Ik heb het allemaal niet gelezen. Maar volgens mij is de normale gang van zaken dat je eerst burgerlijk huwelijk hebt. En dat dan je eerste gang als man en vrouw samen naar de kerk is om daar temidden van de gemeente (als getuigen) een zegen van God over dat huwelijk te vragen. Waarom als eerste naar de kerk na het sluiten van huwelijk? Omdat je daarmee zichtbaar en daadwerkelijk toepast als christelijk echtpaar niet zonder de zegen van God dit huwelijk te kunnen vervolgen. Uitstellen van kerkdienst suggereert min of meer dat je met die zegen nog wel even kan wachten.Erskinees schreef:Ik vind het vrij ver gaan dat een kerkelijke gemeente vereist dat burgerlijk en kerkelijk huwelijk op dezelfde dag moet plaatsvinden. Wel een fijne toelichting van ds. Janse.
Wanneer de gemeente niet aanwezig kan zijn is het niet te midden van de gemeente.
Misschien ook dat het praktisch onhaalbaar is om op een doordeweekse dag mensen bij de hand hebben die technisch onderlegd zijn de dienst uit te zenden.
Familieleden die er niet allemaal bij kunnen zijn omdat je niet met meer dan zoveel mensen samen kunt zijn. En die moeten dan ook nog eens verspreid luisteren. Geldt misschien ook voor gemeentehuis. Alleen bruidspaar en ouders is niet echt te midden van alle maatschappelijke verbanden. Dan kan je net zo goed in het geheim trouwen...
En ik weet niet hoe het zit met begrafenissen etc. Die gaan uiteraard door. Misschien wel meer dan gewoonlijk (verwachting) en dat in combi met trouwdiensten beetje lastig kan zijn?
Door alle dingen bij elkaar en dus niet het burgerlijk huwelijk in te gaan met een uitgestelde zegen vragen van God en de beperkingen met receptie etc. Kan ik me voirstellen dat een moeilijke beslissing wordt genomen in de zin van moeilijk omdat er zo nasr is uitgezien de trouwdag te verplaatsen.
Bedenk me nu ook dat hier in onze gemeente eigenlijk helemaal geen extra begrafenissen zijn op dit moment. Vind dat wel bijzonder.