Maatregelen kerk ivm coronavirus

merel

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:
Lilian1975 schreef:
Jantje schreef:En dan nog, áls er toch kerken vollopen en er alsnog onder het kerkvolk een grote uitbraak komt, dan wordt om onzentwil Gods Naam gelasterd. Zou dat vruchten afwerpen, denk je?
Dan komt dat alsnog niet dóór de kerkdiensten met alles erom heen. Maar omdat we het virus eerder ergens anders oplopen.

En ja ik begrijp dat een christen niet wil dat er ook maar met een vinger naar God gewezen wordt. Maar waar heeft er ook maar enig kritisch geluid vanuit de kerken geklonken voordat ment tot deze drastische maatregel kwam? (Het was een advues he? Geen wet) Terwijl nb de kerken al maatregelen namen....

Nee. De overheid zei dit. Dus we deden dat....
Mee in de hele angstsfeer...
Tegen zoveel naïviteit kan niemand op... :bobo ::please
Klopt, ik reageer daarom ook niet meer. Het is praten tegen dovemansoren.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Eens, zowel met @Bezorgd alsook met @Hollander en @merel. Toch doe ik alsnog een poging.

@Lilian1975,
Wij dienen als christelijke en reformatorische samenleving het goede voorbeeld te nemen. Gods oordelen over ons land hangen laag en het oordeel begint bovendien bij het huis Gods. Laten wij het dan toch niet beter menen te weten dan hen die van God het verstand en de wijsheid kregen om ons als land hierin te adviseren. Wij hebben een taak als christelijke samenleving om het goede voorbeeld te geven. En hoewel ik Gods almacht niet wil ontkennen en hoewel Zijn wonderen niet te bevatten zijn, toch denk ik dat we nuchter moeten zijn en moeten beseffen dat het op dit moment gewoon niet houdbaar is om diensten met meer dan 100 mensen te laten plaatsvinden. En misschien is het zelfs beter om helemaal geen mensen in de kerk toe te laten, dan enkel wat kerkenraadsleden met hun gezinnen.

God werkt altijd en overal, zou Hij het dan nalaten om dit morgen te doen? Denk ook hierin niet te klein van God, want Hij gaat dwars door alles heen door met Zijn werk, want Hij regeert en zal Zijn almacht tonen (Psalm 22: 14, berijmd).
Laatst gewijzigd door Jantje op 14 mar 2020, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara

Bericht door Mara »

Zo lossen ze het op in de Berliner Dom

Afbeelding

bron: Twitter
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Overigens kan dit ook een overschreeuwen zijn van eigen angst.
Jongere

Bericht door Jongere »

Lilian1975 schreef:
Jantje schreef:En dan nog, áls er toch kerken vollopen en er alsnog onder het kerkvolk een grote uitbraak komt, dan wordt om onzentwil Gods Naam gelasterd. Zou dat vruchten afwerpen, denk je?
Dan komt dat alsnog niet dóór de kerkdiensten met alles erom heen. Maar omdat we het virus eerder ergens anders oplopen.

En ja ik begrijp dat een christen niet wil dat er ook maar met een vinger naar God gewezen wordt. Maar waar heeft er ook maar enig kritisch geluid vanuit de kerken geklonken voordat ment tot deze drastische maatregel kwam? (Het was een advues he? Geen wet) Terwijl nb de kerken al maatregelen namen....

Je kunt alles wel negatief duiden.
Onze overheid laat zich adviseren door het RIVM/gezondheidswetenschappers. Op een aantal punten is onze regering terughoudender dan omliggende landen - waarvoor ze ook weer heel wat kritiek te verduren krijgt. Een maatregel als deze wordt niet zo maar genomen en heeft (bijv.) veel economische consequenties. Dat is echt niet iets wat de overheid lichtvaardig doet.

Ik vertrouw daarin graag op het oordeel van deskundigen en het lijkt me wijs dat hier te volgen. We kunnen in dit soort crisistijden allemaal wel gaan wijsneuzen vanaf de zijlijn, maar soms word ik ook wel moe van de achterdocht richting onze eigen regering.
Ik ben in ieder geval blij dat een groot deel van de kerken dit advies op een verstandige wijze opvolgt.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Lilian1975 schreef:

Wat een reactie. Schaamt u zich! Dit is een serieuze zaak. Mortaliteitcijfer in Italie is 7%.

Feb 21
Italy: 20 cases

Mar 1
Italy: 1694 cases, 34 deaths

Mar 12
Italy: 15,113 cases, 1016 deaths

Mar 13
Italy: 17,660 cases, 1,266 deaths

Mortaliteit: 7%
Hollander

Bericht door Hollander »

Jeremiah schreef:Mortaliteitcijfer in Italie is 7%.
Het cijfer van de absolute besmettingen is niet bekend, dit mortaliteitscijfer is dan ook vertekend. Overigens, hoog is het zeker.
Terri

Bericht door Terri »

Lilian1975 schreef:

Lilian toch...hoe kom je zo?
Probeer uit je koker visie te komen en deze maatregelen als bescherming te zien door onze overheid aan ons gegeven.
Natuurlijk zal er op veel af te dingen zijn, maar eigenwijsheid ( sorry even, maar zo komt het echt over) of is het juist angst?, is geen teken van gehoorzaamheid. Dat wil je toch niet?
Want met het gehoorzamen aan de overheid gehoorzaam je ook God.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

De website http://www.prekenweb.nl meldt het volgende:
Prekenweb schreef:Belangrijk! In verband met de verwachte bezoekersaantallen komende zondag adviseren wij om van tevoren een preek te downloaden. Hierdoor voorkomt u eventuele teleurstellingen op zondag.
Dus bij deze!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Lilian1975 schreef:

Jij lijkt te denken dat een kritisch geluid hetzelfde is als iets anders vinden. Maar een werkelijk kritisch geluid vereist eerst onderscheiden tussen zin en onzin, en wel op relevante punten.

Wat jij schrijft is geen kritisch geluid, maar flauwekul.
windorgel

Bericht door windorgel »

Vanmorgen hoorde ik een GG predikant zeggen: "We hebben ons verstand te gebruiken en mee te helpen de verspreiding van het virus te vertragen zodat de ernstig zieken zoveel mogelijk de juiste zorg kunnen krijgen. Op zondagmorgen 1 februari 1953 zeiden de mensen ook niet: "Laten we gewoon naar de kerk gaan; God kan het water tegenhouden". Nee, toen pakten ze de zandzakken op om te proberen de dijken te versterken. Het is wel van belang biddend te werken en Gods vinger op te merken. Hij spreekt en roept ons ook hierin toe: Bekeert u!"
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Eens, zowel met @Bezorgd alsook met @Hollander en @merel. Toch doe ik alsnog een poging.

@Lilian1975,
Wij dienen als christelijke en reformatorische samenleving het goede voorbeeld te nemen. Gods oordelen over ons land hangen laag en het oordeel begint bovendien bij het huis Gods. Laten wij het dan toch niet beter menen te weten dan hen die van God het verstand en de wijsheid kregen om ons als land hierin te adviseren. Wij hebben een taak als christelijke samenleving om het goede voorbeeld te geven. En hoewel ik Gods almacht niet wil ontkennen en hoewel Zijn wonderen niet te bevatten zijn, toch denk ik dat we nuchter moeten zijn en moeten beseffen dat het op dit moment gewoon niet houdbaar is om diensten met meer dan 100 mensen te laten plaatsvinden. En misschien is het zelfs beter om helemaal geen mensen in de kerk toe te laten, dan enkel wat kerkenraadsleden met hun gezinnen.

God werkt altijd en overal, zou Hij het dan nalaten om dit morgen te doen? Denk ook hierin niet te klein van God, want Hij gaat dwars door alles heen door met Zijn werk, want Hij regeert en zal Zijn almacht tonen (Psalm 22: 14, berijmd).
Ik wil wel begrip opbrengen voor Lilian.
Het zijn maatregelen vanuit een seculier gedachtegoed. Ik vind het ook lastig. Ik gaf gisteren les op een school met 350 kinderen en 20 leerkrachten, 100 kleuters worden door zoveel ouders binnengebracht. En morgen zit ik met een handjevol mensen in de kerk omdat de overheid een 'maximaal 100 personen-besluit neemt'.

Al conformeer ik me helemaal aan de regels en afspraken hoor. En ik weet ook niet hoe het anders moet. En dan vind ik zo'n schrijfsel van Jantje wat over de top. Ik kan evengoed schrijven: 'Wij besluiten dat we als kerkelijke gemeente ongewijzigd samenkomen. God werkt altijd en overal, zou Hij het dan nalaten om dit morgen te doen? Denk ook hierin niet te klein van God, want Hij gaat dwars door alles heen door met Zijn werk, want Hij regeert en zal Zijn almacht tonen (Psalm 22: 14, berijmd)." En dat vind ik veel geloviger dan de versie van Jantje.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom komen die ouders eigenlijk binnen in deze tijd? Dat kan toch ook wel wat anders, een enkele huilende kleuter daargelaten?

Het probleem is meer dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid niet zo zien en alleen kijken naar hetgeen uitdrukkelijk is verboden.

En om de huidige medische zorg 'seculier gedachtengoed' te noemen, vind ik al helemaal wonderbaarlijk. Het zijn integendeel maatregelen die haaks staan op het seculiere gedachtegoed, maar die integendeel doortrokken zijn van de christelijke uitgangspunten van zorg voor de zwakkere.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Ik doel op de tentjes bij Ziekenhuizen waar mensen van oudere leeftijd zonder beademingsapparatuur buiten moeten verblijven omdat er geen plek is op de intensive care. Op de NOS maar ook in andere media zijn daar voorbeelden van genoemd. Maar een ziekenhuisbed zonder beademingsapparatuur als je die wel nodig hebt, is niet veel beter.
Dus waar je anderen beschuldigd van ‘klinklare nonsens’, gooi je er zelf ook een paar zware termen in? Ik heb die tenten ook gezien. Maar die apparatuur was er wel. Het is natuurlijk zeer de vraag of alle IC apparatuur nodig is per persoon of dat alleen bv de beademing afdoende is. Ik heb helaas ook een aantal keer op de IC moeten verkeren en die zijn zeer goed uitgerust. Volgens mij moet de MC een deel van deze patiënten gaan overpakken. Wat ongetwijfeld ook zal gebeuren.
Er is wel degelijk discussie over de medische apparatuur. Ik hoorde het pas van een zeer ter zake deskundige apotheker. Duitsland bestelt grote aantallen. Dat komt zomaar niet uit de lucht vallen. In Italie is er te weinig beademingsapparatuur. Dat hoef ik toch zeker niet met linkjes te bewijzen??? Als je dat niet weet, ben je gewoon niet op de hoogte.
Creperen op de straat, als je zulke woorden niet onderbouwt en dan anderen iets verwijt, ben je een gat in de lucht aan het slaan.
Dat er discussie is, is evident. Juist dan is het goed het over feiten te hebben en zeker niet anderen te verwijten iets niet te weten. Als iets overduidelijk is, is het vinden van een bron, zodat anderen deze informatie ook tot zich kunnen nemen, eenvoudig.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 14 mar 2020, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

windorgel schreef:Vanmorgen hoorde ik een GG predikant zeggen: "We hebben ons verstand te gebruiken en mee te helpen de verspreiding van het virus te vertragen zodat de ernstig zieken zoveel mogelijk de juiste zorg kunnen krijgen. Op zondagmorgen 1 februari 1953 zeiden de mensen ook niet: "Laten we gewoon naar de kerk gaan; God kan het water tegenhouden". Nee, toen pakten ze de zandzakken op om te proberen de dijken te versterken. Het is wel van belang biddend te werken en Gods vinger op te merken. Hij spreekt en roept ons ook hierin toe: Bekeert u!"
Dit is dus een rare vergelijking. Vind ik. Er was toen directe zichtbare nood. Nu gaat men reageren op iets wat kan gebeuren, maar (nog )
geen feit is. Vorige week werd door dezelfde artsen voorspeld. Volgende week liggen de ic vol. Nu hoor ik zeggen we hebben dat bwter geregeld dan in Italie. Nu zegt zo'n zelfde arts. Dat moet ik terugnemen. Dat de toename per week zo en zo hoog is.

Ook wordt in zo'n reactie met de cgl van watersnood weer geredeneerd alsof er niets gebeurde. Maar dat is gewoon niet waar. Er zijn maatregelen genomen die ik mijn hele leven, die we nog nooit hebben meegemaakt. En met de maatregelen was verspreiding nihil. En zijn er geen pieken van toename geweest. Wat ik wel merk. Is dat mensen onrustig en bang worden als ze verkouden zijn. En wat is een mens om dan al niet gelijk te denken. Misschien heb ik het ook? We zeggen er zijn meer gevallen. Geloof ik zeker. Maar jij en ik. De mensen die er verstand van zeggen te hebben. Niemand weet of die gevallen van ziekte ook corona is. Omdat er niet getest wordt. Dus het kan ja en nee zijn. Maar stel. Stel dat er veel meer mensen besmet zijn dan getest is. Dan zouden de zh daadwerkelijk overvol moeten liggen nu. Als je het vergelijkt met curve Italië. Is dat zo? Nee.
.En dat kan flauwekul genoemd worden. Mag...
Maar toch heb ik wel zo mijn vragen.
En natuurlijk snap ik dat je voor moeilijke besluiten staat als kerkenraad.

Maar mag ik op zijn minst het vreemd vinden dat het op mij overkomt dat men als makke schapen gehoor gaf massaal aan een advies. Zonder dat er ook maar vanuit de officiële organen een enkele tegen vraag klonk.
Dat daarbij ook nog eens standpunten die eerder principieel lagen. Met een gemak opzij geschoven zijn, juist ook uit de gereformeerde gezindte? (Bv videoverbindingen) . Difitaal luisteren ipv gemeenschap te zoeken? (Denk aan de vakantie buiteland discussies. )
Niemand uit die hoek er ineens moeite mee heeft om internetverbinding te maken op zondag. Of gebruik te maken van digitale betaalmiddelen voor de collecte. Los van hoe ik of jij er over denkt. Lijken deze principiële zaken als sneeuw voor de zon verdwenen.
Plaats reactie