Ja maar gaat het nu om het meeleven of over de onmisbare zegen van God? Ik stel de vraag voorzichtig. Maar welke van de twee staat nu voorop voor een huwelijk tussen man en vrouw in de Heere? Of is dat een heel vreemde vraag?Erskinees schreef:Daarom juist een slimme zet om de dienst te verplaatsen naar een later moment, zo kan iedereen meeleven.
Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Ik persoonlijk zou voor de zegen van God kiezen met of zonder belangstelling
!
!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
En ik dus voor beiden. Omdat het huwelijk een openbare gebeurtenis is.Orchidee schreef:Ik persoonlijk zou voor de zegen van God kiezen met of zonder belangstelling
!

En als je allebei uit en gezin komt met broers en zussen die misschien ook al getrouwd zijn. Opa en oma er nog zijn en de kindjes van je broers en zussen plus dominee ouderling organist etc. Zit je al sne boven de dertig mensen

Laatst gewijzigd door Lilian197 op 09 apr 2020, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Wanneer je een gebeurtenis op een chronologisch later moment houdt hoeft dat niet te betekenen dat iets minder belangrijk is, dat hangt helemaal af van de intenties van het bruidspaar zelf. De huwelijksdienst is geen sacrament zoals in de RKK.Lilian1975 schreef: Ja maar gaat het nu om het meeleven of over de onmisbare zegen van God? Ik stel de vraag voorzichtig. Maar welke van de twee staat nu voorop voor een huwelijk tussen man en vrouw in de Heere? Of is dat een heel vreemde vraag?
Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Daarom.Lilian1975 schreef:En ik dus voor beiden. Omdat het huwelijk een openbare gebeurtenis is.Orchidee schreef:Ik persoonlijk zou voor de zegen van God kiezen met of zonder belangstelling
!
En als je allebei uit en gezin komt met broers en zussen die misschien ook al getrouwd zijn. Opa en oma er nog zijn en de kindjes van je broers en zussen plus dominee ouderling organist etc. Zit je al sne boven de dertig mensen
En wij hadden verschillende studievrienden die voor de eerste keer in de kerk kwamen. Alleen daarvoor zou ik het al de moeite waard vinden om te wachten.
Verstuurd vanaf mijn Mi A2 Lite met Tapatalk
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Nee geen sacrament. Heb ik ook nergens gezegd. Maar wel een instelling van God waar we dan chronologisch Hem er een poosje buiten laten. Of zelfs starten zonder voor Zijn aangezicht te verschijnen in Zijn huis. En eerst samen de reis vervolgen. Even heel zwart wit gezegd. Intentie en praktijk dienen zoveel mogelijk in overeenstemming met elkaar te zijn. We leven niet in een land waar dit straks verboden blijft. En waar zodra het kan er weer mogelijkheid is om in rust en openheid samen te komen...Erskinees schreef:Wanneer je een gebeurtenis op een chronologisch later moment houdt hoeft dat niet te betekenen dat iets minder belangrijk is, dat hangt helemaal af van de intenties van het bruidspaar zelf. De huwelijksdienst is geen sacrament zoals in de RKK.Lilian1975 schreef: Ja maar gaat het nu om het meeleven of over de onmisbare zegen van God? Ik stel de vraag voorzichtig. Maar welke van de twee staat nu voorop voor een huwelijk tussen man en vrouw in de Heere? Of is dat een heel vreemde vraag?
-
De mens ziet aan wat voor ogen is, maar de Heere ziet het hart aan...
En dan kan het zomaar zijn dat het bruidspaar dat nu door de omstandigheden geen kerkelijke bevestiging kan krijgen, afhankelijker het huwelijk ingaat dan het bruidspaar dat alles perfect geregeld heeft, maar daarin God niet nodig heeft.
Gods zegen hangt niet van formaliteiten af. Mijns inziens zou een voorbede en dankzegging in de eerste zondag na het burgerlijk huwelijk een prima oplossing zijn.
En dan kan het zomaar zijn dat het bruidspaar dat nu door de omstandigheden geen kerkelijke bevestiging kan krijgen, afhankelijker het huwelijk ingaat dan het bruidspaar dat alles perfect geregeld heeft, maar daarin God niet nodig heeft.
Gods zegen hangt niet van formaliteiten af. Mijns inziens zou een voorbede en dankzegging in de eerste zondag na het burgerlijk huwelijk een prima oplossing zijn.
-
- Verbannen
Sorry, maar ik vind echt dat je nu schromelijk overdrijft. Waarom steeds zo zwart-wit en zo stellig in een discussie? Ik heb het er onlangs ook met @Jongere over gehad (ik weet niet meer of dat nou in dit draadje was of in het draadje van de Gereformeerde Gemeenten*) en ik pleit er zélf ook voor om alles op één dag doen, maar zoals jij het nu stelt is niet eerlijk en ook een valse beschuldiging, mijns inziens.Lilian1975 schreef:Nee geen sacrament. Heb ik ook nergens gezegd. Maar wel een instelling van God waar we dan chronologisch Hem er een poosje buiten laten. Of zelfs starten zonder voor Zijn aangezicht te verschijnen in Zijn huis. En eerst samen de reis vervolgen. Even heel zwart wit gezegd. Intentie en praktijk dienen zoveel mogelijk in overeenstemming met elkaar te zijn. We leven niet in een land waar dit straks verboden blijft. En waar zodra het kan er weer mogelijkheid is om in rust en openheid samen te komen...Erskinees schreef:Wanneer je een gebeurtenis op een chronologisch later moment houdt hoeft dat niet te betekenen dat iets minder belangrijk is, dat hangt helemaal af van de intenties van het bruidspaar zelf. De huwelijksdienst is geen sacrament zoals in de RKK.Lilian1975 schreef: Ja maar gaat het nu om het meeleven of over de onmisbare zegen van God? Ik stel de vraag voorzichtig. Maar welke van de twee staat nu voorop voor een huwelijk tussen man en vrouw in de Heere? Of is dat een heel vreemde vraag?
*Lees de laatste pagina's van het draadje van de Gereformeerde Gemeenten maar terug.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Maar is een kerkdienst dan "maar een formaliteit?"Pioenroosje schreef:De mens ziet aan wat voor ogen is, maar de Heere ziet het hart aan...
En zouden mensen die de Heere oprecht vrezen het zonder kerkdienst kunnen en willen stellen als het niet onoverkomelijk mogelijk is ? (6 maanden wachten is at onmogelijk?) En ja als je als onbekeerde het huwelijk start met een zegen te vragen in een kerkdienst is dat zeker een ernstige zaak. Want dan vraag je een zegen van Hem die je ten diepste verwerpt. Maar daarmee maak je een kerkdienst; de werkplaats van de Heilige Geest niet tot maar een formaliteit. (M.i) wat je eventueel uitstelt.
Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Het probleem is enkel dat je niet weet hoe lang je moet wachten.parel schreef:
En wij hadden verschillende studievrienden die voor de eerste keer in de kerk kwamen. Alleen daarvoor zou ik het al de moeite waard vinden om te wachten.
Waarom laat je God buiten het huwelijk omdat er geen huwelijksdienst kan plaatsvinden? Volgens mij kan de predikant de zondag na de huwelijksvoltrekking op alternatieve wijze heel goed God om een zegen vragen voor het huwelijk. Dat een bruidspaar vragen moet beantwoorden is ook maar bedacht. Tot slot, een kerk is niet het huis van God.Lilian1975 schreef: Nee geen sacrament. Heb ik ook nergens gezegd. Maar wel een instelling van God waar we dan chronologisch Hem er een poosje buiten laten. Of zelfs starten zonder voor Zijn aangezicht te verschijnen in Zijn huis.
Omdat je het huwelijk start zoals elke seculiere wereldburger en pas later een zegen gaat vragen.Ambtenaar schreef:Waarom laat je God buiten het huwelijk omdat er geen huwelijksdienst kan plaatsvinden? Volgens mij kan de predikant de zondag na de huwelijksvoltrekking op alternatieve wijze heel goed God om een zegen vragen voor het huwelijk. Dat een bruidspaar vragen moet beantwoorden is ook maar bedacht. Tot slot, een kerk is niet het huis van God.Lilian1975 schreef: Nee geen sacrament. Heb ik ook nergens gezegd. Maar wel een instelling van God waar we dan chronologisch Hem er een poosje buiten laten. Of zelfs starten zonder voor Zijn aangezicht te verschijnen in Zijn huis.
De discussie ging er over dat men zo veel gemakkelijker dan eerder ervoor kiest om het burgerlijk huwelijk door te laten gaan en pas veel later (maanden) een kerkdienst zou beleggen. Dat verbaasde me.
Daarnaast gaf ik aan dat van ouds de eerste gang naar de kerk was vanuit het stadhuis en de reden daarvoor. De kerk is wel de werkplaats van de Heilige Geest. En wordt in die zin wel degelijk het huis van God genoemd waar we eerbiedig onder Zijn Woord zitten. Of Godshuis is ook wel een gangbare benaming...
Ik heb nog eens terug zitten lezen in hoe het in vroegere eeuwen ging. (Toelichting kerkorde ds K.de Gier) Toen aanvankelijk huwelijk in de kerk werd gesloten. Dit vaak zelfs gewoon op zondag plaatsvond. Maar omdat er steeds meer feest erom heen kwam is het naar door de weeks gegaan om de zondag in ere te houden. Maar een christene htpaar liet hun huwelijk sluiten en vroeg er een zegen om in die dienst. Daarom ook de kerkdiensten door de weeks ook toen later het burgerlijk huwelijk in het gemeentehuis werd gesloten. (En het formele gedeelte buiten de kerk kwam te liggen)
Maar goed ik denk dat we niet echt nader tot elkaar komen. Dus wat mij betreft discussie gesloten.

Re: RE: Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Inderdaad, ik denk dat we er rekening mee moeten houden dat we dit jaar niet of zeer beperkt in de kerk zullen komen. En mogelijk gelden er nog langer beperkende maatregelen. Of het uitstellen van een huwelijk dan wenselijk is, vraag ik me af.Ambtenaar schreef:Het probleem is enkel dat je niet weet hoe lang je moet wachten.parel schreef:
Ik zou alleen kiezen voor het burgerlijk huwelijk en later geen kerkelijke inzegening. Als dat 9 mnd later moet, zou dat voor mij mosterd na de maaltijd zijn. Een zegen over het huwelijk kan je ook samen in gebed vragen.
Ik verwacht toch eerder een grootschalige tijdelijke uitbreiding van ziekenhuizen dan dat mensen een jaar lang niet naar de kerk zouden mogen. Dat zou mijns inziens althans een heel vérgaande maatregel zijn.
Als de overheid zou besluiten dat de horeca en bioscopen weer open mogen, maar kerken niet, dan zou ik dat wel een beetje vinden lijken op godsdienstvervolging. In een kerk zitten mensen toch meestal op dezelfde plek en hoesten is er nogal opvallend, zeker de eerste jaren. Kerkdiensten zijn vermoedelijk veel minder gevaarlijk dan popconcerten.
Als de overheid zou besluiten dat de horeca en bioscopen weer open mogen, maar kerken niet, dan zou ik dat wel een beetje vinden lijken op godsdienstvervolging. In een kerk zitten mensen toch meestal op dezelfde plek en hoesten is er nogal opvallend, zeker de eerste jaren. Kerkdiensten zijn vermoedelijk veel minder gevaarlijk dan popconcerten.