''Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.''Valcke schreef:Matth 28:19. Wat voor de bediening van de doop geldt, zou dat ook niet gelden voor de bediening van het H Avondmaal? De sacramenten zijn aan het leerambt verbonden en kunnen daarvan niet worden losgemaakt.Van Ewijk schreef:Voor dat laatste ben ik wel nieuwsgierig naar de bijbelse onderbouwing.Valcke schreef: Ik geloof overigens wel dat het H Avondmaal in bijzondere gevallen in een kleinere groep in een huis gevierd kan worden. Maar dat kan toch nooit zonder het leraarsambt. Alleen voor de leraren (predikanten) is het geoorloofd de sacramenten te bedienen. En dat kan alleen in fysieke aanwezigheid.
Ik zie hier alleen een oproep om het evangelie te verkondigen, te leren en te dopen in naam van de Heere.
Over exclusiviteit betreffende het recht al deze dingen uit te voeren en daarmee dus ook inbegrepen de bediening der sacramenten lees ik helemaal niets.
Ik zou anders zelfs willen spreken van een Roomse zienswijze aangezien men zo ook Matth 16:18 uit zou kunnen leggen als bevestiging van de Pauselijke macht.
Wij christenen mogen als leken toch overal het evangelie brengen en uitleggen? sterker nog, graag zelfs.
En zodoende, zijn wij (in tijdelijke gelegenheid) dan geen leermeesters of verwijzen we alleen maar door? ja of nee? en waar ligt dan de grens in hoever wij daar in mogen gaan? in tijden van nood (zoals nu) bijvoorbeeld?
Bovendien, even over een heel andere boeg.
Indien de predikant op het scherm van de laptop, de smart-tv of voor mijn part de telefoon te zien en te horen is tijdens de eredienst en u maant de wijn en het brood op tafel te zetten, doet hij dat dan ook niet met ambtelijk gezag?
Deze vragen spelen mij parten en wil ik graag beantwoord zien.
Bovendien mogen wij ook niet voorbijgaan aan de essentie van het Heilig Avondmaal.
Namelijk dat de Heere Jezus gezegd heeft ''Doe dit om mij te gedenken''.
Nou nee, in mijn geval niet.Geytenbeekje schreef:Iedereen is het wel denk ik eens dat het via de webcam niet kan.
Zoals ik al zei, alvorens we dat concept aannemen of verwerpen wil ik dat eerst bijbels getoetst zien.
Tot die tijd blijven bij mij persoonlijk alle opties open en bespreekbaar.