Je kan wel een lezing luisteren natuurlijk.Jantje schreef:Neen. Ik ga nooit naar die dagen, dus ik voel me dan ook niet geroepen om daar iets over te schrijven.
Overigens jammer dat er geen spreker is uit de Gereformeerde Gemeenten.
Op weg naar kerkelijke eenheid?
-
Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?
Is het niet een beetje overdreven om te spreken over nood? Wie voelt er nood? Het lijkt me dat toch een flinke minderheid van de gemeente dit gevoel moet hebben alvorens je kunt spreken over nood.eilander schreef: Het gaat hier om de nood van de kerkelijke verdeeldheid. Zolang die nood houdbaar is, kunnen we inderdaad wel predikanten het verzoek doen om een dijk van een lezing te maken voor de Haamstedeconferentie van D.V. 2021. Doe rustig aan.
Wat heb je aan een kwalitatief slechte lezing? Dat voegt toch helemaal niets toe?Als we de nood voelen, dan maakt de kwaliteit van die lezing niet meer uit.
-
O maar je kan wel nederlands...Canada schreef:Dat is jammergenoeg zo, maar het lijkt me wel een goeie plek om als "Dordt-lovers" bij elkaar te komen.
Ja, dat begreep ik wel.Nathanaël schreef:Overigens gaat de sprekerslijst over volgende conferentie, zoals Canada het noemde. Dat heb ik (uiteraard) opgevat als die van komende zomer, dus van 2020. Niet van 2021 dus
Laten we het vergelijken met supermarkten. (Niet zo'n slechte vergelijking, ook de bijbel doet dit). Niemand, die vertrouwd is met supermarkt a en daar de boodschappen doet zal suggereren dat supermarkt b de mensen vergiftigt. Ook vinden we allemaal dat de verschillen naast elkaar kunnen bestaan en elkaar aanvullen. Dan is er keuze. Dat de ene supermarkt een grotere bio afdeling heeft en de andere supermarkt meer op de kleintjes let is geen reden tot columns en boze reacties in kranten.Zeeuw schreef:Ook wel een nuchtere kijk. Culturele verschillen zijn, zie eerder dit topic, voor mensen moeilijk te overbruggen. Kun je dan niet eenvoudigweg erkennen dat er verschillen zijn? Mijn HHK en de GG waaruit ik afkomstig ben, liggen alleen al op taalgebruik ver uit elkaar bv.Dodo schreef:Wij hebben hier wel eens op kring over gepraat. Is het erg dat er verschillende kerken zijn? Zelf denk ik van niet, als je maar wel van elkaar erkent en herkent dat je deel bent van Gods wereldwijde kerk, en dat je ook voor elkaar het goede zoekt.Wim Anker schreef:Wat zijn eigenlijk concreet de problemen omtrent de "kerkelijke verdeeldheid"?
Wat bedoelen we eigenlijk met het woord "verdeeldheid"?
Dus nogmaals, wat is nu kerkelijke verdeeldheid? Wat is het probleem? Wat boeit het? Waarom moeten broeders bij elkaar in de kerk zitten? Waarom mag broeder a niet eerst zingen en dan Bijbellezen als broeder b vindt dat er eerst gelezen moet zijn alvorens te gaan zingen?
Ik werk veel met GG’ers, prima collega’s.Ds Hoogerland schreef: (...)
„Ik heb altijd meegekregen dat de oorzaak van de scheuring bij de andere partij lag. Ds. Golverdingen laat met zijn in 2016 verschenen boek ”Geschiedenis van een scheuring” zien dat deze gedachte onterecht is. We kunnen de breuk niet afdoen als schuld van ons voorgeslacht, die ons niet raakt. Dat deed Daniël ook niet. Hij beleed de zonden van zijn voorouders als zijn zonden. In 2008 heeft onze synode erkend dat er formele fouten zijn gemaakt; ik had graag gezien dat we als kerkverband echt schuld hadden beleden.”
Ik kan je vertellen dat ds. Hoogerland niet de enige is die dit heeft meegekregen. Niemand hoor ik over het boek van ds. Golverdingen, ik vraag me af of dit gelezen wordt en is in de GG.
Samengaan, jullie moeten maar terugkomen, jullie zijn er toch uitgegaan.
Als ik dan de levensbeschrijving van ds. Vergunst lees, dan krijg ik achting voor hem. Echter dan wordt er geschreven dat er geen mooi verhaal van gemaakt is maar beschreven wordt zoals het is. Ik kan er niet bij dat hij geen spijt zal hebben gehad aan het vooropgezette plan (zonder last en ruggespraak) vooraf aan de vergadering. Dit draag je toch mee, dit kan toch niet.
Overigens heeft de scheuring er voor gezorgd dat toen op veel middelmatige zaken naar elkaar gekeken werd om zich te onderscheiden. Waar dit in GG wel werd ingevoerd of aangepast gebeurde dit in GGiN niet. Zo met het idee van zie je wel, dat gaat niet goed. Wij zijn rechtzinniger. Dit is het trieste en dit heeft veel leed veroorzaakt.
Gelukkig zien we e.e.a. wat uit de kramp schieten maar nog steeds zijn er mensen die zeggen: ds x waarschuwde tegen jeugdverenigingen dus daar gaan we niet aan beginnen.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Jantje schreef:Een mooi stukje in het RD van vanochtend, persoonlijk ook. Ik vind het véél genuanceerder dan al die reacties in het draadje van de Gereformeerde Gemeenten, al kan ik me moeilijk inleven in het móeten verlaten van de kerk waarin God je een plaats gaf.Gert-Wim Dubbeldam (in het RD van vanochtend) schreef:Kerkelijke verdeeldheid
Met instemming en verwondering las ik het interview waarin ds. G. Hoogerland oproept tot schuldbelijdenis om de kerkelijke verdeeldheid. Een eerlijke zelfreflectie. Zou dit dan iets zijn als een wolkje van eens mans hand? En wie is niet schuldig?
Zelf hebben we een jaar geleden een kerkelijke overstap moeten maar ook mogen maken. Maar de pijn blijft. Pijn om de scheuring met hen met wie je je geestelijk verbonden weet. Pijn omdat je dan zelf onderdeel bent van en schuldig staat aan kerkelijke verdeeldheid. Ds. Hoogerland spreekt terecht van „een puinhoop.”
In elk kerkverband is het onrustig. Overal spelen lastige discussies. Individualisering en secularisatie komen ook in de meest orthodoxe kerken voor. Er is veel strijden voor het eigen gelijk, maar weinig echt buigen, wat hoort bij het volgen van Jezus.
Mooi is dat ds. Hoogerland de eenheid in de breedte zoekt en die niet beperkt tot enkele kerkverbanden ter rechterzijde. En dat hij zegt dat je geestelijke verbinding kunt hebben zonder het volledig met de ander eens te zijn.
Laten we buigen voor God, maar ook onder, met en naast elkaar. Zoeken naar wat verbindt op basis van de Schrift en de Drie Formulieren van Enigheid. Eerlijk handelen, maar ook ruimte laten voor andere accenten. ”Ora et labora” (Bid en werk).
Nieuw-Vennep, Gert-Wim Dubbeldam
Ik las wel dat het stukje door het RD wel wat aangepast was.
Op FB schreef de schrijver het volgende:
Helaas heeft het RD juist de laatste zin weggelaten, dat is wel jammer.
In mijn oorspronkelijk ingezonden stukje stond als laatste:
"“Ora et labora” Bid en werk.
Wie doet er mee?
Ds. Hoogerland is het misschien een idee om toch maar eens een dienst te ruilen met ds Egas?"
De kerkdiensten die ik bijwoon zullen voor velen saai zijn. 1 persoon die ongeveer een uur iets verteld en af en toe wordt er gezongen. Pas wanneer het Woord werkelijk gaat leven, zul je nooit meer aan ‘saai’ denken.Dodo schreef:Ik kan van dat goede voor elkaar zoeken wel een negatief voorbeeld geven. Ik was een keer in een winkel, en ik hoorde dat een mevrouw iemand aansprak, ik weet niet meer wat de aanleiding was. Ze vroeg of de ander eens in de samenkomst wilde komen, ze deed dat zelf ook, ze had Jezus leren kennen als verlosser en nu was ze gelukkig, en die bijeenkomsten zijn geweldig, niet dat saaie gedoe van gewone kerken.Zeeuw schreef:Ook wel een nuchtere kijk. Culturele verschillen zijn, zie eerder dit topic, voor mensen moeilijk te overbruggen. Kun je dan niet eenvoudigweg erkennen dat er verschillen zijn? Mijn HHK en de GG waaruit ik afkomstig ben, liggen alleen al op taalgebruik ver uit elkaar bv.Dodo schreef:Wij hebben hier wel eens op kring over gepraat. Is het erg dat er verschillende kerken zijn? Zelf denk ik van niet, als je maar wel van elkaar erkent en herkent dat je deel bent van Gods wereldwijde kerk, en dat je ook voor elkaar het goede zoekt.Wim Anker schreef:Wat zijn eigenlijk concreet de problemen omtrent de "kerkelijke verdeeldheid"?
Over dat laatste was ik onaangenaam getroffen, dat had er niet bij gehoeven. Dat is voor mij een uiting van verdeeldheid.
Zal maandag wel gecorrigeerd worden, dan heeft het wat meer impact.
- Dodo
Het ging mij er om dat een gelovige een andere kerk negatief afschilderde tegenover een ongelovige. Dat moet je niet doen.Zeeuw schreef:
De kerkdiensten die ik bijwoon zullen voor velen saai zijn. 1 persoon die ongeveer een uur iets verteld en af en toe wordt er gezongen. Pas wanneer het Woord werkelijk gaat leven, zul je nooit meer aan ‘saai’ denken.
En zo'n slotconclusie snap ik dan weer niet. Gaat het gewoon om "ruilen"? Is dat dan kerkelijke eenheid? 'n beetje kunnen ruilen?Bezorgd schreef:Jantje schreef:Een mooi stukje in het RD van vanochtend, persoonlijk ook. Ik vind het véél genuanceerder dan al die reacties in het draadje van de Gereformeerde Gemeenten, al kan ik me moeilijk inleven in het móeten verlaten van de kerk waarin God je een plaats gaf.Gert-Wim Dubbeldam (in het RD van vanochtend) schreef:Kerkelijke verdeeldheid
Met instemming en verwondering las ik het interview waarin ds. G. Hoogerland oproept tot schuldbelijdenis om de kerkelijke verdeeldheid. Een eerlijke zelfreflectie. Zou dit dan iets zijn als een wolkje van eens mans hand? En wie is niet schuldig?
Zelf hebben we een jaar geleden een kerkelijke overstap moeten maar ook mogen maken. Maar de pijn blijft. Pijn om de scheuring met hen met wie je je geestelijk verbonden weet. Pijn omdat je dan zelf onderdeel bent van en schuldig staat aan kerkelijke verdeeldheid. Ds. Hoogerland spreekt terecht van „een puinhoop.”
In elk kerkverband is het onrustig. Overal spelen lastige discussies. Individualisering en secularisatie komen ook in de meest orthodoxe kerken voor. Er is veel strijden voor het eigen gelijk, maar weinig echt buigen, wat hoort bij het volgen van Jezus.
Mooi is dat ds. Hoogerland de eenheid in de breedte zoekt en die niet beperkt tot enkele kerkverbanden ter rechterzijde. En dat hij zegt dat je geestelijke verbinding kunt hebben zonder het volledig met de ander eens te zijn.
Laten we buigen voor God, maar ook onder, met en naast elkaar. Zoeken naar wat verbindt op basis van de Schrift en de Drie Formulieren van Enigheid. Eerlijk handelen, maar ook ruimte laten voor andere accenten. ”Ora et labora” (Bid en werk).
Wie doet er mee?
Ds. Hoogerland is het misschien een idee om toch maar eens een dienst te ruilen met ds Egas?"
Ik denk dat dat al een hele stap is ja.Wim Anker schreef:En zo'n slotconclusie snap ik dan weer niet. Gaat het gewoon om "ruilen"? Is dat dan kerkelijke eenheid? 'n beetje kunnen ruilen?Bezorgd schreef:
Wie doet er mee?
Over kerkmuren heen erkennen dat de bediening der verzoening plaatsheeft door geroepen knechten. En dat muren, menselijke inzettingen zijn, en dat het om geestelijke eenheid gaat. Het lijkt mij een mooi gebaar.
In PKN - HHK en CGK gemeenten komt het al regelmatig voor dat er kanselruil is over kerkmuren heen.
Ahum...Bezorgd schreef:Jantje schreef:Een mooi stukje in het RD van vanochtend, persoonlijk ook. Ik vind het véél genuanceerder dan al die reacties in het draadje van de Gereformeerde Gemeenten, al kan ik me moeilijk inleven in het móeten verlaten van de kerk waarin God je een plaats gaf.Gert-Wim Dubbeldam (in het RD van vanochtend) schreef:Kerkelijke verdeeldheid
Wie doet er mee?
Maar wat is het nut? Waarom zou ds. A voorgaan bij ds. B en ds. B bij ds. A? Ik ga maandag toch ook niet ruilen met een collega die bij Ministerie A werkt i.p.v. dat ik naar mijn eigen Ministerie B ga? En vica versa? En dat ik dat niet doe/wil/mag betekent toch niet dat er verdeeldheid is?Bezorgd schreef:Ik denk dat dat al een hele stap is ja.Wim Anker schreef:En zo'n slotconclusie snap ik dan weer niet. Gaat het gewoon om "ruilen"? Is dat dan kerkelijke eenheid? 'n beetje kunnen ruilen?Bezorgd schreef:
Wie doet er mee?
Over kerkmuren heen erkennen dat de bediening der verzoening plaatsheeft door geroepen knechten. En dat muren, menselijke inzettingen zijn, en dat het om geestelijke eenheid gaat. Het lijkt mij een mooi gebaar.
In PKN - HHK en CGK gemeenten komt het al regelmatig voor dat er kanselruil is over kerkmuren heen.
Re: RE: Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?
Tot men vind dat in supermarkt B levensgevaarlijke producten worden verkocht die zeer slecht zijn voor de gezondheid.Wim Anker schreef:Laten we het vergelijken met supermarkten. (Niet zo'n slechte vergelijking, ook de bijbel doet dit). Niemand, die vertrouwd is met supermarkt a en daar de boodschappen doet zal suggereren dat supermarkt b de mensen vergiftigt. Ook vinden we allemaal dat de verschillen naast elkaar kunnen bestaan en elkaar aanvullen. Dan is er keuze. Dat de ene supermarkt een grotere bio afdeling heeft en de andere supermarkt meer op de kleintjes let is geen reden tot columns en boze reacties in kranten.Zeeuw schreef:Ook wel een nuchtere kijk. Culturele verschillen zijn, zie eerder dit topic, voor mensen moeilijk te overbruggen. Kun je dan niet eenvoudigweg erkennen dat er verschillen zijn? Mijn HHK en de GG waaruit ik afkomstig ben, liggen alleen al op taalgebruik ver uit elkaar bv.Dodo schreef:Wij hebben hier wel eens op kring over gepraat. Is het erg dat er verschillende kerken zijn? Zelf denk ik van niet, als je maar wel van elkaar erkent en herkent dat je deel bent van Gods wereldwijde kerk, en dat je ook voor elkaar het goede zoekt.Wim Anker schreef:Wat zijn eigenlijk concreet de problemen omtrent de "kerkelijke verdeeldheid"?
Dus nogmaals, wat is nu kerkelijke verdeeldheid? Wat is het probleem? Wat boeit het? Waarom moeten broeders bij elkaar in de kerk zitten? Waarom mag broeder a niet eerst zingen en dan Bijbellezen als broeder b vindt dat er eerst gelezen moet zijn alvorens te gaan zingen?
De een vind een E nummer al slecht en schrijft daarover. De ander vind rattengif verkocht als eten pas slecht en gaat daar over schrijven. De ander is veganist en schrijft al als hij last heeft van de geur van vlees.
De verdeeldheid is onder andere dat men het niet eens is over randzaken en wezenlijke zaken. De een vind de doop een randzaak, de ander wezenlijk. Zo zijn er ook die de kleur van de stropdas of ritmisch zingen wezenlijk vinden en daardoor verkassen.
Het onderscheid tussen wezenlijk en randzaken veroorzaakt verdeeldheid want men vind al snel een reden om te scheuren.
Terwijl men toch een in Christus kan zijn, verbijt en vereet men elkaar, dat is het probleem van verdeeldheid.