.
Misschien dat je ze niet kent of nooit van gehoord hebt, maar ik ken er verschillende en ja vrij consequent wordt het hoofd bedekt, overigens niet met een hoed, maar met een doek of sjaal. En al zo lang ik ze ken, dus voor de corona-crisis.
Plaats reactie