Zeeuw schreef:Hollander schreef:refo schreef:Als het werk in 1 uur af is, zijn de leerkrachten blijkbaar toch veredelde kinderopvangers.
Wij krijgen vragen van ouders waarom hun kind zolang bezig is per dag.
Bovendien wat de personen in dit topic voor het gemak maar even vergeten is dat een school niet alleen met lesstof bezig is. De sociaal-emotionele vorming is een minstens zo belangrijk component, die bij thuisonderwijs vrijwel geheel buiten beeld blijft. Daarnaast de vorming van godsdienst en geloof. Verder mogen ze op school ook nog werken aan beweging en ontspanning, muziek en creativiteit, etc. Tevens worden er in het thuisonderwijs geen toetsen gegeven en heeft het correctiewerk ook een lager niveau. Ik zou het nog wel even aan kunnen vullen.
Waar ik als docent kribbig van wordt zijn die ouders die opeens helemaal denken te weten hoe het onderwijs in elkaar zit. Thuisonderwijs is vreselijk ingewikkeld voor docenten en leerlingen. Overigens is dat in deze tijd ook ingewikkeld voor ouders, maar je kind individueel naast je hebben is wel heel iets anders dan een groep van 15-30 voor je hebben.
Veel succes met thuisonderwijs!
Misschien toch goed ook even de complimenten voor het harde werk van de docenten momenteel, die ik al een aantal keer heb uitgedeeld, in ontvangst te nemen. Ik ben daar echt blij mee. En heb veel respect voor de snelheid waarmee ze omgeschakeld zijn.
Je laatste zin heeft niet zoveel waarde. Als jij een groep voor je hebt is dat je groep. Heel stevig, maar wel waar jij als docent voor opgeleid bent. Als ik ineens 3 kinderen thuis heb, die ik help met onderwijs en daarnaast veel moet werken, is dat een volledig andere situatie. Neem dat ook in ogenschouw in de, soms domme, reacties van ouders.
Dus ben ik erg blij met het wederzijdse begrip dat ik bij ons zowel vanuit docenten als vanuit ouders merk. Ik kreeg zelfs zaterdagavond laat een mailtje van een juffrouw die onze ingewikkelde thuissituatie kent en wilde meedenken.
Met je 2e alinea ben ik het helemaal eens. Als ouders dat niet begrijpen, lekker laten doen.
Ik ben het, nu mijn eerste emotie gezakt is, best eens met de schop onder de kont van Ad. Maar de crux zit daarbij dus wel in docenten en een schoolsysteem, dat begrijpen hoe die schop vormgegeven moet worden.
Wat qua tijd veel scheelt, is volgens mij allereerst het sociale aspect. In VO iets minder uitgebreid aanwezig dan op PO (ik heb in mijn les in ieder geval geen 'vertelrondje', al kunnen ze echt wel hun verhaal kwijt).
In PO neemt de dagopening meestal wel drie kwartier in beslag. Ik vraag me af of alle ouders dat ook zo doen thuis.
De creatieve vakken (muziek, tekenen, gym) worden thuis wellicht minder uitgebreid gedaan dan op school, of tellen voor het idee van ouder en kind nu niet mee bij schooltijd.
Voor mij (VO, bovenbouw) geldt dat ik probeer de uitleg die ik nu naar leerlingen stuur zo compact mogelijk te houden. Ze krijgen de powerpoint, en hoeven dus zelf niet mee te schrijven (terwijl ik dat normaliter nog wel belangrijk vind in het zich eigen maken van de lesstof en voor de vaardigheid 'samenvatten). Ze kunnen filmpjes of geluidsfragmenten opnieuw afspelen, waardoor ik zo min mogelijk herhaling inbouw. Ik geef ze na een week de antwoorden. Ze moeten mij zelf mailen wat ze lastig vonden, en op die 'lastige vragen' ga ik in, terwijl ik normaliter meer uitleg geef bij opgaven. Thuis denken ouders nu meer mee bij het schoolwerk, dus lastige kwesties worden voor zover ik het kan inschatten eerst aan ouders voorgelegd. Hoe dan ook: er komen vrij weinig vragen. Voor mijn vak geldt dat het totstandkomen van een idee regelmatig gebeurt door gesprek. Een onderwijsleergesprek kost vaak veel tijd, maar levert - als de leerlingen actief betrokken zijn - veel inzicht op. Helaas is een gesprek in de huidige setting onmogelijk, dus ik kan niet anders dan het idee gewoon erin ploppen. Dat leidt tot minder begrip en inzicht, minder 'bevinding' van de lesstof, maar dat is nu eenmaal het manco van thuisonderwijs. Ik hoef nooit te vragen om of te wachten op stilte. Ja, dan wordt het compact.
Maar op HBO gaat het nog veel compacter op het moment. Ik doe nog een aanvullende studie, en zou deze week 240 minuten college hebben gehad. College van 120 minuten werd een filmpje van 4,30 minuten. Het andere college werd zelfwerkzaamheid: 'ga aan de slag met je product'. Vorige week idem dito.