Maatregelen kerk ivm coronavirus

Geytenbeekje

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Valcke schreef:
Stof schreef:
Zeeuw schreef:
Amstelodamense schreef:Ik hoop dat we verstandiger zijn.....
Ik zou van dat laatste helaas maar niet uit gaan. Mensen zijn in algemene zin erg hardnekkig.
Ik heb het gevoel dat je bij sommige kerkmensen niet zozeer van onverstand kunt spreken maar dat er bij hen een oprechte strijd is tussen verstand en geloof.
Ik geloof dat er mensen zijn die zo verknocht zijn aan hun kerkgang dat ze in alle oprechtheid menen niet anders te kunnen, dan naar de kerk te gaan. Zolang het mag. Ik durf het toch niet als onverstand te typeren.
Ik evenmin!

Ik las ook een artikel in het RD over de Spaanse griep. Toen werden ook alle culturele samenkomsten verboden, maar kerkgang werd niet belemmerd. Er was toen zelfs bij de overheid nog het besef dat de kerkelijke samenkomsten een speciale "categorie" zijn en niet vergelijkbaar met concerten, wedstrijden, feestjes. En bij de kerkgangers was dit besef er ook veel meer dan nu. Waarbij ik natuurlijk niets afdoe aan het feit dat met digitale hulpmiddelen er nu alternatieven zijn die er 100 jaar geleden niet waren.
We weten nu wel je visie hoor :langue
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Ik las ook een artikel in het RD over de Spaanse griep. Toen werden ook alle culturele samenkomsten verboden, maar kerkgang werd niet belemmerd. Er was toen zelfs bij de overheid nog het besef dat de kerkelijke samenkomsten een speciale "categorie" zijn en niet vergelijkbaar met concerten, wedstrijden, feestjes. En bij de kerkgangers was dit besef er ook veel meer dan nu. Waarbij ik natuurlijk niets afdoe aan het feit dat met digitale hulpmiddelen er nu alternatieven zijn die er 100 jaar geleden niet waren.
En ten koste van hoeveel doden is dat destijds gegaan?
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Wat ik mis in de afwegingen, is de signaalfunctie. Welk signaal geven wij af als christenen om toch gewoon met elkaar in een kerkgebouw samen te komen? Niet handig in een tijd waarin er zo scherp op elkaar wordt gelet. Hamsteren wordt terecht keihard veroordeeld, maar ook onverantwoord gedrag op ander vlak ligt onder het vergrootglas.

En in hoeverre heb je gemeenschap der heiligen als je op afstand moet blijven in een kerkgebouw, ver bij elkaar uit de buurt en na de dienst direct het kerkgebouw uitgaat om geen besmettingsgevaar te vormen?
Amstelodamense

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Ik las ook een artikel in het RD over de Spaanse griep. Toen werden ook alle culturele samenkomsten verboden, maar kerkgang werd niet belemmerd. Er was toen zelfs bij de overheid nog het besef dat de kerkelijke samenkomsten een speciale "categorie" zijn en niet vergelijkbaar met concerten, wedstrijden, feestjes. En bij de kerkgangers was dit besef er ook veel meer dan nu. Waarbij ik natuurlijk niets afdoe aan het feit dat met digitale hulpmiddelen er nu alternatieven zijn die er 100 jaar geleden niet waren.
Dat is niet te kwantificeren denk ik, maar reken maar op veel doden. In het artikel dat Valcke citeert, wordt gesteld "dat het virus feestvierde in een kerkgebouw vol met mensen".
Valcke

Bericht door Valcke »

Amstelodamense schreef:
Ambtenaar schreef:
Dat is niet te kwantificeren denk ik, maar reken maar op veel doden. In het artikel dat Valcke citeert, wordt gesteld "dat het virus feestvierde in een kerkgebouw vol met mensen".
Volstrekte nonsense, hier ga ik niet eens op reageren.
Mara

Bericht door Mara »

Amstelodamense schreef:
En in hoeverre heb je gemeenschap der heiligen als je op afstand moet blijven in een kerkgebouw, ver bij elkaar uit de buurt en na de dienst direct het kerkgebouw uitgaat om geen besmettingsgevaar te vormen?
Jij benoemt nu het grootste pijnpunt van alles. De komplete sociale isolatie.
Veel mensen worden nu volledig geïsoleerd.
En dan kan het geestelijk ook duisternis worden!
We mogen en kunnen niet op mensen vertrouwen, maar omdat we geloven dat de Heere ook Lichtdragers op ons pad brengt, om ons te bemoedigen en vertroosten, kan dat dus tot benauwdheid leiden.
Het verpleeghuis zit nu totaal op slot. Er mogen alleen nog mensen bij de terminaal zieken komen en dan slechts de eerste lijns familieleden, ook zeer beperkt.
En zijn dit juist niet de meest kwetsbaren in onze samenleving? Zij kunnen letterlijk geen kant op, zijn in alles totaal afhankelijk en begrijpen niet wat er nu gebeurt, omdat het nieuws hen ontgaat.

Het kan dus zijn dat je straks geen afscheid kunt nemen van een geliefd familielid, omdat je net buiten de kring valt.
Ik heb het hier erg moeilijk mee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Volstrekte nonsense, hier ga ik niet eens op reageren.
Dat is natuurlijk helemaal geen nonsens, maar pure logica. Waar mensen samenkomen, raken mensen besmet wat leidt tot nog meer besmettingen en daarmee ook tot meer overlijdens.
Mara

Bericht door Mara »

Erskinees schreef: Zoals het er nu naar uitziet komt er geen totale lockdown. We kunnen a.s. zondag dus weer in groepen van 100 naar de kerk.
En doe dat niet!!
De mensen die op zondagochtend 1 februari 1953 uit het raam keken, dacht je dat die als eerste dachten: o nu kan ik niet naar de kerk?
Stof schreef:Ik geloof dat er mensen zijn die zo verknocht zijn aan hun kerkgang dat ze in alle oprechtheid menen niet anders te kunnen, dan naar de kerk te gaan. Zolang het mag. Ik durf het toch niet als onverstand te typeren.
Het is voor velen een ingesleten gewoonte. Weliswaar een hele goede, maar als je van jongsafaan nooit anders gedaan hebt, weet je niet beter en voelt het heel onwerkelijk als je niet naar de kerk gaat of kunt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Amstelodamense schreef:Wat ik mis in de afwegingen, is de signaalfunctie. Welk signaal geven wij af als christenen om toch gewoon met elkaar in een kerkgebouw samen te komen?
Het signaal is dat je geen angst kent, omdat het met de dood niet ophoudt.

Dat moet dan wel goed uitgedragen worden.

We dragen nu willoze gehoorzaamheid aan de overheid uit om geen 'uitzonderingspositie' in ten nemen en om geen kwaad gerucht te verspreiden. Maar dat is een heel andere houding dan 'als een stervende onder de stervenden' te verkeren.

De eerste plaats om dát uit te dragen, de preekstoel, is nu gesloten.
Amstelodamense

https://www.nytimes.com/2020/03/14/opin ... Y7dIfm5PCc

Lees dit prachtige artikel, uit m'n hart gegrepen!

Paar mooie citaten:
1) The church remains the church whether gathered or scattered
2) It might also indirectly remind us of the gift of gathering that we too often take for granted.

En nog veel meer moois, neem een lees!
Amstelodamense

Valcke schreef:
Amstelodamense schreef:
Ambtenaar schreef:
Volstrekte nonsense, hier ga ik niet eens op reageren.
Dan reageer ik maar wel even op jou, want het is geen volstrekte nonsense. Het staat hier toch echt:

https://www.rd.nl/kerk-religie/kerk-ope ... vaHOsi_TRU : op elke massabijeenkomst vierde het virus feest.

Overigens, je hebt een bijzonder onplezierige wijze van discussiëren. Als iets je niet aanstaat, ga je dit soort one-liners de wereld inknallen. Respectloos.
Amstelodamense

Herman schreef:
Amstelodamense schreef:Wat ik mis in de afwegingen, is de signaalfunctie. Welk signaal geven wij af als christenen om toch gewoon met elkaar in een kerkgebouw samen te komen?
Het signaal is dat je geen angst kent, omdat het met de dood niet ophoudt.

Dat moet dan wel goed uitgedragen worden.

We dragen nu willoze gehoorzaamheid aan de overheid uit om geen 'uitzonderingspositie' in ten nemen en om geen kwaad gerucht te verspreiden. Maar dat is een heel andere houding dan 'als een stervende onder de stervenden' te verkeren.

Moet je dat op deze wijze uitdragen? Denk je nu echt dat dit zo overkomt? Dat draag je uit in persoonlijke gesprekken met je onchristelijke buren en vrienden.
Amstelodamense

Mara schreef:
Amstelodamense schreef:
Jij benoemt nu het grootste pijnpunt van alles. De komplete sociale isolatie.
Veel mensen worden nu volledig geïsoleerd.
En dan kan het geestelijk ook duisternis worden!
We mogen en kunnen niet op mensen vertrouwen, maar omdat we geloven dat de Heere ook Lichtdragers op ons pad brengt, om ons te bemoedigen en vertroosten, kan dat dus tot benauwdheid leiden.
Het verpleeghuis zit nu totaal op slot. Er mogen alleen nog mensen bij de terminaal zieken komen en dan slechts de eerste lijns familieleden, ook zeer beperkt.
En zijn dit juist niet de meest kwetsbaren in onze samenleving? Zij kunnen letterlijk geen kant op, zijn in alles totaal afhankelijk en begrijpen niet wat er nu gebeurt, omdat het nieuws hen ontgaat.

Het kan dus zijn dat je straks geen afscheid kunt nemen van een geliefd familielid, omdat je net buiten de kring valt.
Ik heb het hier erg moeilijk mee.
Helemaal eens Mara, ik voel de pijn met jou mee. Heel heftig om dit mee te maken. Gebed en omzien naar elkaar blijft over!
Stof

Bericht door Stof »

Mara schreef:Het is voor velen een ingesleten gewoonte. Weliswaar een hele goede, maar als je van jongsafaan nooit anders gedaan hebt, weet je niet beter en voelt het heel onwerkelijk als je niet naar de kerk gaat of kunt.
Zeker! Maar hen bedoelde ik niet. Ik heb het over een doelgroep die (bij wijze van) liefst nog bij een gesloten kerkdeur gaat zitten omdat het heb zoveel pijn doet dat ze niet op kunnen gaan.

Hiermee bepleit ik geen onvoorzichtigheid. Als het echt zover komt is het voor velen echter wel een regelrecht oordeel. "Hoe branden mijn genegenheen..." Hoe fijn en noodzakelijk de middelen ook zijn, ik heb van oude, zieke christenen die absoluut niet meer op konden gaan altijd de wens gehoord: kon ik nog maar een keer.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Het signaal is dat je geen angst kent, omdat het met de dood niet ophoudt.
Dat signaal gaat er zeker niet van uit. In de eerste plaats omdat ook onder christenen er angst heerst en ten tweede omdat de samenleving over het algemeen niet open staat voor een leven na de dood. Het signaal dat er vanuit gaat is dat kerkgangers egoïstisch zijn en willens en wetens niet willen bijdragen aan het beperken van de verspreiding van het virus. Het resultaat zal zijn dat de samenleving meer negatief zal komen te staan ten opzichte van de kerk en daarmee van het Woord van God. Louter en alleen door de starre houding van sommige christenen.
Ik zie het een vorm van naastenliefde, met name richting ouderen en mensen met gezondheidsproblemen, om afstand te houden en zo een bijdrage te leveren aan beperking van de verspreiding van het virus en o.a. het imploderen van de gezondheidszorg te voorkomen. En dat betekent ook dat je als gemeente niet samenkomt.
Dat is feitelijk onjuist. De preekstoel is helemaal niet gesloten, mensen kunnen namelijk ook bereikt worden via moderne communicatiemiddelen.
Plaats reactie