Maatregelen kerk ivm coronavirus

Tiberius
Administrator

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:Ja serieus. Als je geen ziekteverschijnselen hebt, niet verkouden, niet hoesten, geen grieperig gevoel, is er met zo’n contactmoment niets mis. Als huisartsen en verpleegsters ook binnen 1,5 meter van mensen mogen komen, idem de kraamzuster, enzovoort, waarom de ds. niet?
Omdat het voor huisartsen en verpleegsters noodzakelijk is, voor een predikant niet: de doop kan twee weken uitgesteld worden, de maatregelen gelden t/m 6 april.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Verschillende berichten op internet spreken elkaar tegen (hoe verwonderlijk) over hoelang voor en nadat mensen die genezen zijn of nog ziek moeten worden het nog door kunnen geven aan anderen omdat ze het bij zich mogen dragen.
Ik had nooit gedacht dat ik dit hier zou zeggen en het klinkt nogal cru, maar alle kerken mogen wat mij betreft voorlopig gewoon dicht.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Bovendien komt er vaak ook familie naar de kerkdienst.
Klopt. De dominee zei zelfs dat de dienst vooral bedoeld is voor de doopouders en familie, en of de gemeente thuis wil meeluisteren. "Dat vat u."
Laatst gewijzigd door Jantje op 23 mar 2020, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
Klopt. De dominee zei zelfs dat de dienst vooral bedoeld is voor de doopouders en familie, en of de gemeente thuis wil meeluisteren. "U begrijpt dat."
Ik begrijp dat, maar er klopt helemaal niets van.
Valcke

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:
Valcke schreef:Ja serieus. Als je geen ziekteverschijnselen hebt, niet verkouden, niet hoesten, geen grieperig gevoel, is er met zo’n contactmoment niets mis. Als huisartsen en verpleegsters ook binnen 1,5 meter van mensen mogen komen, idem de kraamzuster, enzovoort, waarom de ds. niet?
Omdat het voor huisartsen en verpleegsters noodzakelijk is, voor een predikant niet: de doop kan twee weken uitgesteld worden, de maatregelen gelden t/m 6 april.
Sorry: het is kennelijk noodzakelijker dat in het ziekenhuis de temperatuur 2x dag wordt opgenomen van alle gewone patiënten (ik heb het niet over Corona) en dat een kraamzuster een gezonde baby iedere dag weegt dan dat een gezonde predikant een kind doopt.

En na 6 april is de 1,5 meter niet meer van toepassing?

Nee Tib, hier heb ik echt geen respect voor. Andere argumenten voor het uitstellen van een doopdienst begrijp ik heel goed, maar dit argument gaat nergens over.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:
Tiberius schreef:
Sorry: het is kennelijk noodzakelijker dat in het ziekenhuis de temperatuur 2x dag wordt opgenomen van alle gewone patiënten (ik heb het niet over Corona) en dat een kraamzuster een gezonde baby iedere dag weegt dan dat een gezonde predikant een kind doopt.

En na 6 april is de 1,5 meter niet meer van toepassing?

Nee Tib, hier heb ik echt geen respect voor. Andere argumenten voor het uitstellen van een doopdienst begrijp ik heel goed, maar dit argument gaat nergens over.
Ik vind dat wel erg jammer, want je lapt dan wel degelijk het advies van de overheid aan je laars.
Valcke

Bericht door Valcke »

Deze denkwijze vind ik echt bizar, maar ik stop er mee.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:
Klopt. De dominee zei zelfs dat de dienst vooral bedoeld is voor de doopouders en familie, en of de gemeente thuis wil meeluisteren. "U begrijpt dat."
Nee, dat klopt zeker niet.

Of bedoel je nou dat hetgeen ik zeg niet klopt?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef:
Nee, dat klopt zeker niet.

Of bedoel je nou dat hetgeen ik zeg niet klopt?
Dat heb ik niet gecheckt; ik ben Sherlock Holmes niet.
Nee, wat de dominee volgens jou zegt, klopt niet.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Aha!

Enne, ik ben Sherlock Holmes niet hè! Zoals ik al schreef: ik kwam er bij toeval achter.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mijn moeder is door omstandigheden ook pas gedoopt toen ze 7/8 jaar oud was, dat geeft toch niet?
In oorlogstijd werd er ook soms maanden of jaren later pas gedoopt.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:Deze denkwijze vind ik echt bizar, maar ik stop er mee.
Bizar of niet, het is één van de door de overheid ingestelde maatregelen voor iedereen: Mijd sociaal contact. Dat geldt ook voor gezonde mensen.
Wat is er dan bizar aan om twee weken te wachten met dopen? Of zo nodig twee maanden?

@Parsifal: Heeft Zweden niet een soortgelijke maatregel?
parsifal

Bericht door parsifal »

Op dit punt ben ik het volkomen met Valcke eens. En echt de ziekte is niet zo besmettelijk. Als de predikant zijn handen goed wast en niet de minste ziekteverschijnselen heeft (en mogelijk nieuwgewassen kleren aan heeft in plaats van een toga) en hetzelfde geldt voor de ouders dan is het echt geen probleem wat betreft ziekteverschijnselen.
De nu geschatte R0 is nog steeds beneden de 3, dat betekent dat iemand die besmettelijk is gemiddeld 3 anderen besmet gedurende de gehele periode dat hij of zij besmettelijk is. Doordat exponentiele groei nog steeds waanzinnig snel gaat kan de ziekte nog steeds uit de hand lopen, maar met redelijke voorzorgsmaatregelen hoef je niet al te bang te zijn voor verspreiding (daarom denken we ook dat dokters niet al te veel patienten zullen besmetten, maar dat er wel een risico is dat patienten dokters besmetten).

Maar belangrijker is dat uitstellen van sacramenten echt een gigantische stap is. Ook bij het avondmaal. De manier waarop kan aangepast worden, maar het hele sacrament uitstellen is voor mij echt een stap te ver.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef:
Maar belangrijker is dat uitstellen van sacramenten echt een gigantische stap is. Ook bij het avondmaal. De manier waarop kan aangepast worden, maar het hele sacrament uitstellen is voor mij echt een stap te ver.
Want? Als we volgende week een complete lockdown hebben, kan het dan wel?
parsifal

Bericht door parsifal »

Zeeuw schreef:
parsifal schreef:
Want? Als we volgende week een complete lockdown hebben, kan het dan wel?
Dan heb je weinig keus, net als wanneer predikant of ouder of kind ziek is. Maar de sacramenten zijn zo'n belangrijk deel van wat we van God hebben gekregen dat een tijdelijke stop hierop echt een heel grote stap moet zijn en op het moment is de reden er nog niet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie