Preken beluisteren op internet

samanthi

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door samanthi »

windorgel schreef:
Jantje schreef:Ik heb het pas ook gehoord in een preek van ds. A. Schot voor Israël.
Ds Schot zei dit ook niet als exegese van deze tekst. De Joden bedoelden daar immers echt iets anders.
Maar als we zien op de beloften die er liggen voor Israel kunnen we wel zeggen dat deze uitroep op een heel andere wijze dan de Joden bedoeld hebben vervulling zal krijgen (toepassing van het bloed).
Johannes 11

49 En een uit hen, namelijk Kajafas, die deszelven jaars hogepriester was, zeide tot hen: Gij verstaat niets; 50 En gij overlegt niet, dat het ons nut is, dat een mens sterve voor het volk, en het gehele volk niet verloren ga. 51 En dit zeide hij niet uit zichzelven; maar, zijnde hogepriester deszelven jaars, profeteerde hij, dat Jezus sterven zou voor het volk;

Kajafas bedoelde ook iets anders.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Tiberius
Administrator

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Tiberius »

Daar komt de exegese uit de tekst zelf op. De Heilige Geest heeft dat laten optekenen. Maar dat geeft ons nog geen vrijbrief om zomaar elke uitspraak van een totaal andere betekenis te voorzien.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

windorgel schreef:
Jantje schreef:Ik heb het pas ook gehoord in een preek van ds. A. Schot voor Israël.
Ds Schot zei dit ook niet als exegese van deze tekst. De Joden bedoelden daar immers echt iets anders.
Maar als we zien op de beloften die er liggen voor Israel kunnen we wel zeggen dat deze uitroep op een heel andere wijze dan de Joden bedoeld hebben vervulling zal krijgen (toepassing van het bloed).
Precies, zo bedoelde hij dat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
windorgel schreef:
Precies, zo bedoelde hij dat.
Dan is het een mooie gedachte.
Mistig

Bericht door Mistig »

Deze Belgische priester zend ook online preken uit.
Ik werd er op gewezen door een bekende, die deze man kent.

Behalve de rituelen vind ik de inhoud van de preek verrassend Bijbels.
Het gaat hier niet over Maria, maar enkel over het offer van de Heere Jezus voor de zonden.
Het filmpje van Palmzondag sluit zelfs af met orgelspel van Psalm 122.

https://www.youtube.com/watch?v=ChN5mqKt9pk
&
https://www.youtube.com/watch?v=HK9EAG-WhJU
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Mistig schreef:Deze Belgische priester zend ook online preken uit.
Ik werd er op gewezen door een bekende, die deze man kent.

Behalve de rituelen vind ik de inhoud van de preek verrassend Bijbels.
Het gaat hier niet over Maria, maar enkel over het offer van de Heere Jezus voor de zonden.
Het filmpje van Palmzondag sluit zelfs af met orgelspel van Psalm 122.

https://www.youtube.com/watch?v=ChN5mqKt9pk
&
https://www.youtube.com/watch?v=HK9EAG-WhJU
Inderdaad ja, mooi dat dit ook nog in het Rooms-Katholieke Kerk nog bestaat.
John Galt

Bericht door John Galt »

Juist in deze tijd lijken veel katholieken weer meer en meer Bijbels te gaan denken.
Hier kun je het boek "Jezus van Nazareth" naluisteren, geschreven door paus Benedictus XVI. Daar vind je ook heel veel Bijbelse gedachten over Jezus: https://www.radiomaria.nl/?page_id=9632
Who is John Galt? :quoi
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik weet niet of dit een tijd is dat Katholieken weer bijbels gaan denken. Ik denk dat het meer is dat Protestanten minder bijbels gaan denken, en geen verschil meer zien.

Maar ook ik heb de Ratzinger-triologie in mijn boekenkast staan. Ratzinger is overigens een groot kenner van de patristiek. Ik heb meer respect voor hem dan voor de huidige paus (zeg ik als tegenstander van het pauselijke ambt en van oecumene met Rome).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
eilander schreef:
John Galt schreef:
samanthi schreef: Pas gehoord in een preek, Zijn bloed kome over ons en onze kinderen wordt vervuld als de Joden dein Jezus gaan geloven.
Dat vind ik mooi! Ik heb het wel positief horen uitleggen in de zin van: Moge ZIjn bloed over ons en onze kinderen komen, maar niet in relatie met Israël. Mag ik vragen naar je bron? (Dan krijgt die de credits als ik het doorvertel.)
Dat kan toch nooit de uitleg van deze tekst zijn? Of hoe zie je dit nu precies?
Eens met Eilander.
Het klinkt misschien mooi, maar het is inlegkunde, want de exegese klopt niet. Het is niet de betekenis van de tekst.
God kan met een tekst een andere bedoeling hebben dan de oorspronkelijke auteur meende. De heilige Geest leidt de kerk in de hele waarheid.

Ik vind helemaal niet dat dit geen acceptabele exegese zou zijn. De sprekers doelden in ieder geval ook zeker niet op de holocaust.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef:De sprekers doelden in ieder geval ook zeker niet op de holocaust.
Er staat dat ze zich voor de schuld van Jezus' garant stelden met hun eigen leven en dat van hun kinderen. En dat in een negatieve eed: zou Hij toch onschuldig zijn, dan mag Hij ons leven nemen.

Een dergelijke eed gaat volgens mij heel ver en is vrij lichtvaardig.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik ben blij dat jij geen exegeses publiceert, DDD! :super
DDD

Bericht door DDD »

Nee, maar over hermeneutiek heb ik toch langer nagedacht dan de gemiddelde theoloog. Dat weet ik uit de mond van wel afgestudeerde theologen. Dus ik zie geen reden om met een drogreden aan mijn opmerkingen voorbij te gaan.

Wat ik hierover zeg, is niet anders dan wat Wolterstorff schrijft in zijn Divine discourse. Al heb ik het niet aan hem ontleend, maar volgt het mijns inziens vrij logisch uit de gereformeerde schriftinterpretatie van de oudtestamentische profeten.
Laatst gewijzigd door DDD op 09 apr 2020, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Helemaal eens! :super
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

:D
Jantje schreef:Helemaal eens! :super
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Als het gaat om slechte exegese, dan worden DDD en Jantje vrienden, merk ik wel. ;)
Plaats reactie