Maatregelen kerk ivm coronavirus

windorgel

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

Mara schreef:
Mistig schreef:Ook onze kerkenraad heeft besloten over te gaan op beelduitzendingen en hoopt dit zo snel mogelijk geregeld te hebben. Mogelijk aanstaande vrijdag al.
Die omslag in zeer korte tijd van streng afwijzen van beeldcultuur, naar accepteren, vind ik echt wonderlijk.
Ik kon nooit meeluisteren zelfs, omdat veel GG gemeenten de boel achter de inlogcode hielden.
Ik vraag me echt af of dit later nog terug te draaien is.
Wat is dan nog het verschil van een kerkdienst op tv?
Voor de beeldverbinding geldt in veel gemeenten in de rechterflank dat deze niet openbaar is. De audioverbindingen zijn nu over het algemeen wel openbaar, maar dan vaak alleen live te volgen.
Mara

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Mistig schreef: Daarnaast is het natuurlijk logisch dat er veel verschil is tussen een normale kerkdienst van een plaatselijke gemeente die via beeld kan worden meegekeken en een kerkdienst op TV.
Dus als buitenstaander kan ik niet meekijken?
In het ouderencentrum en verpleeghuis, ontmoet ik ouderen die bijna bang zijn voor een tv scherm.
Bij de jongere generaties zul je dit niet tegenkomen, omdat die massaal gewend zijn aan laptop en monitors.
Mistig schreef:Er wordt hier aangegeven dat het alleen voor de corona-periode is.
Ja dat begrijp ik.
Maar begrijp je mijn vraag? :) Je mag niet deelnemen aan de sacramenten als je een tv in huis hebt, dat geldt toch nog steeds?
De k.r. ontneemt zich dan de argumenten toch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

windorgel schreef:
Mara schreef:
Mistig schreef:Ook onze kerkenraad heeft besloten over te gaan op beelduitzendingen en hoopt dit zo snel mogelijk geregeld te hebben. Mogelijk aanstaande vrijdag al.
Die omslag in zeer korte tijd van streng afwijzen van beeldcultuur, naar accepteren, vind ik echt wonderlijk.
Ik kon nooit meeluisteren zelfs, omdat veel GG gemeenten de boel achter de inlogcode hielden.
Ik vraag me echt af of dit later nog terug te draaien is.
Wat is dan nog het verschil van een kerkdienst op tv?
Voor de beeldverbinding geldt in veel gemeenten in de rechterflank dat deze niet openbaar is. De audioverbindingen zijn nu over het algemeen wel openbaar, maar dan vaak alleen live te volgen.
Ergens ook wel goed, waarom zou je alles open laten staan, aan de andere kant ook wel weer fijn als je x een doordeweekse dienst wilt luisteren.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Maar begrijp je mijn vraag? :) Je mag niet deelnemen aan de sacramenten als je een tv in huis hebt, dat geldt toch nog steeds?
Om alles goed te kunnen zien, bekijken we de livestream via de TV. Kijkt veel prettiger dan naar een laptopscherm of tablet.
Geytenbeekje

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Maar begrijp je mijn vraag? :) Je mag niet deelnemen aan de sacramenten als je een tv in huis hebt, dat geldt toch nog steeds?
Om alles goed te kunnen zien, bekijken we de livestream via de TV. Kijkt veel prettiger dan naar een laptopscherm of tablet.
Zend je kerk via TV uit ?
Mistig

Bericht door Mistig »

De afgelopen dagen weer verschillende nieuwsbrieven ontvangen van de kerkenraad.

De belangrijkste punten:
- Update gezondheidstoestand diverse leden i.v.m. corona.
- Weer een lid overleden (niet aan corona), wat in besloten familiekring is begraven. Heftig voor de nabestaanden.
- Er wordt opgemerkt dat er veel naar elkaar wordt omgezien binnen de gemeente. Dit is verheugend.
- De drie gemeenten (Capelle-MW, Capelle-West en Krimpen) doen veel activiteiten gezamenlijk. Er wordt een mooi programma uitgezonden, bijna elke avond. Voor iedereen is er wel wat bij. Van orgelconcerten, kinderuurtjes, meditaties, interessante onderwerpen, etc.
- Tweede Paasdag is er een gezamenlijke kerkdienst van de drie gemeenten o.l.v. Stud. P.J. de Raaf
- Een professor Wiskunde uit de gemeente (bij TU Delft) is met zijn studenten bezig met het verband tussen Wiskunde en Epidimieën. Voor de geïnteresseerden uit de gemeente, die kunnen het onderzoek volgen.
- De kerkbode wordt de komende tijd digitaal verzonden.
- Bij elke nieuwsbrief zit een heel kort meditatief gedeelte. Gisteren was dat een gebed van Augustinus.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig

Bericht door Mistig »

Dat is hier nooit geweest.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Zend je kerk via TV uit ?
Nee. Tegenwoordig kun je op een TV ook apps zetten, waaronder YouTube. Zou dat niet kunnen, kun je altijd via Chromecast of Miracast je je beeld op je laptop delen met een groot scherm
Mara

Bericht door Mara »

Mistig schreef:
Was wel hoor. Ik had familie die in jullie gemeente zat, destijds.
En de vraag werd gesteld tijdens de doopzitting.
Het merendeel van mijn familie is lid van een (andere)GG. Zodoende ken ik wel de regels die gesteld worden, al is dat inderdaad niet in elke gemeente even streng.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Mara schreef: In het ouderencentrum en verpleeghuis, ontmoet ik ouderen die bijna bang zijn voor een tv scherm.
Het reformatorisch ouderentehuis maakt nu op de afdelingen dankbaar gebruik van de beeldverbinding begreep ik. Volgens een medewerker konden de oudjes zo beter de concentratie bewaren en keken ze mee, ze hopen daar dat de beelduitzendingen niet massaal afgeschaft worden na de coronacrisis.
Er zit toch een verschil in een losse beelduitzending en een tv met verschillende zenders met vervelende uitzendingen? Overigens is dat in de verschillende GG's waar ik lid ben geweest en ben (en dat is rechts tot midden) helemaal geen regel. Sacramenten worden GG-breed zeker niet gekoppeld aan het wel of niet hebben van een TV. Dat kan uiteraard wel lokaal verschillen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Het merendeel van mijn familie is lid van een (andere)GG. Zodoende ken ik wel de regels die gesteld worden, al is dat inderdaad niet in elke gemeente even streng.
Het is een andere discussie, maar die regel is natuurlijk achterhaald. Content kun je via heel veel devices bekijken, waaronder de TV. De jongere generaties kijken vrijwel geen TV meer, maar alles on demand via tablet of telefoon.
Geytenbeekje

Vraag mij wel af waarom je nog programma's kijkt.
Ik doe het persoonlijk niet meer/proberen niet het te doen.
Je blijft toch steeds kijken en ik merk ook dat er bastaardvloeken veelvuldig voorkomen ook van docu's waar je het niet van verwacht.
Mara

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:

Het is een andere discussie, maar die regel is natuurlijk achterhaald. Content kun je via heel veel devices bekijken, waaronder de TV. De jongere generaties kijken vrijwel geen TV meer, maar alles on demand via tablet of telefoon.
Natuurlijk is die discussie achterhaald, daar is op dit forum ook over gesproken.
Diverse familieleden die de tv de kiekkast van de duivel noemden zeggen nu wel via de laptop te kijken. :)
Ik hoor het ook niet echt meer van de kansel, wel waarschuwen tegen de moderne media, maar dan meer de overdaad ervan.
En je ziet ook steeds meer predikanten hun medewerking verlenen aan de "beeldcultuur". ;)
Erskinees schreef:Het reformatorisch ouderentehuis maakt nu op de afdelingen dankbaar gebruik van de beeldverbinding begreep ik. Volgens een medewerker konden de oudjes zo beter de concentratie bewaren en keken ze mee, ze hopen daar dat de beelduitzendingen niet massaal afgeschaft worden na de coronacrisis.
Toen mijn moeder daar verbleef, waren er nog ouderen die niet naar Koninginnedag wilden komen kijken, als de verzorging in de huiskamer de tv had aangezet.
Er was een soort angst om naar het het beeldscherm te kijken.
Als je jarenlang tegen "het blauwe licht" was gewaarschuwd, om de wereld niet in huis te halen, kan ik me voorstellen dat je daar op je 80e niet anders over kunt gaan denken dan.
Mistig

Bericht door Mistig »

Mara schreef:
Mistig schreef:
Dat moet dan een hele poos geleden zijn. Misschien voor de splisting.
Maakt ook niet uit. Inmiddels is het achterhaald.
Laatst gewijzigd door Mistig op 09 apr 2020, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
crossmountain

Bericht door crossmountain »

Nou @Dia zelfs een dominee uit R. laat zich filmen voor Youtube. Sympathieke man!

https://youtu.be/oH5XbmwdW30
Plaats reactie