Hét ware zaligmakende geloof

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Verder durf ik Van der Groe niet te lezen, want als ik wat hij beschrijft allemaal moet kennen (Toetsteen van ware en valse genade), dan wordt het nooit wat, maar misschien zit ik wel op de verkeerde weg hiermee.
Beste RJ,

Durf je de bijbel wel helemaal te lezen? Als dat wel zo is, dan is het toch vreemd dat je je zo laat beangstigen door een stuk tekst van een mens? Dan zou de bijbel op z'n minst zo beangstigend voor je moeten zijn.

groet,

Lecram
Nee, dat is niet vreemd. De Bijbel is voor de mens een Boek die niet te begrijpen is met een natuurlijk verduisterd verstand. De mens in zijn natuurstaat gaat daar altijd de verkeerde kant mee op.
Maar God heeft 'goedertierenlijk' verkondigers/verklaarders van Zijn Woord geschonken. Ook van Theodorus van der Groe mogen we opmerken dat hij godsgezant was die het Woord recht sneed.

Maar een kind van God, als die bijv. de gelijkenis van de 10 maagden zou lezen, dan zou die zonder dat er een predikant er uitleg over zou geven zeggen: "Ben ik het Heere?". En als een predikant - gedreven door de Geest - er een schriftuurlijke uitleg overgeeft, dan moet een kind van God kunnen horen dat hij er binnen of er nog buiten staat.
Een waar kind van God begint (als ik het zo zeggen mag) dan liever weer opnieuw, dan straks te moeten horen: "IK HEB U NOOIT GEKEND". Dan kunnen wij Hem verstandelijk wel kennen, maar dan kent Hij ons niet. Verschrikkelijk!
Wacht even. Hoe moeten we dan omgaan met elkaar tegensprekende predikanten? Het Woord is eerst en de uitleg kan van predikanten komen. Dus als predikanten, met hun beperkte verstand, een meer beangstigend beeld geven dan de bijbel, is dat niet in overeenstemming met elkaar.
refo

Bericht door refo »

Allemaal erg verwarrend, Matthijs.

Het Woord kan volgens jou geen kracht doen zonder predikant? Dan kunnen we beter maar ophouden met lezen. Het klint allemaal wel liefelijk en ootmoedig, maar het Woord kan echt meer dan jij doet voorkomen.

Een kind van God dat er nog buiten staat? Lijkt me erg lastig. Je hebt olie of je hebt geen olie. Je kunt niet tegelijk geen olie hebben en toch ingaan. Althans, als we even bij het beeld van de gelijkenis blijven. Er buiten is er buiten. Er buiten en kind van God zijn dat heeft de Zaligmaker niet bedoeld.

Een waar kind van God begint nooit 'overnieuw'. Zelfs David na het 'gij zijt die man', valt onmiddellijk terug op zijn kindschap: neem uw Heilige Geest niet van mij! Die laatste zin riekt naar afval der heiligen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Verder durf ik Van der Groe niet te lezen, want als ik wat hij beschrijft allemaal moet kennen (Toetsteen van ware en valse genade), dan wordt het nooit wat, maar misschien zit ik wel op de verkeerde weg hiermee.
Beste RJ,

Durf je de bijbel wel helemaal te lezen? Als dat wel zo is, dan is het toch vreemd dat je je zo laat beangstigen door een stuk tekst van een mens? Dan zou de bijbel op z'n minst zo beangstigend voor je moeten zijn.

groet,

Lecram
Nee, dat is niet vreemd. De Bijbel is voor de mens een Boek die niet te begrijpen is met een natuurlijk verduisterd verstand. De mens in zijn natuurstaat gaat daar altijd de verkeerde kant mee op.
Maar God heeft 'goedertierenlijk' verkondigers/verklaarders van Zijn Woord geschonken. Ook van Theodorus van der Groe mogen we opmerken dat hij godsgezant was die het Woord recht sneed.

Maar een kind van God, als die bijv. de gelijkenis van de 10 maagden zou lezen, dan zou die zonder dat er een predikant er uitleg over zou geven zeggen: "Ben ik het Heere?". En als een predikant - gedreven door de Geest - er een schriftuurlijke uitleg overgeeft, dan moet een kind van God kunnen horen dat hij er binnen of er nog buiten staat.
Een waar kind van God begint (als ik het zo zeggen mag) dan liever weer opnieuw, dan straks te moeten horen: "IK HEB U NOOIT GEKEND". Dan kunnen wij Hem verstandelijk wel kennen, maar dan kent Hij ons niet. Verschrikkelijk!
Wacht even. Hoe moeten we dan omgaan met elkaar tegensprekende predikanten? Het Woord is eerst en de uitleg kan van predikanten komen. Dus als predikanten, met hun beperkte verstand, een meer beangstigend beeld geven dan de bijbel, is dat niet in overeenstemming met elkaar.
Doet van Van der Groe dat?
Nee, schriftuurlijk!

Ik haat de leer van het verondersteld geloof. Ook richtingen die zichzelf de naam "gereformeerd" toe-eigenen doen dat. Levensgevaarlijke leer! Onder het mom van de waarheid, onder het mom van de gereformeerde leer, wordt de leugen verkocht. En wat het nog gevaarlijker is, dat ze ook de HC, DL en de NGB erbij halen, maar met zielsmisleidende visie erop.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door refo

Het Woord kan volgens jou geen kracht doen zonder predikant? Dan kunnen we beter maar ophouden met lezen. Het klint allemaal wel liefelijk en ootmoedig, maar het Woord kan echt meer dan jij doet voorkomen.

Een kind van God dat er nog buiten staat? Lijkt me erg lastig. Je hebt olie of je hebt geen olie. Je kunt niet tegelijk geen olie hebben en toch ingaan. Althans, als we even bij het beeld van de gelijkenis blijven. Er buiten is er buiten. Er buiten en kind van God zijn dat heeft de Zaligmaker niet bedoeld.

Een waar kind van God begint nooit 'overnieuw'. Zelfs David na het 'gij zijt die man', valt onmiddellijk terug op zijn kindschap: neem uw Heilige Geest niet van mij! Die laatste zin riekt naar afval der heiligen.
Lees jij mijn postings maar eens beter Refo.

Ik reageer hier niet op.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door MatthijsOver afwachten en verwachten.
Ik sta van harte achter het commentaar van ds. W. van Vlastuin daarover.
Weinig van het werk van de Heilige Geest in de mens. Het voorbereidende werk. Hoe de mens dat nou ondervindt. Langs welke weg.
Dat zei ds. W. van Vlastuin tijdens het Symposium in Doelen te Rotterdam vorig jaar. Ik was daar zelf aanwezig.
Dat merk je vanzelf, langs welke weg.
Miscanthus

Lees jij mijn postings maar eens beter Refo.

Ik reageer hier niet op.
Zou je dat misschein wel willen doen, want ik lees jouw posting net zoals refo.
HansB

Bericht door HansB »

Orc,

wat je hier doet kan niet door de beugel. Je verdraait opzettelijk mijn woorden en zondigt hiermee tegen het 9de gebod. Ik verwacht rectificatie.
Je moet er wel lang op wachten.
Voordat de rectificatie komt.

quote: Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Gereed aan Gods zijde, maar aan de zijde van de mens kan dat soms lang duren, soms wel twaalf bijlsagen....

Wil je de Bijbelteksten hier opgeven of neerschrijven, waar dit in staat?
En ik moet ook lang wachten.
Voordat het antwoord komt.
refo

Bericht door refo »

Dat is (ongeveer) dezelfde persoon.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Miscanthus

Dat is (ongeveer) dezelfde persoon.
gespleten persoonlijkheden die ook tegen zichzelf praten? :$
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Beste RJ,

groet,

Lecram

Welke predikant van de nadere reformatie geeft dan een beanstigend beeld? Als er mensen waren die de Bijbel goed kenden, dan waren het wel de predikanten uit de reformatie en de nadere reformatie.
Maar een gedeelte uit de Bijbel moet verklaard worden door een verlicht predikant, om mensen met een verduisterd verstand de blijde boodschap te verkondigen.

Een predikant die een verduisterd verstand heeft spreekt zachte dingen.

Lees Jesaja 30 maar eens met een verklaring erbij. Van Matthew Henry bijvoorbeeld.

"Die daar zeggen tot de zieners: Ziet niet; en tot de schouwers: Schouwt ons niet, wat recht is; spreekt tot ons zachte dingen, schouwt ons bedriegerijen."

Dit zeggen ze niet hardop wat hierboven staat, maar heimelijk denken ze het wel.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door MatthijsEen predikant die een verduisterd verstand heeft spreekt zachte dingen.

"Die daar zeggen tot de zieners: Ziet niet; en tot de schouwers: Schouwt ons niet, wat recht is; spreekt tot ons zachte dingen, schouwt ons bedriegerijen."

Dit zeggen ze niet hardop wat hierboven staat, maar heimelijk denken ze het wel.
Wat bedoel je nu precies? Moeten predikanten als slagers gaan fileren en alles in de destructor? leg eens uit alsjeblieft.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door refoHet Woord kan volgens jou geen kracht doen zonder predikant? Dan kunnen we beter maar ophouden met lezen. Het klint allemaal wel liefelijk en ootmoedig, maar het Woord kan echt meer dan jij doet voorkomen.[/'quote]

Ja, het Woord kan zeker kracht doen zonder predikant. Maar de Heere heeft ons niet voor niets verkondigers/verklaarders gezonden van Zijn Woord. Waarom gaan we dan nog naar de kerk als we alleen de Bijbel maar nodig hebben? Dan lees ik morgenvroeg 2 hoofdstukken uit de Bijbel en morgenavond weer 2 hoofdstukken. Tja, als naar de kerk gaan toch maar zinloos is.

Rom. 10

"Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
"

(...)

"Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods,"

Ik zeg niet dat een kind van God overnieuw begint, maar het kan ze wel eens benauwen door de aanvechtingen van de duivel, dat ze er niet bijhoren.
Een kind van God kent Zijn hart. Jeremia zegt: "Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?" Door de Heilige Geest kennen ze hun bedriegelijke hart. Maar deze wordt oprecht gemaakt door de Geest en daarom zeggen ze: "Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?"

De discipelen zeiden toen de Heere Jezus dat één van hen Hem zouden verraden: "Ben ik het, Heere?"
Miscanthus

Het is slechts 1 kant van het geloof die je hier belicht matthijs, en niet eens de beste. Twijfel is ongeloof. Ik wil hiermee niet zeggen dat gelovigen altijd 100% geloven. Maar als het geloof 100% is, dan richt het zich op Jezus Christus en Gods beloften. Als het geloof niet 100% is, zijn we doorgaans niet volledig gericht op Gods beloften in Jezus Christus. Hoe meer we in onszelf gaan kijken of we wat hebben, hoe meer ruimte satan krijgt. Dit is niet iets wat we moeten proclameren. We moeten Gods barmhartigheid, trouw proclameren en ons daarop richten en niet zozeer naar binnen in onszelf.
En juist in tijden van ongeloof moeten we ons richten op Gods Woord en bidden;"Heere, ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp." Ongeloof steekt vaak de kop op als we ons minder verdiepen in Gods Woord en ons bezighouden met gebed.

Spreek jezelf aan!
O mijn ziel wat buigt ge U neder,
waartoe zijt ge in mij ontrust?
Voed het oud vertrouwen weder
zoek in 's hoogste lof uw lust!

[Aangepast op 13/11/04 door Miscanthus]
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door MatthijsEen predikant die een verduisterd verstand heeft spreekt zachte dingen.

Wat bedoel je nu precies? Moeten predikanten als slagers gaan fileren en alles in de destructor? leg eens uit alsjeblieft.
De Wet moet verkondigd worden. Een mens moet zich schuldig en doemwaardig gaan voelen.
Want in de Spiegel van de Wet zien we onze zonde, schuld en vloekwaardigheid.

Voor wie het woord "vloekwaardigheid" onbekend is. Je mag ook zeggen je "strafwaardigheid". Een vloekwaardig iemand wil niet naar de hel, maar heeft het wel verdiend.

"Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen."

"Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij."
Plaats reactie