Refo rijkdom ?!

Pim
Contacteer:

Refo rijkdom ?!

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door kridje
Waarom verdedigen mede-forumleden in andere discussies dan rijkdom? Forumleden die heel netjes lijken maar in tussen tijd wel meehollen? Of zie ik het verkeerd? Waarom wonen we als christen niet gewoon eenvoudig en zetten ons in voor de jeugd en de naaste? Laten we al het geld wat over is eens inzetten en gebruiken om de naaste en onze jeugd te bereiken met het Evangelie! Dan moet er wel iets veranderen in Nederland. Er moet dan een wederkeer komen onder de christenen tot een waar christelijk leven wat bestaat uit eenvoud, ootmoedigheid, nederigheid, enz.
Deze bijdrage heeft mijn volledige instemming!!! :u:u

!!!REACTIES GRAAG!!! (mag ook in een andere topic)

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door kridje
Waarom verdedigen mede-forumleden in andere discussies dan rijkdom? Forumleden die heel netjes lijken maar in tussen tijd wel meehollen? Of zie ik het verkeerd? Waarom wonen we als christen niet gewoon eenvoudig en zetten ons in voor de jeugd en de naaste? Laten we al het geld wat over is eens inzetten en gebruiken om de naaste en onze jeugd te bereiken met het Evangelie! Dan moet er wel iets veranderen in Nederland. Er moet dan een wederkeer komen onder de christenen tot een waar christelijk leven wat bestaat uit eenvoud, ootmoedigheid, nederigheid, enz.
Deze bijdrage heeft mijn volledige instemming!!! :u:u

!!!REACTIES GRAAG!!! (mag ook in een andere topic)

Mhg,
Pim.
Dat we onze rijkdom moeten gebruiken om ten dienste te zijn voor het koninkrijk van God, kan ik mee instemmen. Niet alleen ons geld moeten we daaraan besteden, maar, indien enigzins mogelijk, ook onze energie. Anders kunnen we onze verantwoordelijkheid wel afkopen.

Ik krijg echter het idee met deze reactie dat we (net als bij het communisme) een algemeen maximum bedrag mogen besteden aan huis, auto enz. en de rest weg moeten geven. Anders zouden we alleen maar met onze rijkdom bezig zijn. Dat is dus niet mijn standpunt. Wanneer we door God gezegend worden met een bepaalde rijkdom (let wel, laten we het als een ZEGEN zien), dan moeten we hierover een goede rentmeester zijn. Dus niet overdadig doen en het maximale kopen, zodat er weinig voor onze medemens, maar met de mate waarin we bedeeld zijn een goede verdeling maken tussen rentmeesterschap en onze gaven tbv het koninkrijk van God.
limosa

Bericht door limosa »

!!!REACTIES GRAAG!!!

Pim, dat was inkoppen voor jou!

Maar ik reageer ff nog niet. Ik ga eerst lezen wat Pred. 9:4-10 hiervan zegt.

4 Want voor dengene, die vergezelschapt is bij alle levenden, is er hoop; want een levende hond is beter dan een dode leeuw.
5 Want de levenden weten, dat zij sterven zullen, maar de doden weten niet met al; zij hebben ook geen loon meer, maar hun gedachtenis is vergeten.
6 Ook is alrede hun liefde, ook hun haat, ook hun nijdigheid vergaan; en zij hebben geen deel meer in deze eeuw in alles, wat onder de zon geschiedt.
7 Ga dan heen, eet uw brood met vreugde, en drink uw wijn van goeder harte; want God heeft alrede een behagen aan uw werken.
8 Laat uw klederen te allen tijd wit zijn, en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.
9 Geniet het leven met de vrouw, die gij liefhebt, al de dagen uws ijdelen levens, welke God u gegeven heeft onder de zon, al uw ijdele dagen; want dit is uw deel in dit leven, en van uw arbeid, dien gij arbeidt onder de zon.
10 Alles, wat uw hand vindt om te doen, doe dat met uw macht; want er is geen werk, noch verzinning, noch wetenschap, noch wijsheid in het graf, daar gij heengaat.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
(..) Anders kunnen we onze verantwoordelijkheid wel afkopen.
Als er mensen zijn die hun verantwoordelijkheid afkopen hoeft dat nog niet te betekenen dat het streven al je GEKREGEN bezit dienstbaar te stellen aan Gods koninkrijk niet goed is?! Dat is min of meer hetzelfde als een digitaal fototoestel afkeuren omdat er mensen zijn die er gorigheid mee fotograferen om op internet te zetten.
Ik krijg echter het idee met deze reactie dat we (net als bij het communisme) een algemeen maximum bedrag mogen besteden aan huis, auto enz. en de rest weg moeten geven.
HET kardinale verschil tussen het communisme en een Christelijke visie is volgens mij dat het communisme een atheistisch uitgangspunt heeft en volkomen gericht is op het aardse, met als utopia de heilsstaat gedefinieerd door Karl Marx. Het is nogal een verschil of je geld en goed ten dienste steld voor Gods Koninkrijk of voor een communistisch systeem!!!

Ik heb altijd begrepen dat de eerste Christengemeenten toch in gemeenschap van goederen leefden. Lijkt dat jullie geen prachtig streven??

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Maar ik reageer ff nog niet. Ik ga eerst lezen wat Pred. 9:4-10 hiervan zegt.
Uitgelezen?

Je suggereert nog te gaan reageren..... Ik wacht af.

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

limosa

Bericht door limosa »

Pim,

Ik lees hier in de eerste plaats hoe waardevol het leven is (een levende hond is beter dan een dode leeuw). Vervolgens dat God een behagen heeft in onze arbeid. Daarna dat we van de goederen die we vanwege onze arbeid verkrijgen genieten mogen "met de vrouw die gij liefhebt". De kanttekening zegt bij "geniet het leven" het volgende . . . geniet de geneugten en zoetigheid van het leven in alle manieren, zoveel als gij, met God en met ere, kunt en moogt. En bij "dit is uw deel" zegt de kanttekening Dat is, hetgeen gij moogt genieten van de goederen, die gij door uwen arbeid verworven hebt.

Ik denk dus dat we gewoon mogen genieten van de zaken die God ons in Zijn genade ons ter beschikking stelt. En als je je bewust bent wat het betekend "met God en met ere", ja, dan ga je niet verbrassen. Dat heb ik dan ook nooit verdedigt. Maar wel dat je redelijk mag leven met hetgeen je krijgt. En "met God en met ere" houdt dan denk ik ook in dat je in je uitgaven niet vergeet om te schenken aan armen en degenen die het wat minder hebben in welk opzicht dan ook. En ook dat je je welvaart niet opzichtig gaat etaleren.

Pim,
Wat is er nu mis met deze redenering dat je hier steeds zo bovenop springt? Is het vanwege je werk dat je te vaak met de hebzucht geconfronteerd wordt en daar een allergie voor ontwikkeld hebt?

limosa
limosa

Bericht door limosa »

Pim,

'k Heb Prediker 9 nog eens doorgelezen.
Kun je anders eens uitleggen hoe jij tegen dit Bijbelgedeelte aankijkt?

limosa
Lecram

Bericht door Lecram »

Als er mensen zijn die hun verantwoordelijkheid afkopen hoeft dat nog niet te betekenen dat het streven al je GEKREGEN bezit dienstbaar te stellen aan Gods koninkrijk niet goed is?! Dat is min of meer hetzelfde als een digitaal fototoestel afkeuren omdat er mensen zijn die er gorigheid mee fotograferen om op internet te zetten.

Je moet het wel in de context lezen, Pim. Ik bedoelde ermee te zeggen dat we ook, naar vermogen, onze energie erin moeten steken (de daden). Als we dat nalaten, kan het al gauw een soort van afkopen worden.

Ik heb altijd begrepen dat de eerste Christengemeenten toch in gemeenschap van goederen leefden. Lijkt dat jullie geen prachtig streven??

inderdaad....
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Pim,

'k Heb Prediker 9 nog eens doorgelezen.
Kun je anders eens uitleggen hoe jij tegen dit Bijbelgedeelte aankijkt?

limosa
Genieten maar wel binnen de bijbelse lijnen! Kijk maar eens naar de schrijver van Prediker! Toen hij op een onbijbelse wijze ging pronken maakte hij een diepe val. Laten we deze teksten dan lezen naast de N.T.ische bijbelgedeeltens over rijkdom. Dan zien we pas echt goed wat eraan schort in refo-nederland!

Men gaat nu veelal alleen maar voor zichzelf en de eigen pronkwaar! Men moet in een dikke auto rijden, een schitternd huis hebben, enz. Dit probeert men te bereiken om al de inspanning te werpen op het verwerven van geld. De kinderen zien hierin een supergoed voorbeeld en worden de dupe ervan! De ouders zijn dus in de eerste plaats schuldig aan de huidige ontwikkeling! Wat verdiepen de ouders zich nog in jongeren? Dat kan je al zien aan het maak- en leerwerk wat men thuis heeft uitgevoerd. Een ouder neemt vaak niet eens de moeite om na te gaan of hun kind wel goed de best doet! Heel tekenend!
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Pim,
Wat is er nu mis met deze redenering dat je hier steeds zo bovenop springt? Is het vanwege je werk dat je te vaak met de hebzucht geconfronteerd wordt en daar een allergie voor ontwikkeld hebt?

Limosa,

Goede vraag. Het is niet zozeer mijn werkomgeving die me de ogen geopend heeft, maar Gods Woord. Je hebt wel gelijk dat mijn werk erg financieel cq aards gericht is. Maar dan zou het juist zo'n verademing zijn als de Christelijke omgeving iets anders uit zou stralen..... In mijn beleving leg ik niet iets waar ik persoonlijk last van heb, onterecht op aan anderen (ik kom hier later op terug), maar het materialisme houdt ons zo onmerkbaar in de greep. Kijk eens rond op een Wegwijsbeurs, in de reformatorische kledingzaken. We zijn allemaal zo aards gericht...... En dan lezen we onderstaand een gedeelte in Gods Woord over het gemeenteleven!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Handelingen 2
44 En allen, die geloofden, waren bijeen, en hadden alle dingen gemeen;
45 En zij verkochten hun goederen en have, en verdeelden dezelve aan allen, naar dat elk van node had.
46 En dagelijks eendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid des harten;
47 En prezen God, en hadden genade bij het ganse volk. En de Heere deed dagelijks tot de Gemeente, die zalig werden.

Handelingen 4
34 Want er was ook niemand onder hen, die gebrek had; want zovelen als er bezitters waren van landen of huizen, die verkochten zij, en brachten den prijs der verkochte goederen, en legden dien aan de voeten der apostelen.
35 En aan een iegelijk werd uitgedeeld, naar dat elk van node had.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als je het bovenstaande eens een paar keer rustig leest en op je in laat werken, dan voel je toch een enorm tekort (begrijp me goed, ik klaag mezelf allereerst aan!)? Persoonlijk, maar ook als gereformeerde gezindte?! Ik zal er geen wiskunde van maken, maar Handelingen 2:47 staat niet opzichzelf?! Ik zal de laatste zijn die zegt dat Gods Geest geweken is of niet meer te bemerken is, van die praat houd ik absoluut niet en gelukkig mag ik geloven dat er nog wonderen van wedergeboorte plaats vinden. Maar die geestelijke rijkdom van toen "En de Heere deed dagelijks tot de Gemeente, die zalig werden." vinden we in onze gezindte niet meer denk ik. In mijn optiek staat dat niet los van het feit dat we ook niet meer leven zoals in de voorgaande verzen staat en in Handelingen 4.

Je merkt het zo vaak in discussies over het materialisme. Men veegt het eigen straatje schoon en leeft weer door. Het is een heel terecht punt wat Kridje aansnijdt, namelijk dat de schuld van hetgene wat nu geconstateerd wordt onder de jongeren voor een groot deel bij de voorbeeldfunctie van de ouderen ligt.

Mensen, kijk eens rond in je eigen huis, in je eigen leven, in je kerkbank, op de parkeerplaats rond de kerk. Wat geven we een geld uitgegeven aan dingen die niet tot nut van onze naasten zijn! De argumenten voor dure kleding etc, ik heb ze zelf ook allemaal aangevoerd, maar uiteindelijk snijden ze geen hout. Echt niet!! Wat is het resultaat? Er wordt door de jeugd (niet alleen door de jeugd trouwens) enkel al op zondag voor de kerkdienst meer geworsteld met de vraag welke kleding zullen we aan doen, dan met de vraag 'Hoe kom ik met God verzoend'. Ik weet wel dat niemand van nature God zoekt, maar de duivel weet zo goed wat ons van God af kan houden.

Misschien zijn er die denken dat ik te ver doorsla in mijn visie? Ik vraag het mezelf ook af. Ik bid er dan ook voor hier met wijsheid mee om te gaan. Toch denk ik dat we als Christenen niet goed bezig zijn..... 'Quote500-mensen' zitten in de kerk naast mensen die elke euro 3x om moeten draaien; dat kan toch niet goed zijn? En trouwens we hoeven niet in de Quote500 te staan hoor om ons niet te realiseren van wie we alles gekregen hebben en hoe we om moeten gaan met hetgeen we in bruikleen hebben gehad. En het begrip 'naasten' houdt niet op bij onze kerkmuur of onze landsgrens. Als iemand wil ontkennen dat er in onze gezindte of in Nederland een armoe-rijkdom kloof is, dan hebben we nog miljoenen en miljoenen naasten leven in de Derde Wereldlanden!!!

Wat betreft Prediker 9, ik onderken uiteraard de waarde van het leven en de zegen van datgene wat God ons schenkt, maar denk je dat in de situatie schets zoals gegeven wordt in de Handelingen door de desbetreffende mensen tekort gedaan wordt aan Prediker 9?

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Gelovigen moeten naar hun vermogen de armen onderhouden, maar een ieder moet wel zijn eigen bezit blijven behouden.
In de kerk waren er namelijk ook rijken en armen, zie Jakobus 2:15 en 16. Voorbeelden van rijken in het N.T. zijn te vinden in Luk. 8:3, Hand. 9:36 en Hand. 16:14 en 15, hier worden genoemd: Johanna, Susanna en vele anderen die de Heere Jezus met hun goederen dienden en Dorcas en Lydia. Ook de gelovigen in Efeze bezitten goud en zilver (Hand. 20:33).

En uiteraard de bekende voorbeelden uit het O.T.: Abraham, Salomo en ook Job op het laatst: Job 42:10.

Als er in de christelijke gemeente geen verschil was tussen arm en rijk, dan kon er geen sprake zijn van aalmoezen geven en collecteren (1 Kor. 16:1 en 2).

Dat de eerste christengemeente te Jeruzalem alle goederen deelde was een uitzonderlijk geval. Dat was namelijk vanwege de grote menigte van vreemdelingen die in Jeruzalem verkeerden en die zich tot de kerk voegden en niet meer terugkeerden. Ook was er toen sprake van een grote vervolging die op handen gezet werd waardoor een ieder toch al moest vrezen om al zijn bezit te verliezen. Dit buitengewone geval is dus geen regel voor alle tijden en plaatsen.
limosa

Bericht door limosa »

Pim,

Je gaat (behalve in de laatste alinea) niet in op Pred. 9. Maar da's niet erg want je stelt er een ander Bijbelgedeelte tegenover. En tezamen leveren die precies het evenwicht op waar ik naar zoek. Want zoals jij zegt denk je dat in de situatie schets zoals gegeven wordt in de Handelingen door de desbetreffende mensen tekort gedaan wordt aan Prediker 9? zo is het omgekeerd ook zo dat in Pred. 9 de aspecten die jij noemt niet afwezig zijn, anders zou je niet kunnen spreken van met God en met ere. 'k Heb natuurlijk niet zonder reden benadrukt dat die zinsnede van belang is.

. . . dat de schuld van hetgene wat nu geconstateerd wordt onder de jongeren voor een groot deel bij de voorbeeldfunctie van de ouderen ligt.
Eens. Eerder noemde ik dit al eens het verschijnsel van "zo de ouden zongen piepen de jongen". En dat kom je op alle gebied tegen.

Wat ik uit je post haal en waar ik geheel achter sta is dat we (ieder individueel en we als gezindte) minder op onszelf gericht moeten zijn en meer op de naaste. In de zin van ondersteunend naar de naaste toe dan, jaloersheid is ook gericht op de naaste maar dat bedoel ik ff nu niet. Dat is echt wel nodig, en ik moet mezelf daarbij rekenen want als ik objectief naar mezelf kijkt schiet ik nogal eens tekort. Als je spreekt over de armoede op wereldschaal hebben we daar ook een verantwoordelijkheid op nationaal/europees niveau. Daar schieten we als samenleving tekort.

Dat er mensen zijn die elk duppie 3 keer moeten omdraaien weet ik zeker. En het zijn er misschien wel meer dan je denkt. Daar zou best meer aandacht voor mogen zijn. Die hebben het echt niet altijd makkelijk. Ik kan er iets van zeggen denk ik, 'k Heb 'vroeger' thuis nog wel tijden gekend waarin het geld niet zonder nadenken werd uitgegeven. En het is echt niet altijd heel moeilijk om de helpende hand uit te steken. Neem die kinderen uit dat grote gezin maar eens mee naar de dierentuin of naar het strand. Leer je kinderen maar dat ze ook wel eens een klasgenootje uitnodigen dat "eruit" ligt bij de rest, iedereen mag er zijn.

Je hebt dus gelijk in je pleidooi om ons in positieve zin te richten op onze naaste en te helpen waar nodig. Maar ik denk dat die hulp niet onmogelijk maakt dat degenen die het goed hebben (gezegend zijn) daarvan genieten. Verder ga ik met je mee in je constatering dat we in het algemeen nu teveel op onszelf gericht zijn en dat op dat punt wel een andere wind zou mogen gaan waaien.

limosa
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik lees in Handelingen dat het in de eerste gemeente ook niet goed ging en dat er ruzie onstond over de verdeling van goederen. Omdat de apostelen het ook niet allemaal goed deden en konden zijn er de diakenen ingesteld om het een en ander te leiden. Ook toen ginghet allemaal niet zo goed als dat we denken te lezen in Handelingen.

Verder zeg ik dat wanneer Jozef van Armithea arm was geweest hij zelfs niet in het bezit geweest was van een tuin en zeker niet van een leeg ongebruikt graf, en toch is de Heere Jezus door de rijkdom van Jozef begraven en we lezen het in de Bijbel dat Zijn graf bij de rijken is gesteld.

Ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om rijk te zijn. Als er geen rijken zouden zijn wie zouden dan de armen moeten helpen.
Wel weet ik zeker dat het waar is wat er in de Bijbel staat dat het voor een rijke moeilijker is om in te gaan in het Konningrijk Gods dan de arme, ook dat lezen we in de Bijbel.

Rijk zijn of hard werken voor ons inkomen daar is niets mis mee, het is zelfs een plicht die ons is opgelegt, want ledigheid is des duivels oor kussen.
Ik denk dat de Joden vroeger heel wat harder hebben gewerkt dan dat wij nu doen. Men werkte toe in elk geval zes dagen in de week en dat was van s.'morgens dat het licht werd tot s'avonds dat het donker werd.
Ik heb de Heere Jezus nog nooit horen zeggen dat werken niet mag en niet goed is.
Wel heb ik Hem horen zeggen dat we beter schatten kunnen vergaren in de hemel. Volgens mij is de belangrijkste opdracht van de rijken: om wel te doen aan hen die noodruftig zijn en niet ieder dubbeltje om te keren om anderen te helpen.

Ik wil wel doorgaan maar ik merk dat ik toch al off de topic zit.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Jelle

Rijk zijn ......... daar is niets mis mee, het is zelfs een plicht die ons is opgelegt,
:pu :pu
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
limosa

Bericht door limosa »

Ik wil wel doorgaan maar ik merk dat ik toch al off de topic zit.

Daar zeg je wat, waar ging dit topic over? Oh ja, jongeren en media . . .
Plaats reactie