COVID-19

Hendrien

Re: COVID-19

Bericht door Hendrien »

Echt veel overlijdensberichten in het RD van vandaag!
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Jeremiah schreef:Onze ICs raken steeds meer belast zolang de instroom groter blijft dan de uitstroom. https://www.stichting-nice.nl/
Volgens de grafiek in de link die je hier zelf neerzet is het aantal IC-patiënten al een paar dagen ongeveer hetzelfde en begint nu te dalen. Jouw manier van beschrijven van de toestand doet nogal denken aan een soort ramptoerisme.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hendrien schreef:Echt veel overlijdensberichten in het RD van vandaag!
Dat viel mij ook op, inderdaad.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke

Bericht door Valcke »

Mona Lisa schreef:Volgens de grafiek in de link die je hier zelf neerzet is het aantal IC-patiënten al een paar dagen ongeveer hetzelfde en begint nu te dalen. Jouw manier van beschrijven van de toestand doet nogal denken aan een soort ramptoerisme.
Ik denk dat we Jeremiah hiermee geen recht doen. Ik merk niet en geloof ook niet dat hij uit is op sensatie. Je pikt ook slechts één zin uit zijn bericht. Zijn bericht bevatte duidelijk nuance. Overigens daalt het aantal IC-patiënten nog niet volgens de laatste berichtgeving, de stijging neemt gelukkig wel sterk af.

(De schijnbare daling in het grafiekje wordt veroorzaakt doordat de meldingen van de laatste dagen nog niet allemaal zijn verwerkt. Het is dus nog geen werkelijke daling, maar hopelijk komt dat spoedig.)
Valcke

Bericht door Valcke »

Advies over Transitie uitgebracht

https://nos.nl/artikel/2329716-advies-a ... gelen.html

Versoepeling van maatregelen kan pas beginnen als aan 5 voorwaarden voldaan is. De voorwaarden zijn door de NOS samengevat, ik weet niet zeker of ik er niet één mis en een andere per vergissing gesplitst heb, maar dit wordt genoemd:

- besmettingsgetal geruime tijd < 1 (dit heeft het effect dat het aantal besmettingen weer beheersbaar wordt);
- zorgsysteem inclusief IC's niet langer overvraagd
- voldoende capaciteit voor bron- en contactopsporing, ofwel: alle verdachte gevallen testen en isoleren
- capaciteit om grote datastromen te analyseren, ook regionaal
- meetinstrumenten om de effecten van de transitie snel te kunnen vaststellen

Een goede strategie, waar gelukkig ook het bron- en contactonderzoek weer prominent een plaats inneemt.

Ook goed dat 'groepsimmuniteit' niet als pijler genoemd wordt (kan wel bijkomend werken); dat zou een veel te lange weg zijn en ook nodeloos vele nieuwe doden tot gevolg hebben.
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Advies over Transitie uitgebracht

Versoepeling van maatregelen kan pas beginnen als aan 5 voorwaarden voldaan is. De voorwaarden zijn door de NOS samengevat, ik weet niet zeker of ik er niet één mis en een andere per vergissing gesplitst heb, maar dit wordt genoemd:

- besmettingsgetal geruime tijd < 1 (dit heeft het effect dat het aantal besmettingen weer beheersbaar wordt);
- voldoende capaciteit voor bron- en contactopsporing, ofwel: alle verdachte gevallen testen en isoleren

Een goede strategie, waar gelukkig ook het bron- en contactonderzoek weer prominent een plaats inneemt.

Ook goed dat 'groepsimmuniteit' niet als pijler genoemd wordt (kan wel bijkomend werken); dat zou een veel te lange weg zijn en ook nodeloos vele nieuwe doden tot gevolg hebben.
Dat ggroepsimmuniteit niet genoemd wordt vind ik eigenlijk voorbarig. Nee het is niet bereikt, maar als je 30% niet meer vatbaar hebt in een regio heb je wel wat speling. Bij zorgpersoneel kan het percentage immuun wel eens hoger liggen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

Valcke

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:

Dat ggroepsimmuniteit niet genoemd wordt vind ik eigenlijk voorbarig. Nee het is niet bereikt, maar als je 30% niet meer vatbaar hebt in een regio heb je wel wat speling. Bij zorgpersoneel kan het percentage immuun wel eens hoger liggen.
Ik weet niet of het niet genoemd wordt, want het advies is niet integraal gepubliceerd.

Maar het is niet één van de 5 vereisten of pijlers van het beleid, en daar ben ik het van harte mee eens. Immuniteit kan helpen, maar het zou kwalijk zijn als dat een voorname pijler zou zijn, wegens het aantal doden dat dan te verwachten is én vanwege de enorme tijdsduur die daarmee gepaard gaat. Dat heb ik hier ook bij voortduring betoogd. Maar natuurlijk gaat men er wel onderzoek naar doen, en dat is prima. Het kan een behulpzame rol meespelen, maar niet meer dan dat.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Toch wel heftig die apps. Privacy zou gewaarborgd worden, maar het voelt toch niet echt goed. Het zijn bizarre tijden...
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:

Ik weet niet of het niet genoemd wordt, want het advies is niet integraal gepubliceerd.

Maar het is niet één van de 5 vereisten of pijlers van het beleid, en daar ben ik het van harte mee eens. Immuniteit kan helpen, maar het zou kwalijk zijn als dat een voorname pijler zou zijn, wegens het aantal doden dat dan te verwachten is én vanwege de enorme tijdsduur die daarmee gepaard gaat. Dat heb ik hier ook bij voortduring betoogd.
De vraag is of dat werkelijk zo is. In Singapore is het percentage overleden mensen onder de 1. Dat zegt niet alles, want ik weet niet wat de leeftijdsverdeling is van de besmette mensen (Singapore deelt heel veel data, dus dat is vast te vinden). Zelfs Singapore zal wel aardig wat besmettingen gemist hebben. Het zou zomaar kunnen dat in Brabant je al enkele honderdduizenden niet meer vatbare mensen hebt.

Hier in Zweden kwam mijn collega in het nieuws met de verwachting dat we in Zweden aan het eind van de maand 50% niet meer vatbaar hebben. Ik denk niet dat dit waar is, maar het zou zomaar waar kunnen zijn voor de Stockholm regio. Nogmaals, met bloedtesten krijgen we waarschijnlijk inzicht hierin en we moeten niet voor de muziek uitlopen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke

Bericht door Valcke »

Hendrien schreef:Toch wel heftig die apps. Privacy zou gewaarborgd worden, maar het voelt toch niet echt goed. Het zijn bizarre tijden...
Mi krijgen apps nu wel erg veel nadruk. Ik weet ook niet of dat nodig is. Zodra maar weer iedereen met klachten getest kan worden en (bij positieve uitslag) geïsoleerd, zou er al veel bereikt zijn. Contacten waarschuwen hoort ook ten dele bij de verantwoordelijkheid van eenieder. Ook kunnen de GGD’s met goede teststraten ook al veel efficiënter werken. Dus dat die apps per se noodzakelijk zijn, betwijfel ik. (Maar het beleid gaat wel die kant op.)
Valcke

Bericht door Valcke »

Parsifal, ik heb begrepen dat het hebben van kleine hoeveelheden antistoffen iets heel anders is als immuniteit. Immuniteit krijg je naar verwachting pas wanneer je daadwerkelijk klachten hebt gehad. Maar laat men er maar onderzoek naar doen.

Ik ben in elk geval blij dat men niet inzet op een beleid dat 60% van de bevolking besmet moet zijn geweest en immuniteit hebben, nogmaals: dat zou gepaard gaan met taferelen zoals we die kennen vanuit Italië en Spanje waar lokaal de doden niet eens afgelegd kunnen worden, geen afscheid genomen kan worden en begrafenissen volcontinu doorgaan. En wanneer je het heel gedoseerd doet om dit scenario te vermijden, zou het vele jaren vergen (in elk geval totdat er een vaccin is).
Laatst gewijzigd door Valcke op 07 apr 2020, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

Hendrien schreef:Toch wel heftig die apps. Privacy zou gewaarborgd worden, maar het voelt toch niet echt goed. Het zijn bizarre tijden...
Weet jij zeker dat bv Whatsapp of Twitter jouw privacy waarborgen.

Iedereen met een smartphone die zijn locatie heeft aanstaan kan nu al worden gevolgd. Daarom werkt google maps zo goed als navigatie met verkeersinfo.

Big brother kijkt al jaren mee.....

Ik heb dus geen bezwaar tegen Covid apps
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

huisman schreef:
Weet jij zeker dat bv Whatsapp of Twitter jouw privacy waarborgen.

Iedereen met een smartphone die zijn locatie heeft aanstaan kan nu al worden gevolgd. Daarom werkt google maps zo goed als navigatie met verkeersinfo.

Big brother kijkt al jaren mee.....

Ik heb dus geen bezwaar tegen Covid apps
Ja dat is ook wel zo

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Hendrien schreef: Ja dat is ook wel zo

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zelfs refoforum kijkt mee :modo
Plaats reactie