Euthanasie

Uil

Bericht door Uil »

Zowel euthanasie als abortus gaan in mijn ogen heel duidelijk in tegen de wil van God. Voor God is het -lijkt mij- een koud kunstje om een ongewenst kind dood geboren te laten worden of om een volwassene die veel lijdt plotseling te laten sterven. Denk aan het geval van Hand.5:5.
Gebreken of lijden hebben in deze wereld een belangrijke functie. Mensen die denken dat ze dat kunnen omzeilen vergissen zich lelijk, denk ik.

Wat vinden jullie van mijn website over euthanasie?

Krachtens de huidige treurige euthanasiewet is euthanasie geoorloofd indien aan een aantal voorwaarden is voldaan. Onder andere moet het geval getoest zijn door ik meen een ethicus.
Graag zou ik zien dat iedere patient die met goedkeuring van de overheid (want bijna iedereen kan net als Herman Brood van een hotel springen of anders rattengif slikken) zelfmoord wil plegen verplicht bezoek krijgt van een orthodoxe Christen, die hem waarschuwt voor het aanstaande zwaardere lijden van de hel.
Als de patient dat op de koop toeneemt en een vrijwillige arts beschikbaar is dan moet zijn vrije wil worden geeerbiedigd.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Uil

Zowel euthanasie als abortus gaan in mijn ogen heel duidelijk in tegen de wil van God.

Als de patient dat op de koop toeneemt en een vrijwillige arts beschikbaar is dan moet zijn vrije wil worden geeerbiedigd.
Leg nog eens uit. Ben je nu voor of tegen euthanasie?
Uil

Bericht door Uil »

Zelf probeer ik zo goed mogelijk de wil van God te doen dus ben ik tegen euthanasie.
Maar ik geloof ook dat God de mens keuzevrijheid heeft gegeven. Dat betekent dat de mens -in theorie- een uitnodiging tot de hemel zou mogen weigeren. Dus moet er wel een mogelijkheid blijven voor ongehoorzaamheid.

De moeilijkheid in Nederland is dat een antichristelijke regering in korte tijd de boel op zijn kop heeft gezet en zaken die clandestien altijd mogelijk waren ineens legaal heeft gemaakt.
En dat is nou helemaal verkeerd, want straks bij het eindoordeel krijg je dan allemaal van die uitvluchten als; "Ja, maar het mocht van de overheid, door U boven ons gesteld, dan hadden zij ons moeten waarschuwen; dus ik ga niet naar de hel."
LOTR

Bericht door LOTR »

Euthanasie wordt afgekeurd omdat men dan het moment van sterven bepaalt, een beslissing die aan God toekomt. Wanneer je werkelijk alles in het werk stelt om iemand in leven te houden, ben je dan niet ok bezig om de beslissing over het in leven houden naar jezelf toe te trekken?
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door LOTR
Euthanasie wordt afgekeurd omdat men dan het moment van sterven bepaalt, een beslissing die aan God toekomt. --> wanneer? Wanneer je werkelijk alles in het werk stelt om iemand in leven te houden, ben je dan niet ok bezig om de beslissing over het in leven houden naar jezelf toe te trekken? --> wanneer?
Da's een vraag waar ik ook geen antwoord op weet. Zijn er hier geen mensen die hun antwoorden medisch kunnen onderbouwen? of er studie naar hebben gedaan. Werkstuk gemaakt ofzo. Ik bedoel: er zijn wel werkstukken, maar vanaf een ander opzicht gemaakt.
De vraag is: waar ligt de grens, en waar beslist God, en waar beslissen wij? Of beslist God via ons, mensen? En hoe passen we het in Gods plan? Een aantal zijn misschien "bovenmenselijke vragen".

Lastig
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
limosa

Bericht door limosa »

Zelf probeer ik zo goed mogelijk de wil van God te doen dus ben ik tegen euthanasie.
Maar ik geloof ook dat God de mens keuzevrijheid heeft gegeven. Dat betekent dat de mens -in theorie- een uitnodiging tot de hemel zou mogen weigeren. Dus moet er wel een mogelijkheid blijven voor ongehoorzaamheid.
Mmm, heel apart. Als je zo redeneer zijn er eigenlijk in het geheel geen regels nodig. Ik dacht altijd dat regels het gedrag konden reguleren maar in jouw verhaal hebben ze slechts tot doel de ongehoorzaamheid in praktijk te kunnen brengen.
Uil

Bericht door Uil »

Vertel mij eens limosa, welke straf vind jij dat onze overheid Herman Brood moet opleggen? (postuum)

Als het onderwerp je interesseert en je je best wilt doen mij te begrijpen moet je toch even hier naar toe.
Bij dit soort delicate onderwerpen kan 1 onbesproken detail namelijk al tot onbegrip leiden
limosa

Bericht door limosa »

Vertel mij eens limosa, welke straf vind jij dat onze overheid Herman Brood moet opleggen? (postuum)

Als het onderwerp je interesseert en je je best wilt doen mij te begrijpen moet je toch even hier naar toe.
Bij dit soort delicate onderwerpen kan 1 onbesproken detail namelijk al tot onbegrip leiden
Herman Brood? Waar gaat dat nu weer over? Euthanasie en suicide hebben niets met elkaar te maken. Euthanasie is het weloverwogen beeindigen van het leven van een patient met een slechte prognose (niet meer te behandelen, ondragelijk lijden). Suicide is het droevige einde van iemand die geen uitweg meer zag uit zijn/haar problemen. Overigens vind ik het onverstandig om op een openbaar forum over suicide te spreken. Laat dat rusten.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Uil,

Hoe wil je Herman Brood nu nog een straf opleggen. Lijkt me lastig gaan.

Je moet geenzaken door elkaar halen. Euthanasie en zelfmoord zijn twee totaal verschillende manieren van levensbeëindiging.

[Aangepast op 29/1/04 door tukkertje]
Uil

Bericht door Uil »

In mijn ogen is er een ontzettend grote overlap tussen euthanasie en zelfmoord.
In beide gevallen wil de ongehoorzame mens dat hij vermoord wordt. In het eerste geval door een ander, in het tweede geval door hemzelf.

Ik ken een huisarts die wel eens gevraagd is euthanasie toe te passen. Toen hij de patient vroeg; "Hoe bedoelt u, moet ik een pistool op uw hoofd zetten en de trekker overhalen?" keek die patient toch wel wat verschrikt op en gaf die te kennen dat-ie dat niet bedoelde.

Mag ik van jou, Gerrie, nog wel af en toe een vergelijking met zelfmoord aanhalen? Het is tenslotte jouw discussie.

Wat betreft hersendood heb ik geen persoonlijke ervaring.
Het is dus misschien wat makkelijk gezegd, maar ik denk dat ik het daar niet zo moeilijk mee zou hebben.
In eerste instantie zou ik naar Mc.16:18 zelf de handen hebben opgelegd voor genezing.
In tweede instantie zou ik naar Jac.5:14 de ouderlingen hebben gevraagd om voor de zieke te bidden en hem te zalven.
Als dat ook niet tot verbetering heeft geleid en als de grootste hoop is weggeebd, zou ik me nog een keer spiritueel voorbereiden -dmv gebed en vasten- op een laatste gebed.
Daarin zou ik God te kennen geven dat ik een week later de stekker eruit zou trekken. Daarbij latende blijken dat ik het op prijs zou stellen als deze persoon *in deze laatste week* bij zijn positieven mocht komen. Maar liever heb ik dat de persoon volledig bij God mag zijn zonder nog een eventuele sluipweg terug in de onbekende toekomst. Zelfs als ik zeker zou weten dat de persoon naar de hel zou gaan, dan nog moest het voor mij zo geschieden. Er zijn genoeg andere levende zielen om je druk over te maken.

Volgens mij beschouwt bijna niemand het afbreken van levenverlengend handelen nog als euthanasie. Ik ben het in ieder geval helemaal met Memento eens, die hierover direct helder antwoordde.

Gerrie, als jij over een werkelijk probleem praat wil ik graag helpen, bijvoorbeeld met bidden of met advies. Misschien kun je dan een voornaam mailen?

NB: Wijziging tussen **

[Aangepast op 30/1/04 door Uil]
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Het verhaal wat ik op de vorige pagina heb gepost, heeft indruk op me gemaakt. Maar dat is niet een échte reden om tegen te zijn.

Die heb ik wel. Ik ben ook principieel tegen op Euthanasie. Het is inderdaad een vorm van moord, ook al vind ik het niet direct te vergelijken met een pistool. Zoals ook staat omschreven. Dat is mij íets te direct.

Bij ons in de gemeente ken ik iemand, die dokters-assistente is. Zei is ook gevraagd om een keer een meducijn wou maken. (lees: een overdosis). Ze heeft toen duidelijk 'nee' gezegd. Wij als christenen dienen dan ook met alle mogelijkheden mensen er op te wijzen, dat euthanasie niet kan.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
jvdg

Re: Euthanasie

Bericht door jvdg »

SGP-kwestie en euthanasie aan de orde bij VN-comité
07-11-2008 14:20 | Buitenlandredactie

De Hoge VN-commissaris voor de Mensenrechten, de Zuid-Afrikaanse Navanethem Pillay.

GENEVE - Het VN-Mensenrechtencomité zal in juli volgend jaar Nederland kritisch aan de tand voelen over zowel de euthanasiewet als de overheidssubsidie aan de SGP, omdat deze partij geen vrouwen toelaat als lid.

Dat blijkt uit de lijst van onderwerpen die het comité vrijdag heeft bekendgemaakt.

In 2001 stelde het comité in een rapport een reeks kritische vragen over de plannen voor euthanasie. De achttien mensenrechtenexperts toonden zich toen „zeer bezorgd” over actieve levensbeëindiging vanwege de dreiging van „routine”. Diverse Nederlandse regeringen zijn sindsdien nooit erg ruimhartig geweest in het beantwoorden van de vragen.

Het comité vraagt Nederland nu uit te leggen „hoe de wet zich verhoudt met het recht op leven en de menselijke waardigheid”. Tevens moet de regering aangeven hoe de wet de rechten beschermt van hen die „geen besluiten meer kunnen nemen of die onjuist worden beïnvloed” door anderen.

Tevens moet de regering uitleggen hoe het omgaat met de uitspraak van de Haagse rechtbank, die in september 2005 uitsprak dat het verlenen van subsidie aan de SGP in strijd is met het VN-Vrouwenverdrag. Als gevolg daarvan verloor de partij enige tijd haar subsidie.

Bron: RD
Plaats reactie