Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik denk wel, dat we hun leer moeten onderzoeken, net zoals de mensen in Berea dat deden, en vermanen of bestrijden waar ze van de Bijbel afwijken.
Maar valse leraar noemen gaat mij te ver. De Heere Jezus kan dat wel zeggen, omdat Hij hartenkenner is. Maar wij mensen niet: wij kennen slechts ten dele.
En dan zou je de vervolgvraag moeten stellen: hoeveel procent van iemands preek moet nog Bijbels zijn, voordat je hem als dwaalleraar bestempelt? En op welke standpunten mag hij afwijken? Neem bijvoorbeeld Luther, Spurgeon, Bunyan en anderen meer.
En: is iemand meer een dwaalleraar als hij op het punt van de (kinder-)doop afwijkt dan iemand die anders denk over de vrouw in het ambt?
Dus nee, niet doen. Daarom hebben we op het forum ook altijd als regel gehanteerd om met respect over predikanten en ambtsdragers (en ook anderen) te spreken. Vanuit het oordeel van de liefde.
Maar valse leraar noemen gaat mij te ver. De Heere Jezus kan dat wel zeggen, omdat Hij hartenkenner is. Maar wij mensen niet: wij kennen slechts ten dele.
En dan zou je de vervolgvraag moeten stellen: hoeveel procent van iemands preek moet nog Bijbels zijn, voordat je hem als dwaalleraar bestempelt? En op welke standpunten mag hij afwijken? Neem bijvoorbeeld Luther, Spurgeon, Bunyan en anderen meer.
En: is iemand meer een dwaalleraar als hij op het punt van de (kinder-)doop afwijkt dan iemand die anders denk over de vrouw in het ambt?
Dus nee, niet doen. Daarom hebben we op het forum ook altijd als regel gehanteerd om met respect over predikanten en ambtsdragers (en ook anderen) te spreken. Vanuit het oordeel van de liefde.
-
- Verbannen
Jantje schreef:Geheel eens. Dank voor deze nuancering!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Jij denkt altijd zaken in algemene zin te constateren, waardoor een eerlijk gesprek niet gaat.-DIA- schreef:Dit is geen reactie die serieus ingaat op wat ik moet constateren. We kunnen toch (dat kan hier iedereen, denk ik) het verstand gebruiken? Zo lijkt het of wij de dans willen ontspringen en we naar een ander gaan wijzen. Dat begon toch al bij Eva? Is de mens nu dan veranderd? Nee.Zeeuw schreef:Dit onderstreept wederom het punt. Vooral spreken over anderen.-DIA- schreef:Er zijn mensen die van binnen al afscheid hebben genomen van de oude leer, en zich ook niet meer laten gezeggen. Ik meen dat die genoegzaam bekend is. Waarschijnlijk zullen er hier wel meer zijn die weten dat dit helaas de praktijk is. Laten we dit gewoon nuchter constateren en hardop mogen zeggen. Hoewel, nuchter... dit kan niet anders dan met veel verdriet, emotie en niet gevoelloos.Zeeuw schreef:Je laatste alinea onderstreept precies mijn punt. Iets meer ontspanning in reacties op vragen en kritiekpunten zou voor iedereen goed zijn.
Mensen raken steeds losser van de kerk. Een voorbeeld: Hier zijn mensen die het goed genoeg vinden als men 1 maal per zondag naar de kerk is geweest. Weekdiensten worden al helemaal niet meer bezocht. Kunnen we dan nog van serieuze kerkmensen spreken? En het meest verontrustende mag wel zijn dat zich dit niet lijkt te beperken tot onze gemeente. Ook in de bv PKN is de kerkgang duidelijk nog verder afgenomen. Dit is verifieerbaar, dit is helaas de realiteit.
Soms lijkt het dat mensen zich meer bezorgd maken over het coronavirus dan over slordigheid in de kerkgang. Laten we maar zeggen waar het op staat, en dan kunnen we niet optimistisch zijn. Ook de reacties die hier wellicht op kunnen verwachten kunnen tekenend zijn.
Dat lijkt me een goede start voor een fatsoenlijk gesprek dan.Jantje schreef:Ik wil dat best.eilander schreef:Maar dan moet je nu wel kiezen of je ze ondanks dat je ze niet tegenkomt, wel wil erkennen en ze serieus neemt. Dan hebben we een gesprek.
M.i. is dat geen juist argument. Wij kennen inderdaad ten dele. Maar er zijn situaties waarin wij mensen wel degelijk mogen zeggen dat predikanten 'valse leraren' zijn. Wij doen dit niet omdat wij de harten kennen, maar omdat de leer die zij brengen niet verenigbaar is met zeer wezenlijke zaken in Gods Woord. De apostelen deden dit ook, zij spraken ook over valse apostelen en in vergelijkbare bewoordingen, terwijl ook zij ten dele kenden. Om een duidelijk voorbeeld te noemen: predikanten die de opstanding van Christus loochenen, mogen wij zeker valse leraren noemen.Tiberius schreef:Ik denk wel, dat we hun leer moeten onderzoeken, net zoals de mensen in Berea dat deden, en vermanen of bestrijden waar ze van de Bijbel afwijken.
Iets anders is de vraag wie wij daadwerkelijk (in de praktijk van dit moment) 'valse leraar' kunnen en mogen noemen. Daar moeten wij inderdaad zeer voorzichtig in zijn. Maar het is iets anders te vrezen dat er zulke leraren zijn (en misschien wel velen) en het is iets anders over individuele leraren met beslistheid te oordelen. Dat laatste heb ik bij mijn weten niet gedaan.
(Dit ook in antwoord op GGotK.)
Laatst gewijzigd door Valcke op 07 mar 2020, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Valse leraar is een groot woord en heeft ook met intentie te maken. Een valse leraar is hij die iets anders preekt dan Jezus Christus en Die gekruisigd. En de Geest is óók Iemand anders, mirabile dictu. Die kan niet werken als Hij (de Geest) in het middelpunt staat.
Ik heb het met ds Clements daar ook wel eens over gehad. Ik zei hem dat de wijze waarop hij het werk van Geest waardeerde het gevaar ontstaat dat de Geest de Zaligmaker wordt en Christus lang daarna nog 'slechts' Rustaanbrenger. Nadat de wedergeborene dit en dat en zus en zo meegemaakt had. Maar wel als wedergeborene ten tonele wordt gevoerd. Alles spanning omtrent aanbieding en belofte verdwijnt dan ook. De wedergeborene of hij/zij die denkt dat hij/zij dat is, wordt bemoedigd en de anderen denken, terecht of niet, dat het niet voor hen is. Preken worden zo een woordenmassa zonder de belangrijkste boodschap. En die moet bediening der verzoening zijn.
In het dagelijks leven gaat de belofte voor de werkelijkheid. In de GG moet je éérst de werkelijkheid bevindelijk bezitten. pas dan mag je de belofte eigenen. Dat ontneemt de belofte de kracht en laat de gelovige altijd in onzekerheid. Je kunt tijdens dit leven alleen leven uit de beloften, want de werkelijkheid komt later. Daarom zijn doop en avondmaal gegeven: om toch even wat te zien en zo het beloftengeloof te sterken.
Ik heb het met ds Clements daar ook wel eens over gehad. Ik zei hem dat de wijze waarop hij het werk van Geest waardeerde het gevaar ontstaat dat de Geest de Zaligmaker wordt en Christus lang daarna nog 'slechts' Rustaanbrenger. Nadat de wedergeborene dit en dat en zus en zo meegemaakt had. Maar wel als wedergeborene ten tonele wordt gevoerd. Alles spanning omtrent aanbieding en belofte verdwijnt dan ook. De wedergeborene of hij/zij die denkt dat hij/zij dat is, wordt bemoedigd en de anderen denken, terecht of niet, dat het niet voor hen is. Preken worden zo een woordenmassa zonder de belangrijkste boodschap. En die moet bediening der verzoening zijn.
In het dagelijks leven gaat de belofte voor de werkelijkheid. In de GG moet je éérst de werkelijkheid bevindelijk bezitten. pas dan mag je de belofte eigenen. Dat ontneemt de belofte de kracht en laat de gelovige altijd in onzekerheid. Je kunt tijdens dit leven alleen leven uit de beloften, want de werkelijkheid komt later. Daarom zijn doop en avondmaal gegeven: om toch even wat te zien en zo het beloftengeloof te sterken.
Ik heb niet de tijd en de gave om inhoudelijk goed te reageren. Neemt niet weg dat ik soms ergens iets van vind of constateer. Jammer dat je daar moeite mee hebt. Ik lees idd meer.Ad Anker schreef:Ik vind het een gevoelig onderwerp. Ook ik geloof dat die groep er is. Maar ik wil niet het antwoord geven wat ik veel hoor: na veel trammelant vertrekken en dan lelijk gaan doen. Dat maakt het voor mij zo lastig discussiëren. Zeker hier. Omdat hier een paar mensen figureren die dat anoniem op dit forum veelvuldig proberen. Ik heb daar last van.BJD schreef: En of ie bestaat! Zie het heel veel om mij heen.
Anderzijds: BJD, ik heb jou niet op het oog in bovenstaande regels omdat ik jou minder ken. Ik heb wel moeite met jouw reageren hier en elders. Korte zinnetjes, nauwelijks inhoudelijk en bij een goede vraag richting jou lijk je af te haken. Zie de topic over de Passion. Begrijp je wat ik bedoel?
-
- Verbannen
Misschien moet je dan overwegen om hier niet meer te posten.
@refo, wat antwoordde ds. Clements op jou opmerkingen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Want?Jantje schreef:Misschien moet je dan overwegen om hier niet meer te posten.
Nee Jantje, als jij hier mag posten mag BJD dat ook. Hij geeft een eerlijk antwoord. Dat waardeer ik. Ik vind het in dit geval niet slim dat jij daar op reageert. Al heb je alle rechten om dat toch wel te doen.Jantje schreef:Misschien moet je dan overwegen om hier niet meer te posten.
Wat @ refo postte over het gesprek met ds. Clements vind ik wel de kern van het probleem idd. Daar zijn verschillende zienswijzen over. Ik ben ook erg benieuwd wat ds. Clements hierop antwoordde.
Heb ik de bijdrage die je daarin doet in dit topic, nu over het hoofd gezien, of...?Jantje schreef:Ik wil dat best.eilander schreef:Maar dan moet je nu wel kiezen of je ze ondanks dat je ze niet tegenkomt, wel wil erkennen en ze serieus neemt. Dan hebben we een gesprek.
Wel eens van een boemerang gehoord?Jantje schreef:Misschien moet je dan overwegen om hier niet meer te posten.
- Niet meer zo actief -
-
- Verbannen
@BJD, omdat je vaak van anderen wilt leren, en dat meestal samengaat met een uitleg, argumenten en dergelijke.
@Ad Anker, eens. Ik zal er over ophouden. Al blijf ik het lastig vinden als je je mening uit, zonder enige argumentatie. En ik besef terdege dat mijn argumenten ook niet altijd sterk zijn.
@eilander, ik hérken de zaken die jij noemt, niet. Maar ik wil wel proberen om het te érkennen. Dus ik hoop dat dit lukt, al besef ik dat er hier op het forum geen specifieke praktijkvoorbeelden genoemd kunnen worden.
@Mannetje, wat suggereer je hiermee?
@Ad Anker, eens. Ik zal er over ophouden. Al blijf ik het lastig vinden als je je mening uit, zonder enige argumentatie. En ik besef terdege dat mijn argumenten ook niet altijd sterk zijn.
@eilander, ik hérken de zaken die jij noemt, niet. Maar ik wil wel proberen om het te érkennen. Dus ik hoop dat dit lukt, al besef ik dat er hier op het forum geen specifieke praktijkvoorbeelden genoemd kunnen worden.
@Mannetje, wat suggereer je hiermee?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Sommige opmerkingen hebben de neiging bij de afzender terug te komen.
- Niet meer zo actief -