COVID-19

parsifal

Re: Wuhan virus

Bericht door parsifal »

ejvl schreef:Er wordt niet lelijk gedaan over de minister zelf maar over het onvoldoende antwoord geven op normale vragen en geen dossierkennis aanwezig. En dat is terecht vind ik.
Nu mag je in dit geval wel wat toegeeflijk zijn, voor een persoon instort zal hij ook al wel wat problemen hebben met zijn dossierkennis bovenhalen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

Ok. Dat is waar. Dat zag ik even over het hoofd. Maar geen antwoord geven op vragen speelde een week geleden ook al toen de kamer deskundigen vragen stelde.
Valcke

Bericht door Valcke »

We moeten inderdaad veel compassie hebben met de minister. Wanneer ik dit persoonlijk aspect te veel over het hoofd heb gezien, excuseer ik mij hiervoor.
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef:Er wordt niet lelijk gedaan over de minister zelf maar over het onvoldoende antwoord geven op normale vragen en geen dossierkennis aanwezig. En dat is terecht vind ik.
Je zag aan het begin al dat het niet goed ging, hij had een hoogrode kleur, en sprak niet zoals hij normaal spreekt.
En dat toegeeflijke opeens, het klonk doodvermoeid.
Toen had er misschien al ingegrepen moeten worden.
Hij schijnt een zeer gevoelige man te zijn, die zich alles persoonlijk aantrekt.
En in deze baan kun je beter een teflonrug hebben, waarop alles afglijdt.
Ook zonder Coronavirus moet hij vaak zwaarwegende beslissingen nemen, w.b. vergoeding nieuwe medicijnen, waar de fabrikanten torenhoge bedragen voor vragen.
Hij verdient ons aller steun en respect!
En houd de kritiek in vredesnaam achterwege.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het daar toch niet mee eens. Dit is een verantwoordelijke positie en dat brengt mee dat niet iedereen daar geschikt voor is. Ik ben denk ik niet stressbestendig genoeg voor zo'n functie, bijvoorbeeld. Als ik dan toch zo'n functie zou aannemen, ben ik daar toch ook zelf verantwoordelijk voor?
ejvl

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
Je zag aan het begin al dat het niet goed ging, hij had een hoogrode kleur, en sprak niet zoals hij normaal spreekt.
En dat toegeeflijke opeens, het klonk doodvermoeid.
Toen had er misschien al ingegrepen moeten worden.
Hij schijnt een zeer gevoelige man te zijn, die zich alles persoonlijk aantrekt.
En in deze baan kun je beter een teflonrug hebben, waarop alles afglijdt.
Ook zonder Coronavirus moet hij vaak zwaarwegende beslissingen nemen, w.b. vergoeding nieuwe medicijnen, waar de fabrikanten torenhoge bedragen voor vragen.
Hij verdient ons aller steun en respect!
En houd de kritiek in vredesnaam achterwege.
Vind ik niet.
Net wat DDD zegt. Als je persoonlijkheid niet geschikt is voor deze baan, moet je wat anders gaan zoeken. Voor deze baan is iemand nodig die daadkrachtig is, een echte staatsman, een sterke persoonlijkheid. Niet iemand die zich alles persoonlijk aantrekt of zeer gevoelig is, dan ben je gewoon niet geschikt voor dit ambt.

Daarmee zeg ik niets over de man persoonlijk. Het kan best een hele lieve, zorgzame man zijn.
Ik ben niet geschikt voor het vak van stratenmaker vanwege lichamelijke condities. Als ik dan toch stratenmakerswerk ga doen en ik daarbij instort, is het logisch dat mensen zeggen dat ik niet geschikt ben voor dat werk.
Zo ook in dit geval.
Geen kritiek op zijn persoon maar het kan best zo zijn dat hij niet sterk genoeg is voor dit ambt.
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Vind ik niet.
Net wat DDD zegt. Als je persoonlijkheid niet geschikt is voor deze baan, moet je wat anders gaan zoeken. Voor deze baan is iemand nodig die daadkrachtig is, een echte staatsman, een sterke persoonlijkheid. Niet iemand die zich alles persoonlijk aantrekt of zeer gevoelig is, dan ben je gewoon niet geschikt voor dit ambt.

Daarmee zeg ik niets over de man persoonlijk. Het kan best een hele lieve, zorgzame man zijn.
Ik ben niet geschikt voor het vak van stratenmaker vanwege lichamelijke condities. Als ik dan toch stratenmakerswerk ga doen en ik daarbij instort, is het logisch dat mensen zeggen dat ik niet geschikt ben voor dat werk.
Zo ook in dit geval.
Geen kritiek op zijn persoon maar het kan best zo zijn dat hij niet sterk genoeg is voor dit ambt.
Je wordt gevraagd als minister, op basis van je kwaliteiten en niet vanwege je persoonlijkheid!
Zou jij dan liever allemaal van die robotachtige types willen zien, zoals minister Blok?
En waarom zou hij nu opeens niet sterk genoeg zijn, vanwege één inzinking, na wekenlang onder zeer grote druk moeten werken, hij sliep hooguit 3/4 uurtjes per nacht en sloeg maaltijden over.
Wie meent te staan ejvl, de sterkste eik kan zo geveld worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke

Bericht door Valcke »

In België heeft de Federale overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid een patroon gepubliceerd voor het maken van mondmaskers. In België en Frankrijk worden mondmaskers nu al volop geproduceerd in de huiskamers en op verzoek geleverd aan allerlei hulpverleners. Ook ziekenhuizen en artsen maken hier gebruik van, al zijn er voor de IC’s natuurlijk gecertificeerde maskers nodig. Ik kan zelf niet naaien, maar ik vind het een prachtig initiatief.
refo

Bericht door refo »

DDD schreef:Ik ben het daar toch niet mee eens. Dit is een verantwoordelijke positie en dat brengt mee dat niet iedereen daar geschikt voor is. Ik ben denk ik niet stressbestendig genoeg voor zo'n functie, bijvoorbeeld. Als ik dan toch zo'n functie zou aannemen, ben ik daar toch ook zelf verantwoordelijk voor?
Op zich juist. Maar dit is wel een uitzonderlijke situatie.
Aan de andere kant geloof ik wel dat de ziekenhuizen alles onder controle hebben, voor zover je daarvan kunt spreken.
En wat betreft de klagende praktijken: is het nu echt zo erg of zijn dat ook maar incidentjes?
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Mara schreef: Hij schijnt een zeer gevoelige man te zijn, die zich alles persoonlijk aantrekt.
Schijnt dat of denk jij dat? Was jij zijn persoonlijke begeleider bij zijn persoonlijkheidstest?
refo

Bericht door refo »

Eerlijk gezegd heb ik nog geen mondkapje gezien de laatste weken, behalve op foto's.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik ben het er wel mee eens dat je zo'n baan niet moet aanvaarden als je het in de regel niet aankunt. Echter de tijd maakt deze functie nu wel erg zwaar. Een beetje compassie is op zijn plaats en op het moment denk ik dat we de ministers op beleid moeten beoordelen en niet hoe ze in de tweede kamer optreden (als ze niet staan te liegen daar, of echt niet op de hoogte zijn van wat in het ministerie speelt).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Wat een onzin. De ambtenaren weten niets, dat is het probleem. De kamer zou eens moeten vragen hoe lang de verantwoordelijke ambtenaren al met dit dossier belast zijn. Ze weten alles van bestuurskunde, maar van het beleidsterrein hebben de meeste hoge ambtenaren geen kaas gegeten. Als er tijd is voor internetconsultaties en het rustig opvolgen van verstandige adviezen van betrokkenen is dat niet zo erg, maar nu wel.

Ik ben het geheel met Valcke eens.
Je generaliseert nogal. Het feit dat minister Bruins bepaalde antwoorden niet paraat had, wil niet zeggen dat gegevens omtrent voorraden van beschermende kleding niet beschikbaar zijn.

In Nederland is gekozen voor een systeem waar hoge ambtenaren om de zoveel jaar van plaats wisselen. Dat is een politiek besluit geweest, omdat men in de jaren '90 vond ambtenaren die hun hele carrière binnen een departement werkzaam waren, teveel macht hadden in vergelijking met de bewindspersonen. Een roulatiesysteem zou moeten bijdragen aan ontkokering en meer verantwoordelijkheid voor de bewindspersoon.

In de laag onder de top zie je dat veel mensen vaak langdurig werkzaam zijn op een bepaald beleidsterrein. De kennis zit vooral in deze laag, en die laag voorziet de top van adviezen, etc.
Valcke

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:Ik ben het er wel mee eens dat je zo'n baan niet moet aanvaarden als je het in de regel niet aankunt. Echter de tijd maakt deze functie nu wel erg zwaar. Een beetje compassie is op zijn plaats en op het moment denk ik dat we de ministers op beleid moeten beoordelen en niet hoe ze in de tweede kamer optreden (als ze niet staan te liegen daar, of echt niet op de hoogte zijn van wat in het ministerie speelt).
Compassie is nodig.

Maar tegelijk geldt bv dat de minister al op 27 januari aan de Kamer aangaf bezig te zijn met het inventariseren van de benodigde beschermingsmiddelen voor hulpverleners, en dat hij gisteravond (ruim 6 weken later) opnieuw zei dat deze behoefte nog geïnventariseerd wordt. Veel verder kwam hij niet, geen inzicht in tijdlijnen, geen inzicht in aantallen, geen inzicht in de problematiek op korte termijn noch op lange termijn. Dat is toch echt een blijk van onvermogen.

Verder hebben landen om ons heen allang de invordering van bestaande voorraden in de chemische industrie en andere sectoren afgekondigd. Veelal weken geleden. Onze minister was daar gisteren nog niet toe bereid en ging pas na zware druk uit de Kamer overstag om hier hetzelfde te doen.

Een derde voorbeeld is dat de minister twee weken geleden opgedragen was (en door hem ook toegezegd was) om na te gaan of binnenlandse productie van beschermingsmiddelen kon worden opgestart. Gisteren bleek dat daar in afgelopen twee weken nog niets aan gedaan was behalve dat de vraag doorgespeeld was naar de vakorganisaties. Daar was het bij gebleven.

Nee: inhoudelijke kritiek is volstrekt terecht. Op deze manier kan echt geen leiding gegeven worden in een crisissituatie. Maar tegelijk hebben we veel compassie met deze minister als persoon, het is ook een persoonlijk drama!
DDD

Bericht door DDD »

refo schreef:
DDD schreef:Ik ben het daar toch niet mee eens. Dit is een verantwoordelijke positie en dat brengt mee dat niet iedereen daar geschikt voor is. Ik ben denk ik niet stressbestendig genoeg voor zo'n functie, bijvoorbeeld. Als ik dan toch zo'n functie zou aannemen, ben ik daar toch ook zelf verantwoordelijk voor?
Op zich juist. Maar dit is wel een uitzonderlijke situatie.
Aan de andere kant geloof ik wel dat de ziekenhuizen alles onder controle hebben, voor zover je daarvan kunt spreken.
En wat betreft de klagende praktijken: is het nu echt zo erg of zijn dat ook maar incidentjes?
Dat is het inderdaad geworden. Het is de vraag of het een uitzonderlijke situatie was geweest als alle deskundigenadviezen van het begin waren nageleefd en opgelegd. Maar goed. Er zijn nu nog mensen van 70 die bij elkaar op de thee gaan, dat hoorde ik net nog. Dus sommige mensen zijn ook gewoon dom en hardleers. Daar heb ik ook wel eens last van.
Plaats reactie