Maatregelen kerk ivm coronavirus

Zeeuw

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Hollander schreef:
Herman schreef:Ad 1. Ik vrees dat de meerderheid van de niet kerkgangers afgelopen zondag een keertje vrij van God heeft genomen. Daarvan heb ik signalen ontvangen. Dat gaat niet om de trouw meelevende gergemmer. Het sluiten van de samenkomst, heeft dus directe invloed op hoe mensen zich gaan opstellen ten opzichte van hun eigen gemeente. Spreekwoordelijk is dus de 'preekstoel' gesloten.
Bij ons is de dienst 4x zoveel bekeken en beluisterd als normaal. Als er al kerkgangers een zondag 'vrij hebben genomen', dan zijn er in ieder geval ook in overvloed geweest die heel actief zondag hebben gehouden. Misschien wel méér dan normaal.
De hele dienst uitgekeken. Ik hoor ook mensen die heerlijk hebben zitten zappen. Telt dat ook mee?
En wat versta je dan onder zappen? Na ieder punt een andere gemeente opzoeken? Knap dat er mensen zijn die zo goed weten welke gemeente, wanneer uitzendt.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Wat een zure reacties in deze bange tijden. Laten we elkaar liever bemoedigen en vertroosten.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Je kan in de statistieken vaak ook het aantal luisteraars aan het begin en aan op het einde inzien. Daarmee kun je dus wel een realistisch beeld krijgen aan aantal kijkers of luisteraars.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Hollander schreef:
Herman schreef:Ad 1. Ik vrees dat de meerderheid van de niet kerkgangers afgelopen zondag een keertje vrij van God heeft genomen. Daarvan heb ik signalen ontvangen. Dat gaat niet om de trouw meelevende gergemmer. Het sluiten van de samenkomst, heeft dus directe invloed op hoe mensen zich gaan opstellen ten opzichte van hun eigen gemeente. Spreekwoordelijk is dus de 'preekstoel' gesloten.
Bij ons is de dienst 4x zoveel bekeken en beluisterd als normaal. Als er al kerkgangers een zondag 'vrij hebben genomen', dan zijn er in ieder geval ook in overvloed geweest die heel actief zondag hebben gehouden. Misschien wel méér dan normaal.
De hele dienst uitgekeken. Ik hoor ook mensen die heerlijk hebben zitten zappen. Telt dat ook mee?
Als je zapt buiten eigen kerkdiensten wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel

Bericht door windorgel »

Mijn ervaring is dat als je dienst beluisterd hebt na afloop nog wel eens een stukje opnieuw luistert omdat je de draad even kwijt was of er nog eens bij stil wilt staan. Dat telt ook mee in de cijfers denk ik.
helma

Bericht door helma »

Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Goede initiatieven. Er zijn meerdere gemeenten die dit doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Woensdagavond om 20.00 uur is er een extra uitzending op https://kerkdienstgemist.nl/stations/14 ... Bunschoten waarin Ds. P.W.J. van der Toorn een overdenking zal houden.
Welkom om te luisteren via dit medium.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Wij hebben in het dorp ook een corona -journaal
https://www.youtube.com/watch?v=rXjTqy-okYM
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Geytenbeekje schreef:Wij hebben in het dorp ook een corona -journaal
:haha
'Bij ons aan tafel'... Het is net alsof ze televisietje spelen.
DDD

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:De preekstoel is helemaal niet gesloten en iedereen kan meedoen op afstand. Soms is zelfs de dominee nog te zien.

Je moet geen onzin vertellen om je punt te maken. Van willoze gehoorzaamheid is ook bij lang niet iedereen sprake, want wat mij betreft, had de overheid veel eerder strenge maatregelen moeten nemen. Ik vond het al ergerlijk dat Carnaval niet verboden werd.
Ad 1. Ik vrees dat de meerderheid van de niet kerkgangers afgelopen zondag een keertje vrij van God heeft genomen. Daarvan heb ik signalen ontvangen. Dat gaat niet om de trouw meelevende gergemmer. Het sluiten van de samenkomst, heeft dus directe invloed op hoe mensen zich gaan opstellen ten opzichte van hun eigen gemeente. Spreekwoordelijk is dus de 'preekstoel' gesloten.
Ad 2. Volgens mij is de argumentatie niet te volgen. Gehoorzaamheid volgt op een gebod en bij carnaval is dat gebod uitgebleven. Wat wil je nu precies met deze stelling bewijzen als het gaat om de inperking van kerkdiensten en het al dan niet willoos aanvaarden van maatregelen?
De gemeente met een zo redenerende kerkenraad is zeer te beklagen. Ik sluit mij geheel aan bij Amstelodamense.

Los daarvan: ik had het niet over gehoorzaamheid, maar over willoos.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Zita schreef:
Geytenbeekje schreef:Wij hebben in het dorp ook een corona -journaal
'Bij ons aan tafel'... Het is net alsof ze televisietje spelen.
Dat had inderdaad wel wat professioneler gekund. ;)
Mistig

Bericht door Mistig »

Amstelodamense schreef:
Bezorgd schreef:
DDD schreef:
Herman schreef: De eerste plaats om dát uit te dragen, de preekstoel, is nu gesloten.
De preekstoel is helemaal niet gesloten en iedereen kan meedoen op afstand. Soms is zelfs de dominee nog te zien.
.

Onze predikant wees juist op het voorrecht dat de bediening der verzoening niet gesloten is maar juist vrij door kon gaan.
Hij wees op de zegen van de techniek. Beetje vrij citaat, maar inhoudelijk klopt het:
"Anderen zijn verstoken van sport en spel en festivals en events, kunnen allemaal niet doorgaan. Maar de kerkdiensten mogen met behulp van de techniek gewoon doorgaan.
Dat is een zegen mensen"
Kijk, mooie invalshoek. Kwestie van omdenken. Jullie hebben een verstandige predikant.
Ds. De Heer zei vanavond precies hetzelfde. En zo is het maar net. De verkondiging van het Woord staat niet stil.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
mark1985

Bericht door mark1985 »

Nou dat is ook zo.
Zei de ds. zondag ook waar ik meeluisterde.

Wat me voor de rest nog opvalt:
1. De boerenprotesten om het stikstof probleem - het gaat uiteindelijk om geld wat je wordt afgepakt.
En nu: heel veel bedrijven hebben ermee te maken. Kabinet geeft geld...……….. Niet om te lachen hierom, maar wel opmerkelijk
2. De 100-km regel die afgelopen maandag is ingegaan is door de stikstof. Zie nu - er is op dit moment al een hele lage uitstoot van verkeer door de huidige omstandigheden
3. De boeren wilde blokkeren van distributiecentra (wat niet goed te praten is). Werden op een gegeven moment met een schuin oog aangekeken, men had hun standpunten wel een keertje gehoord. En nu: ze zijn wel goed om de hamsterende burger van voedsel te voorzien
4. In de sector groep ''domme boeren'' is wel een regeling: volledige blokkade bij MKZ / vogelgriep om verspreiding tegen te gaan. Met de wijsheid die we nu hebben had dit ook in NL gemoeten - alle mensen binnen blijven 3 dagen en daarna gaan vrijgeven als er geen contacten met buitenland waren geweest.

Een ieder veel wijsheid als je getroffen bent in je gezondheid of werk.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het zijn allemaal aanwijzingen dat we nu uitzonderlijke tijden meemaken.
Plaats reactie