Film over Jezus' lijden: The Passion of the Christ

Lecram

Film over Jezus' lijden: The Passion of the Christ

Bericht door Lecram »

Ik kwam zojuist op internet de film The Passion of the Christ tegen van Mel Gibson. Deze film gaat over de laatste 12 uur van Jezus leven. Als ik de trailer zie en het verhaal er bij lees, ziet het er waarheidsgetrouw uit. Itt sommige andere films over Jezus.
De gesproken talen zijn de talen die in die tijd werden gesproken, dus geen engels.
De trailers zien er indrukwekkend uit.

http://www.thepassionofthechrist.com/
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

toch heb ik iets tegen een film van Jezus. vind niet dat Jezus zo als karakter in een film mag neergezet worden.

En dan kan de film nog zo waarheidsgetrouw zijn.
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

Maar iedereen heeft in zijn hoofd toch een beeld van Jezus, hoe hij was, hoe hij eruit zag... Waarom mag dat dan niet in echt beeld verwerkt worden?
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Op zich geven Bijbelse films wel een goed beeld van de situatie. Hoe die toen was. Maar Jezus is niet zomaar een persoon. Het is meer dan dat. Daar moet je respectvol mee omgaan.

Maar een film van bijvoorbeeld Mozes of Jozef, heb ik niks op tegen. Het is toch hetzelfde als plaatjes in een kleuterbijbel!
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik ken de film niet, dus prijs ik niets aan. Ik dacht dt dit wel een aardige discussie op zou leveren.
Het lijkt erop dat de boodschap wel doorklinkt in deze film. Een kinderbijbel is ook beschrijvend, sommigen ook met plaatjes van onze Heiland.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Toch zijn plaatjes van de Heiland wat anders dan échte beelden. In beelden word zijn karakter beschreven, in plaatjes niet.

Jezus in een film, dat is misschien een twijfelgeval.
Maar ik heb op zich niks tegen op films over de bijbel.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
ZWP

Bericht door ZWP »

Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Deze topic kent geen vraag, dus lijkt de bedoeling te zijn de betreffende film aan te bevelen.

Zonder nu mijn mening aan anderen opleggen zou ik genuanceerd het volgende aan de orde willen stellen.
1 Is het Christelijk?
Gaat het hier niet om een aktie tegen Gods gebod en Gods wil? Ik zou dat bevestigend willen beantwoorden. God gaf de verkondiging. Alleen daaraan heeft de Heilige Geest zich verbonden. Dergelijke kunstgrepen en gelijksoortige artistieke christelijke uitingen zijn methoden om de aandacht af te leiden en het werk van de Heilige Geest te verbreken. Daarmee is het niet anders dan een oproep om de onderlingen bijeenkomst na te laten en zo het lichaam van christus te breken. Een moderne vorm van beeldendienst is het maximaal haalbare.
De Heilige Geest is niet gebonden aan iets. De gebruikelijke weg is via Zijn Woord en Geest, en daar moet het ook altijd op terugvallen: het Woord. Dat is iets wat van deze film gezegd kan worden: er wordt notabene gesproken in de talen waarin ook toen werkelijk gesproken werd. Nog meer aan het Woord gehouden dus als het lezen van de Bijbel!?
Hoe je erbij komt dat deze film oproept om de onderlinge bijeenkomsten te verzaken weet ik niet, ik zal deze opmerking maar laten zitten.
2 Is het kunst?
Het tegenargument zou kunnen zijn dat dit zeker niet in de plaats komt van de kerk. Het is niet meer dan een artestieke prestatie, waarin gewoon een realistisch beeld wordt gegeven. Een soort historische roman die je voor de onspanning en het plezier leest.
Zou religie, zou het zoenoffer van Christus dan tot vermaak zijn? Zou iemand die waarlijk Christus is toegedaan kunnen instemmen met een dergelijk onreinachten van Zijn bloed? Nee, tenzij men wel heel diep in de strikken van satan gevangen is.
En de lieden die dit soort zaken met een dergelijke opzet maken in de hoop er ook nog aan te verdienen, wel over hun lot wil ik niet eens denken. Wel is duidelijk dat zij vanuit deze optiek grote dienstknechten van de duivel zijn.
Ik denk niet dat deze film voor vermaak en ontspanning is gemaakt. Van de regisseur is bekend dat deze een behoudend christen is, en ook leeft vanuit het geloof in Jezus Christus. Wie zijn wij dan om zijn motieven in twijfel te trekken?
Bovendien: door het waarheidsgetrouw weergeven van het lijden van onze Heere Jezus zouden er wel eens velen getrokken worden van het duister tot het wonderbaar Licht. Gebruikt God niet altijd de menselijke kromme stok (prediking, film, getuigenis) om rechte slagen te slaan?
Ook de christenen die deze film hebben gemaakt zullen niet zonder zonde zijn, maar is het geheel daardoor af te keuren? Wie zonder zonde is….
Niet dat ik ze veroordeel of zo. Ik hoop dat mijn genuanceerde boodschap overkomt. Ieder heeft toch recht op haar of zijn mening?
Haha. Heel jammer.

Ps. Ik heb deze film niet gezien, en weet niet of ik dat ooit zal doen. Ik heb er echter geen principiële bezwaren tegen. Misschien kan iemand mij overtuigen? Deze argumenten zijn echter niet voldoende. :)
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Toch zijn plaatjes van de Heiland wat anders dan échte beelden. In beelden word zijn karakter beschreven, in plaatjes niet.

Jezus in een film, dat is misschien een twijfelgeval.
Maar ik heb op zich niks tegen op films over de bijbel.
Toch was Jezus ook gewoon mens, zoals ieder ander, maar zonder zonde. Op zich moet het mogelijk dat uit te beelden. Hij heeft Zich ook naar Zijn menszijn geopenbaard in deze wereld. En zeker in het laatst van Zijn leven, was het de mens Jezus die leed.

Maar het vraagt grote nauwgezetheid bij het maken van zo'n film, om echt Jezus uit te beelden, zoals Hij in de Evangelien geopenbaard is. En vraag is of wij die op kunnen brengen.
limosa

Bericht door limosa »

Ik kan me niet voorstellen dat het goed is zo´n film te maken of te bekijken. Op zich zou voor bepaalde doelgroepen een film wel een goed medium kunnen zijn voor de verkondiging van het Evangelie. Maar dan niet deze film. Als je die trailers bekijkt denk ik dat deze film toch echt vooral bedoeld is als vermaak. En kijken naar het lijden en sterven van Christus als tijdverdrijf kan geen goede zaak zijn. Als het om de verkondiging zou gaan waren als die opzwepende, spannende licht- en geluidseffecten niet nodig toch? Ik kan niet geloven de eer van God hiermee bevorder wordt.
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Nog wat interessant punten.

De regisseur is overtuigd gelovig.

Citaat van Mel Gibson, de regisseur:
Ik ben geen dominee en ook geen pastoor, maar ik heb het gevoel dat mijn loopbaan me heeft geleid tot het maken van deze film. De Heilige Geest was in mij werkzaam

Tijdens het maken van de film werden enkele van de acteurs geraakt door de bliksem, wonder boven wonder waren ze ongedeerd. Het stond zelfs op de CNN site: http://edition.cnn.com/2003/SHOWBIZ/Mov ... n.passion/

Deze info kreeg ik door te googlen :)

[Aangepast op 4/2/04 door Zeckie]
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door empee
Misschien een beetje kort door de bocht, maar ik denk dat je veel beter in biddend opzien tot de Heere de lijdensgeschiedenissen in de Bijbel kan lezen en overdenken, eventueel met een goed boek erbij, bijv. het "zien op Jezus". En als Gods Woord voor je gaat leven, heb je vast helemaal geen behoefte meer aan zo'n film.
De behoefte is er bij mij zeker niet. Ik vraag me wel af of dit een geschikt evangelisatiemiddel zou kunnen zijn. Bijvoorbeeld om met collega's een gesprek aan te kunnen knopen.
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Ik waag het om me af te vragen of het in deze film wel gáát om de eer van God.
Er wordt natuurlijk veel geld aan verdiend, want zo'n film is spannend, boeiend, en wie weet "werkt het ook nog wel wat uit" . Persoonlijk heb ik veel moeite met dit soort films, vooral ook omdat de voorkant van de Persoon van Jezus wordt uitgebeeld, neigt toch weer naar het feit, dat er een voorstelling gemaakt wordt van hoe Hij er ongeveer uit zou hebben gezien. En dat wéten we niet. Het gaat hier om een Heilig Persoon Die men probeert uit te beelden, en dat stuit me erg tegen de borst.
Toen ik ff wat info erover ging zoeken kwam ik o.a. tegen dat geen enkele filmdistributeur het aandurfde om de film uit te brengen. Daarom heeft hij besloten om zelf te doen via zijn bedrijf in samenwerking met nog een bedrijf. Hij betaald het dus grotendeels uit eigen zak...

De meeste mensen zijn er nogal sceptisch over omdat ze weten dat Gibson gelovig is. Daardoor vrezen ze dat het nogal eenzijdig wordt... dus zulke hoge verwachtingen heeft men niet waardoor dit een succes wordt.

Ik wil geen pleidooi houden, maar ik vermeld alleen ff de feiten hoor...
Plaats reactie