Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Een deel van de PKN, de CGK en ik vrees ook een deel van de HHK worden door echte GGers niet meer serieus genomen. Dat maakt de kritiek op die kerkverbanden anders. Er wordt geen verbondenheid ervaren.
Dat ben ik anders helemaal niet met je eens. Ik voel die verbondenheid namelijk wel. Als de kansels vanaf zondag opengesteld werden, zou ik minstens 10 predikanten uit elk van de genoemde kerken kunnen bedenken die zouden mogen komen preken. Ik zal je de namen besparen. ;)
Ad Anker schreef:Bij echte GGers is het geen vraag: alle predikanten zijn geroepen knechten. (Al krijgt die opvatting al wat haarscheurtjes). Dat maakt kritiek gevoeliger. Want kritiek is dan snel vijandschap, het verdacht maken van het werk Gods etc.
Wou jij beweren dat dit dan niet het geval is? :bobo
Ad Anker schreef:Vandaar de felle reacties. God werkt in Zijn oneindige wijsheid door de dwaasheid der prediking, niet door de rechtzinnigheid der prediking, Hij roept goddelozen en geen mensen die zich hartelijk aan een kerkverband gebonden weten.

Dat maakt nuchter en mild
Tsja, dit is wel waar, maar dat betekent niet dat je alle predikanten die niet in het staatje passen, zomaar kunt afserveren. @GGotK wees er gisteren al ironisch op, dat het rijtje namen wat @Erskinees noemde wel heel erg origineel was: "Eindelijk eens een aantal predikanten die nog niet genoemd zijn." (Wat nou juist niet zo was.) Ik bedoel maar: het is mijns inziens levensgevaarlijk om zomaar Gods knechten van alles te beschuldigen. En dat heeft niets te maken met het feit dat ze ook mens zijn en een boterham met hagelslag eten, zoals @ejvl zegt. Als er een dominee op de preekstoel staat, horen we hem te zien als een ambassadeur van Christuswege. Ik zie niet in waarom we daar vragen bij zouden moeten durven willen stellen.
Ad Anker schreef:Ik ben hier geenszins aan het pesten. Ik maak me erg bezorgd maar vind de felheid van Jantje echt wat misplaatst.
Waarover maak je je bezorgd? Ik maak me ook bezorgd. Begrijp je dat?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Stof schreef:
Ad Anker schreef:Een deel van de PKN, de CGK en ik vrees ook een deel van de HHK worden door echte GGers niet meer serieus genomen. Dat maakt de kritiek op die kerkverbanden anders. Er wordt geen verbondenheid ervaren.

Bij echte GGers is het geen vraag: alle predikanten zijn geroepen knechten. (Al krijgt die opvatting al wat haarscheurtjes). Dat maakt kritiek gevoeliger. Want kritiek is dan snel vijandschap, het verdacht maken van het werk Gods etc.

Vandaar de felle reacties. God werkt in Zijn oneindige wijsheid door de dwaasheid der prediking, niet door de rechtzinnigheid der prediking, Hij roept goddelozen en geen mensen die zich hartelijk aan een kerkverband gebonden weten.

Dat maakt nuchter en mild.

Ik ben hier geenszins aan het pesten. Ik maak me erg bezorgd maar vind de felheid van Jantje echt wat misplaatst.
Nogmaals: zie het als iets openbaar zeggen over iemands moeder, zonder dat men zich echt in die moeder lijkt te verdiepen. Zo voelt het in ieder geval. Dat kan heel veel pijn doen.
Je moeder blijft je moeder en daarvan heb je er (als het goed is) maar één!

En dat mensen uit bepaalde kerkverbanden niet meer serieus worden genomen door "echte gergemmers", dat werp ik verre van me. Tenzij ik geen echte gergemmer ben.
Iedereen die liefde voor zijn kerkverband heeft heeft (onbedoeld) ook wel iets kerksistisch bij zich.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Leuk dat @Bezorgd zo in gedachtenis wordt gehouden!
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Wim Anker schreef:Leuk dat @Bezorgd zo in gedachtenis wordt gehouden!
Hij is anders nog springlevend hoor. Maar bedankt voor het compliment. En ik ben het ook eens met je andere post.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Zullen we het maar hierbij laten ?
Heb ik het ook tegen mij zelf :haha
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Dat ben ik anders helemaal niet met je eens. Ik voel die verbondenheid namelijk wel. Als de kansels vanaf zondag opengesteld werden, zou ik minstens 10 predikanten uit elk van de genoemde kerken kunnen bedenken die zouden mogen komen preken. Ik zal je de namen besparen. ;)
Ad Anker schreef:Bij echte GGers is het geen vraag: alle predikanten zijn geroepen knechten. (Al krijgt die opvatting al wat haarscheurtjes). Dat maakt kritiek gevoeliger. Want kritiek is dan snel vijandschap, het verdacht maken van het werk Gods etc.
Ad Anker schreef:Vandaar de felle reacties. God werkt in Zijn oneindige wijsheid door de dwaasheid der prediking, niet door de rechtzinnigheid der prediking, Hij roept goddelozen en geen mensen die zich hartelijk aan een kerkverband gebonden weten.

Dat maakt nuchter en mild
Tsja, dit is wel waar, maar dat betekent niet dat je alle predikanten die niet in het staatje passen, zomaar kunt afserveren. @GGotK wees er gisteren al ironisch op, dat het rijtje namen wat @Erskinees noemde wel heel erg origineel was: "Eindelijk eens een aantal predikanten die nog niet genoemd zijn." (Wat nou juist niet zo was.) Ik bedoel maar: het is mijns inziens levensgevaarlijk om zomaar Gods knechten van alles te beschuldigen. En dat heeft niets te maken met het feit dat ze ook mens zijn en een boterham met hagelslag eten, zoals @ejvl zegt. Als er een dominee op de preekstoel staat, horen we hem te zien als een ambassadeur van Christuswege. Ik zie niet in waarom we daar vragen bij zouden moeten durven willen stellen.
Ad Anker schreef:Ik ben hier geenszins aan het pesten. Ik maak me erg bezorgd maar vind de felheid van Jantje echt wat misplaatst.
Waarover maak je je bezorgd? Ik maak me ook bezorgd. Begrijp je dat?
Ik quote nog maar even: Natuurlijk ben jij verbonden met 10 van de 1500 predikanten in de PKN. Maar de overige 1490?
Ik ga er zondermeer vanuit dat je bezorgd bent. Of ik het begrijp is wellicht niet zo belangrijk. Ik ken je niet, weet niet in welke context je post. Je doet net of je heel de GG door en door kent, ik waag dat echt te betwijfelen. Dus daarom denk ik soms wel eens: Jantje, trek toch niet zo'n grote broek aan. Maar dat is het lastige van anoniem posten.
Stof

Bericht door Stof »

Geytenbeekje schreef:
Stof schreef:

Bij echte GGers is het geen vraag: alle predikanten zijn geroepen knechten. (Al krijgt die opvatting al wat haarscheurtjes). Dat maakt kritiek gevoeliger. Want kritiek is dan snel vijandschap, het verdacht maken van het werk Gods etc.

Vandaar de felle reacties. God werkt in Zijn oneindige wijsheid door de dwaasheid der prediking, niet door de rechtzinnigheid der prediking, Hij roept goddelozen en geen mensen die zich hartelijk aan een kerkverband gebonden weten.

Dat maakt nuchter en mild.

Ik ben hier geenszins aan het pesten. Ik maak me erg bezorgd maar vind de felheid van Jantje echt wat misplaatst.
Nogmaals: zie het als iets openbaar zeggen over iemands moeder, zonder dat men zich echt in die moeder lijkt te verdiepen. Zo voelt het in ieder geval. Dat kan heel veel pijn doen.
Je moeder blijft je moeder en daarvan heb je er (als het goed is) maar één!

En dat mensen uit bepaalde kerkverbanden niet meer serieus worden genomen door "echte gergemmers", dat werp ik verre van me. Tenzij ik geen echte gergemmer ben.
Iedereen die liefde voor zijn kerkverband heeft heeft (onbedoeld) ook wel iets kerksistisch bij zich.
Eensch. Dat is een gevaar, en al helemaal als je moeder geregeld onder vuur ligt.

Want ja, ik ben het ermee eens dat diverse bijdragen hier integer zijn opgeschreven. Maar sluit er de ogen niet voor: er leven subtiel zóveel negatieve (voor)oordelen over de Gereformeerde Gemeenten. Op mijn werk, midden in reformatorisch Nederland, voel ik me soms bijna ter verantwoording geroepen dat ik daar kerk.

En ik durf te stellen dat de meeste felheid bij de vertrekkers vandaan komt en zich vanuit hen verspreidt. De feiten daarvan liggen er.
Reactie van hen daarop zal waarschijnlijk zijn: dan heeft de GerGem het er vermoedelijk naar gemaakt.

Dat zal voor een deeltje waar zijn. Maar ik kom wel opvallend veel godsdienstige lange tenen onder hen tegen.
Veel godsdienst, waar in de Gereformeerde Gemeenten een stokje voor gestoken is. En dan ontsteekt men in bittere vijandschap.
refo

Bericht door refo »

Dwaasheid der prediking wil zeggen dat het een raar middel is. Een mannetje uit het stof verrezen voert het woord. Wat is daarvan te verwachten?

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de prediker 'dwaze' dingen mag zeggen, want dan kan de Geest niet werken.
En ik vermoed dat de Geest in de GG inderdaad moeilijk kan werken. Het is ongelooflijk, maar uit drie reformatorische waarheden is een slaapmiddel gebrouwen. Verkiezing van eeuwigheid, wedergeboorte in de tijd en geen afval der heiligen. Allerlei waarschuwingen van Christus en de apostelen over volharden en levenswandel en vruchten worden genegeerd of juist zo vertaald als automatische bijwerkingen.

We willen allemaal wel de verloren zoon zijn, maar de waarschuwing is aan de oudste zoon: wees nu eens blij en doe niet zo wantrouwig. We willen allemaal wel de tollenaar zijn en we bidden: wees mij zondaar genadig en ik dank u dat ik niet ben als hij. Want als een ding duidelijk is, is dat God aan onze kant staat. Is er immers niet een goede opkomst? Dat moet wel een zegening zijn. Terwijl het integendeel voor velen een sleur- en slenterdienst is. Je kunt er toch niets aan verhelpen.
Hollander

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
De breedgedragen (en geliefde) Wilhelmus à Brakel hield deze treurige mogelijkheid voor dominees wel open, maar zegt er ook zeer behartigenswaardige zaken over. Neem en lees, dat werkt hopelijk ontnuchterend voor iedereen.

(…) Als iemand door de opzieners van de gemeente beroepen is, dan moeten zij hem voor een gezant van Christus erkennen. Is de leraar bij zichzelf een Judas, dan is dat zijn eigen schuld. Godloze predikanten zijn gezanten, zoals Judas. Ook naar die moet de gemeente luisteren
(…), zolang hij niet godloos leeft en hij de ware leer predikt.
(…)
Maar de gemeente is gelukkiger als zij een godvruchtige leraar heeft, die door de rechte deur op een godzalige wijze beroepen is. De leraar is dan bekeerd of onbekeerd, meer of minder zuiver beroepen, de gemeente moet die indruk houden dat Christus, door de orde in de kerk gesteld, hem gezonden heeft, en moet als zodanig naar hem luisteren en zijn woorden, als zij met het Woord van God overeenkomen, als de woorden in Christus' Naam gesproken, ontvangen.
Geytenbeekje

Veel mensen buiten het christendom weten begrijpelijkerwijze ook niet wat alle kerkverbanden betekenen en inhoud.
Ik heb ook nog niet gehoord van : Jaja, hypocriet met zoveel kerken.
Sommige denken gewoon dat er 2 soorten kerken zijn, Prot en RK
Maar mensen binnen kerken kunnen idd wel gaan bashen, of zeggen : 'mwah vind het nooit zo met de gereformeerden.
Zo stijf' ze zijn alleen maar met elkaar aan het praten.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

@Ad Anker, ik ontvang graag ook nog een antwoord van jou op de vraag die ik dikgedrukt heb. Kan dat?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:@Ad Anker, ik ontvang graag ook nog een antwoord van jou op de vraag die ik dikgedrukt heb. Kan dat?
Ik vroeg niets in het door jou dikgedrukte. Ik stelde iets. Dus daar kan ik moeilijk op antwoorden.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Als het voorzichtig doorgeven van gesprekken die ik zelf heb gehad, tot dit soort emoties als bij @Jantje leidt, spijt mij dat. Maar ik haak dan af. Ik heb in alle oprechtheid geprobeerd iets door te geven daarvan, en dat is niet van een enkeling en het zijn geen supergefrustreerde mensen.

Bij één ding wil ik nog wel de vinger leggen. @Jantje haalt een uitspraak van ds. A. Hoogerland aan, dat hij liever op de puinhopen van de kerk zou zitten wenen dan die te verlaten.
En er zijn meer van dat soort uitspraken aangehaald hier.

Dan denk ik: zou dát waar zijn? Is het echt zó erg?
De praktische vertaling is dan dus als volgt: de GG hier ter plaatse loopt niet leeg, dus het is gelukkig theoretisch... Maar stel dat er zo weinig mensen overblijven in onze regio dat je niet met goed fatsoen naar een GG kunt gaan, zou je dan écht op de puinhopen gaan zitten huilen en niet naar ds. Lohuis of ds. Den Ouden gaan?
Daar gaat het dus over hé, als je dit soort uitspraken doet.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:@Ad Anker, ik ontvang graag ook nog een antwoord van jou op de vraag die ik dikgedrukt heb. Kan dat?
Ik vroeg niets in het door jou dikgedrukte. Ik stelde iets. Dus daar kan ik moeilijk op antwoorden.
Dat kan wel degelijk. Mijn vraag is: vind jij dat alle predikanten in de GG waarlijk geroepen zijn? Jij zegt dat echte GG-ers dat vinden (zoals ik bijvoorbeeld), voor hen is dat geen vraag. Maar blijkbaar zijn er ook anderen (zijn dat dan neppe GG-ers? Of hoe moet ik dat zien?) die vinden dat dit niet perse zo hoeft te zijn en waar dit wel een vraag is, tenminste, dat blijkt uit je vervolgconclusie. Vandaar dat ik aan jou deze vraag stel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Dat kan wel degelijk. Mijn vraag is: vind jij dat alle predikanten in de GG waarlijk geroepen zijn? Jij zegt dat echte GG-ers dat vinden (zoals ik bijvoorbeeld), voor hen is dat geen vraag. Maar blijkbaar zijn er ook anderen (zijn dat dan neppe GG-ers? Of hoe moet ik dat zien?) die vinden dat dit niet perse zo hoeft te zijn en waar dit wel een vraag is, tenminste, dat blijkt uit je vervolgconclusie. Vandaar dat ik aan jou deze vraag stel.
Zo weggehaald
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 07 mar 2020, 07:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie