Maatregelen kerk ivm coronavirus

refo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Die 100 is inderdaad een verkeerd eigen leven gaan leiden. De bedoeling van de maatregel is dat je niet met zijn allen op een kluitje gaat zitten. In ons grote kerkgebouw kun je misschien wel veel beter met 400 op afstand van elkaar zitten, dan in een klein kerkje van 80, waar je hutje mutje zit.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Gaan jullie naar jullie eigen gemeente luisteren als er preeklezen is?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Hollander

Bericht door Hollander »

Bertiel schreef:Gaan jullie naar jullie eigen gemeente luisteren als er preeklezen is?
Waarom zou je dat niet doen?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef:Gaan jullie naar jullie eigen gemeente luisteren als er preeklezen is?
Jullie hebben toch een dominee ?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ken mensen die in hun eigen gemeente liever een leespreek beluisteren dan een dominee.

Ik ben dankbaar dat ik meestal onder een levende verkondiging mag zitten, maar een leespreek kan God ook machtig gebruiken, toch?

Al is het voor de thuiszitters komende zondag natuurlijk verleidelijk om niet naar eigen dienst, maar naar een favoriete dominee te luisteren. Of het goed is is een tweede, maar de realiteit is het wel.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 14 mar 2020, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bruna

Bericht door Bruna »

J.C. Philpot schreef:
Ik ken mensen die in hun eigen gemeente liever een leespreek beluisteren dan een dominee.

Ik ben dankbaar dat ik meestal onder een levende verkondiging mag zitten, maar een leespreek kan God ook machtig gebruiken, toch?
Liever heb ik ook levendige verkondiging. Je hoort mijn inziens zoveel als mogelijk naar je eigen gemeente te gaan, daar is je van God gegeven plaats.
Ivm deze omstandigheden nu zou ik ook gewoon naar de eigen deze diensten luisteren. De gemeente wordt opgedragen in het gebed en specifiek de gemeenteleden die het moeilijk hebben.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bruna schreef: Liever heb ik ook levendige verkondiging. Je hoort mijn inziens zoveel als mogelijk naar je eigen gemeente te gaan, daar is je van God gegeven plaats.
Ivm deze omstandigheden nu zou ik ook gewoon naar de eigen deze diensten luisteren. De gemeente wordt opgedragen in het gebed en specifiek de gemeenteleden die het moeilijk hebben.
Mee eens. De lokale gemeente is meer dan alleen de preek. Ook het gebed en de gemeenschap der heiligen (ook als niet fysiek aanwezig) zijn wezelijke onderdelen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje

Als het goed is kunnen we nu wel online luisteren naar eigen kerk, ook veel beter...
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Er zullen morgen ook wel veel 'gelegenheids' preken gehouden worden naar aanleiding van de situatie in ons land.
Geytenbeekje

Bezorgd schreef:Er zullen morgen ook wel veel 'gelegenheids' preken gehouden worden naar aanleiding van de situatie in ons land.
Ja precies, miss in combi met lijdenstijd.
helma

Bericht door helma »

Hebben jullie nagedacht over hoofdbedekking? Normaal doe ik dat niet als ik thuis een preek luister. Nu lijkt het me een ander soort situatie die wel enige tijd kan duren.
Zeker als het straks (wat ik wel verwacht) niet meer mogelijk is om te gaan.
Je verplaatst de kerkdienst naar thuis.
Ik neem aan dat de vrouwen bij de thuislezers onder ons hoofdbedekking dragen?
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

helma schreef:Hebben jullie nagedacht over hoofdbedekking? Normaal doe ik dat niet als ik thuis een preek luister. Nu lijkt het me een ander soort situatie die wel enige tijd kan duren.
Ik dacht er gisteren aan ja.
Zelf denk ik dat het in deze tijdelijke situatie anders is.
Bij langdurig thuis zondagse kerkdiensten krijgt het een andere setting. Dan wordt het meer een echte huiskerk.

Maar al deze overwegingen zonder echte argumenten. ;)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bij ons is de gemeente in 6 groepen verdeeld. Elke groep mag de komende 3 zondagen 1x naar de kerk. A mag als eerste. Dus morgenochtend mogen wij.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Bij ons mag 1 persoon per adres de kerkdiensten bezoeken, géén gasten.....
Er word bij de ingang geteld, zijn er 100, inclusief ds en kerkenraad moet je terug.
Hoestende mensen mogen de diensten niet bezoeken......
Verzocht word om verspreid te gaan zitten.
Geen handen schudden en collectes bij de uitgang was al zo dus dat blijft.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

helma schreef:Hebben jullie nagedacht over hoofdbedekking? Normaal doe ik dat niet als ik thuis een preek luister. Nu lijkt het me een ander soort situatie die wel enige tijd kan duren.
Ik dacht er ook aan. Maar m.i. gaat het om de publieke samenkomsten waar het hoofd bedekt is. In de gedeelten vóóraf aan Kor 11 gaat het over bijv. H.A.

Je luistert mee, maar bent er niet. Je bent niet in de publieke eredienst. Ik vind het nog steeds onwerkelijk. (Wij mogen pas volgende week zondag avond weer b.l.e.w)

Ook andere keren als je wel eens achteraf een dienst beluistert doe je het niet. Maar ik denk dat er weinig bezwaar is het wel te doen. Als we maar beseffen waarom.

PS. de gemeente is verdeeld in wijken. En die wijken zijn over de verschillende diensten . verdeeld. Collecte achteraf overmaken. En bij 100 is het vol. Verder zoals het afgelopen weken al was. Zs gaat ook niet door. En alles waar meer dan 100 zijn. Catechesatie wel. Hoesten en verkouden en koorts en zieken worden verzocht thuis te blijven.
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 14 mar 2020, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie