Refo rijkdom ?!

LOTR

Bericht door LOTR »

Kridje, ik denk niet dat je van Abraham kunt zeggen dat hij in materieel opzicht werd kleingehouden omdat hij geen vaste woonplaats op aarde had. Hij was een schatrijke nomadenvorst, en nomaden zijn nu eenmaal echte kampeerders.

Verder denk ik dat wanneer met mij hetzelfde zou gebeuren als metJob, ik echt wel kwaad zou worden op God. Gek eigenlijk, ik heb het idee dat ik bij tegenslag heel snel kwaad op God word. Misschien toch iets teveel op het leven hier gericht.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door LOTR
Kridje, ik denk niet dat je van Abraham kunt zeggen dat hij in materieel opzicht werd kleingehouden omdat hij geen vaste woonplaats op aarde had. Hij was een schatrijke nomadenvorst, en nomaden zijn nu eenmaal echte kampeerders.
Hierin ga ik maar gedeeltelijk mee. Kijk eens naar zijn neef en tijdgenoot! Lot ging op een gegeven ogenblik toch naar de stad en voerde steeds meer een werelds leven. Abraham overkwam dit niet; door God geleid uiteraard. Maar hierdoor besefte hij heel goed dat het op aarde geen blijvende stad was. Want als we naar Lot kijken was het heel gewoon dat men na verloop van de tijd de stad ging opzoeken. Door het nomadenleven was Abraham veel minder aan het aardse leven gebonden.
LOTR

Bericht door LOTR »

Aha, op die manier! Je bedoelt dus dat hij aan minder verleidingen werd blootgesteld. Daar ben ik het mee eens. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het voor Abraham een 'kruis' was dat hij geen onroerend goed bezat!
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door LOTR
Aha, op die manier! Je bedoelt dus dat hij aan minder verleidingen werd blootgesteld. Daar ben ik het mee eens. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het voor Abraham een 'kruis' was dat hij geen onroerend goed bezat!
Juist, we begrijpen elkaar. Ik denk ook zeker dat Abraham het niet als kruis ervaarde, maar dit komt denk ik omdat hij heel dicht bij God leefde! Hoe dichter je bij God leeft hoe minder je blik op het aardse zal gericht zijn.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik denk dat vele rijken niet weten dat ze van binnen arm zijn.
En daar zal het probleem liggen.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door kridje

Hierin ga ik maar gedeeltelijk mee. Kijk eens naar zijn neef en tijdgenoot! Lot ging op een gegeven ogenblik toch naar de stad en voerde steeds meer een werelds leven. Abraham overkwam dit niet; door God geleid uiteraard. Maar hierdoor besefte hij heel goed dat het op aarde geen blijvende stad was. Want als we naar Lot kijken was het heel gewoon dat men na verloop van de tijd de stad ging opzoeken. Door het nomadenleven was Abraham veel minder aan het aardse leven gebonden.
Met de schuin gedrukte tekst ben ik het niet eens. Eén voorbeeld uit de geschiedenis is niet maatgevend Dirk. In jouw optiek zouden er geen nomaden meer zijn. Ik denk dat Lot verblind is geweest en daarom in de stad getrokken is. Het was zeker niet de gewoonte om na verloop van tijd naar de stad te gaan in tegendeel.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
parsifal

Bericht door parsifal »

Lees over Lot ook eens wat na in de Petrus brieven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
tsjonge

Bericht door tsjonge »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Ik heb altijd begrepen dat de eerste Christengemeenten toch in gemeenschap van goederen leefden. Lijkt dat jullie geen prachtig streven??
Gelovigen moeten naar hun vermogen de armen onderhouden, maar een ieder moet wel zijn eigen bezit blijven behouden.
.....
Heb gisteren de passage over de rijke jongeling gelezen (Markus 10 of 11)
.. Duidelijke taal en niet onbelangrijk hoe te staan tegenover rijkdom/bezittingen
memento

Bericht door memento »

Ik las net wat over tienden in deze topic. Maar zijn er ook echt mensen die tienden geven (náást de belasting bedoel ik dan) aan kerk oid????

Heel veel mensen die hard over tienden roepen komen zelf niet verder dan 50 eurocent in het kerzakje (soms wel een hele euro per zakje!), en af en toe een euri in de collectebus om onze zieken kans op een medicijn te geven. Maar dat is (uitgaande van 3 zakjes per dienst, 2 diensten per zondag, en elke week een collecte, en 5 zondagen per maand, en de donatie 1 euro bedraagd): (3 x 2 x 1 x 5) + (5 x 1 x 1) = €35,- per maand. Dat beduid dus (volgens de tienden norm) een netto inkomen van €350,-.

Persoonlijk vind ik het moeilijkst waar je die tienden dan aan zou moeten geven. De kerk (de diaconi heeft al geld over), aan goede doelen? Welke dan?
gallio

Bericht door gallio »

"Ik las net wat over tienden in deze topic. Maar zijn er ook echt mensen die tienden geven (náást de belasting bedoel ik dan) aan kerk oid????

Persoonlijk vind ik het moeilijkst waar je die tienden dan aan zou moeten geven. De kerk (de diaconi heeft al geld over), aan goede doelen? Welke dan? "

Memento, ik las net deze topic een beetje door. Ik probeer inderdaad 10den te geven, en geloof wel dat meerderen dat doen of proberen. Ik heb wel ondervonden dat het discipline eist, want het is zo makkelijk om al je beschikbare geld uit te geven aan een luxe levensstijl. Als je eerst uitrekent dat er elke maand __ Euro af moet voor je naaste, ga je iets voorzichter met je geld om. De meesten van wie ik het weet, geven aan het einde van het jaar een extra bedrag aan de kerk, meestal met dankdag of in December, maar komen op zo'n manier lang niet bij de 10%. Misschien bij de 2% of zo.

Waaraan? De diaconie heeft het lang niet altijd nodig, vraag desnoods aan de penningmeester hoeveel zij in de bank hebben. Persoonlijk geef ik mijn donaties aan kerk (20%), aan christelijke doelen in eigen land (40%) en aan hulpinstanties voor de derde wereld (40%). Als je openstaat voor de nood van je naaste kom je er wel achter dat er ook dicht bij huis genoeg nood is, ook financiele.

Laat je nu weten hoe je eigen ervaringen mbt 10den zijn, of uit je naaste omgeving?

mvg,

g.
Plaats reactie