COVID-19

alexv

Re: COVID-19

Bericht door alexv »

Herman schreef:
Een zeer zwak artikel. Ook de WHO vond heel januari dat er niks aan de hand was. En ook Baudet cs hebben we in januari niet gehoord. Dit is typische gedrag van mensen die het achteraf allemaal wel wisten.

Als je dat filmpje niet bekijkt weet je ook niet dat Baudet al op 28 januari een debat aan vroeg. Baudet doet nog wat de rest toont helemaal geen visie. Ook de zo geliefde SGP was nergens te bekennen.

Ik had van jou wel een betere reaktie verwacht.
Valcke

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:Dinsdag 7 april heeft de minister per brief de Tweede Kamer geïnformeerd dat de capaciteit toen (6 of 7 april) 17.500 per dag is en dat dit bij ruimere werktijden naar 29000 kan. De capaciteit is er nu dus volledig.
Op basis van de statistieken zullen dus het aantal besmettingen in deze week stijgen van 900 per dag naar 20% van 17.500 = 3.500 per dag. Dan ga ik van de 20% uit die het RiVM als aantal positieve tests tot heden heeft geconstateerd als percentage positieve test / uitgevoerde tests.
Nee, want het overgrote deel van de capaciteit wordt helemaal niet benut.

Ik denk dat we nog steeds in de praktijk ruim onder de 4000 tests per dag zitten en dat was eerder nog veel lager. Maar de brief van de minister geeft hierover geen informatie en ik vermoed dat in het debat gisteren er ook niets over gezegd is.
Laatst gewijzigd door Valcke op 09 apr 2020, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
alexv

Bericht door alexv »

Herman schreef:
In de tweede alinea staat de frase 'een achtelijke baviaan kan bedenken dat' dus ik ben gestopt met lezen. Dit is riooljournalistiek en ik vind dat refoforum onwaardig dat je dergelijke artikelen deelt (en gelooft, maar dat laatste moet jezelf weten).

Och, och wat een vreselijk toch weer.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

alexv schreef:
Herman schreef:
Een zeer zwak artikel. Ook de WHO vond heel januari dat er niks aan de hand was. En ook Baudet cs hebben we in januari niet gehoord. Dit is typische gedrag van mensen die het achteraf allemaal wel wisten.

Als je dat filmpje niet bekijkt weet je ook niet dat Baudet al op 28 januari een debat aan vroeg. Baudet doet nog wat de rest toont helemaal geen visie. Ook de zo geliefde SGP was nergens te bekennen.

Ik had van jou wel een betere reactie verwacht.
We laten Baudet even aan het woord:
Ik vroeg mij af of er draagvlak in dit huis is voor een spoeddebat over het virus dat vanuit China ook onze kant op dreigt te komen. Er zijn nog geen scans op onze luchthavens. Er zijn nog geen grenscontroles. Er is nog niks om te voorkomen dat er hier een uitbraak van het coronavirus plaatsvindt. Ik zie dat er pas volgende week een commissievergadering van Volksgezondheid is. Dat duurt te lang. We moeten nu al iets doen. In het nieuws zie je dat het allemaal om zich heen grijpt. Frankrijk neemt nu ook maatregelen, maar Nederland nog niet. De Kamer moet aan de bel trekken.
Dit is dus wat hij op dit moment in te brengen had. Feitelijk niks. Dit overleg is dus een week later wél gevoerd. En het eerste vastgestelde geval in Nederland was op 26-2-2020. Baudet kan moeilijk aannemelijk maken dat hij met het aanvragen van dit debat het land zou hebben gered. Hij kan alleen aantonen dat hij zijn werk heeft gedaan.

Verder liepen er op dat moment al schriftelijke vragen (CDA) en vond ook een partij dat iets gedaan moest worden aan wilde dierenhandel.

Wat het meest ontbreekt is een goede onderbouwing van de urgentie van de situatie op dat moment. Zijn enige redengevende argument is 'Frankrijk neemt ook maatregelen'. Daarmee wordt je terecht minder serieus genomen.
Laatst gewijzigd door Herman op 09 apr 2020, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

alexv schreef:
Herman schreef:
In de tweede alinea staat de frase 'een achtelijke baviaan kan bedenken dat' dus ik ben gestopt met lezen. Dit is riooljournalistiek en ik vind dat refoforum onwaardig dat je dergelijke artikelen deelt (en gelooft, maar dat laatste moet jezelf weten).

Welkom terug alexv. In deze onzekere tijden zijn complottheoriën alive and kicking. Toch houd ik mij liever aan de feiten.
Website dagelijkse standaard heeft als verdienmodel fake news.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke

Bericht door Valcke »

Valcke schreef:
Herman schreef:
Valcke schreef:Dinsdag 7 april heeft de minister per brief de Tweede Kamer geïnformeerd dat de capaciteit toen (6 of 7 april) 17.500 per dag is en dat dit bij ruimere werktijden naar 29000 kan. De capaciteit is er nu dus volledig.
Op basis van de statistieken zullen dus het aantal besmettingen in deze week stijgen van 900 per dag naar 20% van 17.500 = 3.500 per dag. Dan ga ik van de 20% uit die het RiVM als aantal positieve tests tot heden heeft geconstateerd als percentage positieve test / uitgevoerde tests.
Nee, want het overgrote deel van de capaciteit wordt helemaal niet benut.

Ik denk dat we nog steeds in de praktijk ruim onder de 4000 tests per dag zitten en dat was eerder nog veel lager. Maar de brief van de minister geeft hierover geen informatie en ik vermoed dat in het debat gisteren er ook niets over gezegd is.
Ik lees zojuist de brief van het OMT van 6 april aan het ministerie van VWS en daarin staat dat met de uitbreiding van testcapaciteit zoals nu gerealiseerd, er voldoende ruimte is om ook personen buiten de zorgsector te testen. Helaas is dit deze week niet omgezet in beleid. (Ik vrees dat men dit wil koppelen aan de apps)
alexv

Bericht door alexv »

huisman schreef:
alexv schreef:
Herman schreef:

Welkom terug alexv. In deze onzekere tijden zijn complottheoriën alive and kicking. Toch houd ik mij liever aan de feiten.
Website dagelijkse standaard heeft als verdienmodel fake news.

En bedankt maar weer. Mag ik ook weten wat er fake aan is. Of gaat dat net zo als altijd, jij beslist wat fake is en dat is het dan.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Vóór 2 weken geleden wilde men helemaal niet meer testen. Toen men het wel wilde, was het binnen twee weken geregeld. Het kon dus gewoon wél.

Ik blijf er overigens bij dat je het artikel niet serieus gelezen hebt, want het artikel legt dit nu juist heel goed uit.
De een beweert dit en de ander weer dat. Ik vaar gewoon op het RIVM en niet op individuen zoals deze microbioloog.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Vóór 2 weken geleden wilde men helemaal niet meer testen. Toen men het wel wilde, was het binnen twee weken geregeld. Het kon dus gewoon wél.

Ik blijf er overigens bij dat je het artikel niet serieus gelezen hebt, want het artikel legt dit nu juist heel goed uit.
De een beweert dit en de ander weer dat. Ik vaar gewoon op het RIVM en niet op individuen zoals deze microbioloog.
Even goede vrienden, hoor.

Maar inmiddels vaart nu het kabinet (deels) dezelfde koers als deze microbioloog, en dat is winst.
huisman

Bericht door huisman »

Hier de nieuwste cijfers. Daling van ziekenhuisopnames zet door. Dus blijf thuis en hou vol.

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 9_1203.pdf
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Hier de tabellen van deze ochtend:

https://www.tweedekamer.nl/sites/defaul ... dissel.pdf

Pagina 7 rechts is wat mij betreft de grafiek die ertoe doet.
Toch nog één reflectie op de RIVM.
Het plaatje met de 3 scenario’s van de bestrijding wordt al wekenlang aan de Tweede Kamer getoond.
Zie de link hierboven, pagina 13 met rode, groene en blauwe lijn.
De blauwe lijn kent het risico op opleving.
Wat Van Dissel echter al die keren niet verteld heeft, is dat precies hetzelfde risico ook geldt voor de groene lijn (het scenario waar hijzelf achter staat).
Maar dat staat niet in het schema en dat vertelt hij ook niet.
En de kamerleden prikken daar helaas ook niet doorheen.
huisman

Bericht door huisman »

Valcke schreef:

Het plaatje met de 3 scenario’s van de bestrijding wordt al wekenlang aan de Tweede Kamer getoond.
Wat Van Dissel echter al die keren niet verteld heeft, is dat precies hetzelfde risico ook geldt voor de groene lijn (het scenario waar hijzelf achter staat).
Helaas Valcke dit is feitelijk onjuist. van Dissel heeft herhaaldelijk gezegd dat bij het te vroeg loslaten van de maatregelen de groene lijn ook weer omhoog gaat zelfs boven aanvaardbaar IC niveau.
Blijf het onbegrijpelijk dat er zoveel wantrouwen is richting RIVM. Je mag best vinden dat ze anders hadden moeten reageren maar in deze post beschuldig je van Dissel van bewust zaken achter te houden.

De cijfers bevestigen voorlopig de lijn van het RIVM.

Verrassend dat Nederland opeens 17 miljoen virologen heeft
Erskinees

Bericht door Erskinees »

De blauwe lijn heeft een risico tot heropleving omdat er bij die lijn wordt uitgegaan van het opheffen van maatregelen.
Bij de groene lijn wordt social distancing zeer lang vastgehouden waardoor er een kleiner risico is tot heropleving, in die lijn is het opheffen van maatregelen - zo lees ik het dan - niet meegenomen.
Valcke

Bericht door Valcke »

huisman schreef:
Valcke schreef:

Helaas Valcke dit is feitelijk onjuist. van Dissel heeft herhaaldelijk gezegd dat bij het te vroeg loslaten van de maatregelen de groene lijn ook weer omhoog gaat zelfs boven aanvaardbaar IC niveau.
Blijf het onbegrijpelijk dat er zoveel wantrouwen is richting RIVM. Je mag best vinden dat ze anders hadden moeten reageren maar in deze post beschuldig je van Dissel van bewust zaken achter te houden.

De cijfers bevestigen voorlopig de lijn van het RIVM.

Verrassend dat Nederland opeens 17 miljoen virologen heeft
Ok excuus dan heb ik gemist dat hij dit gezegd heeft. Toen het plaatje de eerste keer getoond is, heeft hij dat mi niet gezegd en afgelopen woensdag ook niet (niet bij dit plaatje).

Ik moet dit dus terugnemen, maar ik vind toch dat het plaatje niet zuiver is. Ook de groene lijn had hij aan de rechterzijde van het plaatje moeten tekenen als de blauwe lijn.
Laatst gewijzigd door Valcke op 09 apr 2020, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

De maatregelen die bij de groene lijn horen, zijn nooit twee jaar vol te houden. Dan heb je straks 50% werklozen, géén Nederlandse campings en horeca meer en ook geen ZZP'ers meer in de bouw.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie