"Refo-scholen zetten aan tot haat"

Lecram

"Refo-scholen zetten aan tot haat"

Bericht door Lecram »

"Opvallend is dat ook bijna een op de drie vindt dat christelijk-orthodoxe scholen aanzetten tot haat, tweederde vindt dat die scholen in elk geval niet bijdragen aan de integratie. "

Op Nu.nl staat dat volgens een onderzoek eenderde van Nederland vindt dat de refoscholen aanzetten tot haat en tweederde dat deze scholen integratie in de weg staat. Misschien moeten refoscholen wat meer doen aan publiciteit, bijv. via de EO om een goed beeld weg te zetten. Want dit slaat werkelijk nergens op.

Bron: Nu.nl
limosa

Bericht door limosa »

Ik las het ook net, Lecram.

Of deze cijfers de werkelijkheid weergeven weet ik niet, wel erg veel mensen lijken negatief over refo-scholen. Zou het echt zó erg zijn?

In ieder geval zou er wat PR op losgelaten moeten worden. Voor de langere termijn broodnodig denk ik.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Misschien moeten refoscholen wat meer doen aan publiciteit, bijv. via de EO om een goed beeld weg te zetten. Want dit slaat werkelijk nergens op.
Vorig jaar is de Driestar op tv geweest. en naar ik heb begrepen zijn de programmeurs eerste de deur gewezen bij het Lodensteijn, Fruytier enz enz enz enz enz. Van die profilering zal het wel niet komen.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Dat Refoscholen aanzetten toto haat is mijns inziens grote onzin. Kom maar eens met bewijzen zou ik zo zeggen.

Dit gaat er echt niet in bij mij.

Dat het de integratie niet bevorderd??? Moeten wij Nederlanders ook al integreren??

Beetje belachelijk onderzoek. Alsof refo's op voorhand niet kunnen functioneren in de normale maatschappij. Onzin.
refo

Bericht door refo »

Wel in de wereld, maar niet van de wereld. Op zich is het dus een compliment als men ons niet geïntegreerd vindt.
Kwalijker is het als men vindt dat we aanzetten tot haat, want dat klopt niet. Hoewel.... Zij hebben Mij gehaat, ze zullen ook u haten. Wat inhoud dat we valse beschuldigingen zullen krijgen.
Olli

Bericht door Olli »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje

Moeten wij Nederlanders ook al integreren??
Ja ik denk van wel. Want integreren doe je met elkaar. Want hoe moet iemand integreren ergens als de andere partij waar hij of zij mee wil integreren niet wil?

Maar ik vind het inderdaad helemaal van de gekken dat er wordt gesuggereerd dat refo-scholen aanzetten tot haat en de integratie in de weg staan.

Maar goed, die scholen zitten natuurlijk al in een kwetsbaar hoekje en dan is zoiets natuurlijk weer een mooie gelegenheid voor de buitenwereld om daar weer eens lekker tegen te schoppen.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Op het onderdeel over integreren heeft men denk ik wel gelijk. Als je kijk hoe een 'normale' Nederlander leeft en een refo dan kan ik me voorstellen dat 'normale' Nederlanders raar kijken naar refo's.
Refo's doen sommige dingen niet en gedragen zich anders dus zijn ze anders. Dan is men niet goed geintegreerd.
Zelf wil ik het omdraaien! De 'normale' Nederlanders zijn veranderd en de refo's zijn bij de oude beginselen gebleven.

Aanzetten tot haat is echt flauwekul!
memento

Bericht door memento »

Aanzetten tot haat: nee. Verslechteren vd intergratie: ja!

Refo-scholen staan bekend als zijnde blanke scholen. Het komt steeds vaker voor dat blanke ouders hun kinderen naar een refo-school sturen omdat ze dan iig niet tussen de allochtonen zitten...

Kortom: neem als ideale uitgangspunt voor intergratie gemengde scholen (blank en allochtoon), dan gooien refo-scholen roet in het eten. En als ik kijk naar hoe het er op meeste gemengde scholen aan toe gaat, ben ik blij dat er nog refo-scholen zijn :)
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Als ze de zwarte scholen aan willen pakken zijn ze bijna verplicht om de christelijke scholen daar in mee te nemen, en daarmee vervolgens art. 23 te schrappen.:t
nicname

Bericht door nicname »

Dat er geen/niet veel allochtonen op een 'refo-school' zitten, ligt m.i. aan het feit dat betreffende allochtonen, blijkbaar de grondslag van de school niet onderschrijven. Niet omdat ze geweerd worden.

Ik neem aan dat een school nog wel voor een eigen identiteit mag staan. Volgens mij heeft dat niets met haat of 'afweren' te maken. Een christelijke/refo-school staat voor bepaalde principes en is gegrond op Gods Woord en wie daar mee instemt is welkom, hetzij allochtoon, hetzij autochtoon.

Groeten Nic
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ik vind het goed dat er nog steeds een "drempel" is bij de (g)refo scholen. Bij ons (geref vrijgemaakt) mag iedereen lid worden, die onze gronslag ondersteunt. Die drempel zorgt er wel voor dat niet iedereen lid word.
Maar de vraag of deze aanzetten tot haat. Dat vind ik niet. Zelf heb ik persoonlijk wel zoiets van...(ik spreek uit eigen ervaring)

Ik ben nu 17 jaar. Ik heb altijd op gereformeerde scholen gezeten (basisschool en greydanus). En met veel plezier. Maar op een gegeven moment komt er een tijd dat je niet meer kunt kiezen voor "gereformeerd" onderwijs. Ik zit nu op het MBO, dat wel christelijk is, maar wat me wel teleurstelt. Maar ja, het is niet anders, als je elketrotechniek wilt doen. En dat het niet christelijk is. Kijk, in onze klas word gewoon veel gevloekt. En als ik in het begin vloekwoorden hoorde, kreeg ik gewoon kriebels in de buik. Maar nu heb ik dat totaal niet meer. Je went er écht aan.
En dan komen er ook van die vragen als "wat doe je in een kerk" Tsja, geef daar maar eens 1-2-3 antwoord op. Dat doe je niet zomaar. En dan merk je pas dat je jaaaren lang bent opgegroeid in een "beschermd" wereldje, zonder al die "buitenstaande" dingen. Tja, en nu moet ik écht leren omgaan met die "buitenstaande" dingen, zoals vragen over de kerk. En het vloeken en dergelijk. Moeilijk.

Wat wil ik nou zeggen met dit verhaal: Refo-scholen. Goed, maar ze mogen wel ietsje meer naar buiten gericht zijn. En dat ze aanzetten tot haat, nee.

Maar misschien heeft het verhaal niks te maken met het onderwerp. Zo heb ik het persoonlijk ervaren, en ik moet nog veel leren. Dat is ook o.a. de reden dat ik hier op het forum zit. (niet alleen hoor :D )
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Pied

Bericht door Pied »

Bijzonder onderwijs
Bijzondere scholen doen het beter dan openbare. Vooral reformatorische vallen in gunstige zin op. Dat is de uitkomst van een onderzoek van het weekblad Elsevier. Bovendien concludeert het blad dat het „aperte onzinâ€
limosa

Bericht door limosa »

Kijk, da's een stukkie waar een afdeling PR wat mee kan . . .
Egbert

Bericht door Egbert »

Op de lagere school waar mijn vrouw voorheen lesgaf waren ook bijna alle allochtone kinderen van het dorp aanwezig. Tot op het moment dat de vader in de gaten kreeg dat zijn kinderen wel veel van het Christelijk geloof overnamen en prompt moesten ze van de refoschool naar de openbare basisschool. Kijk en dat wordt niet mee genomen in de beschuldiging. Hoeveel Imams zullen de gelovigen aan sporen om zijn/haar kinderen naar een refoschool te sturen? Ik denk geeneen. Als wij onsze kinderen naar de islamitische basisschool in de buurt sturen kanik niet verlangen dat ze daar ook positief over het christelijke geloof spreken, dus stuur ik ze daar niet naar toe. Vervolgens roep ik ongenuanceerd dat deze scholen de integratie niet bevorderen, krijg ook ik applaus? Naar mijn bescheiden mening hebben ze gewoon een stok gezocht/gevonden om de hond [christen hond] te slaan.

Trouwens Nederland en de Nederlanders intergreren al eeuwen met andere culturen, gisteren spagettie en morgen babi pangang [vandaag zuurkool] is dat geen intergratie. Het verschil met nu is dat men nu de intergratie door onze keel duwt.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Plaats reactie