Afsluitende conclusies

Egbert

Afsluitende conclusies

Bericht door Egbert »

N.a.v. div. discussies die er gaande zijn en vooral die geweest zijn heb ik een [idealistisch] voorstel. Nu is het zo dat de meeste discussies verzanden in een welles nietes spelletje met hete hoofden en koude harten en onbevredigde gevoelens. Zou het niet mogelijk zijn op het punt waarbij blijkt dat de meningen niet meer bij elkaar kunnen komen een soort eindconclusie wordt gevormd waarbij beide partijen zich min of meer bij neer kunnen leggen, men hoeft het er niet volledig mee eens te zijn hoor! maar een beetje consensus moet er wel zijn. De [noemen we hem of haar mediator?] onafhankelijke man of vrouw moet zoals ik al zeg onafhankelijk maar ook ter zake kundig zijn. Zoals ik al zei een beetje idieel maar toch, zonder idealen kunnen we niet leven, toch?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Op zich wel een leuk idee. Hij/zij moet dan wel kundig zijn. Verstand van zaken hebben. Maar da's wel een goed idee...

Hoe denken andere mensen hier over?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Pied

Bericht door Pied »

Ook deze persoon zal nooit onafhankelijk zijn en ook hij/zij is te be-invloeden. Maar op zich zou iemand op elk moment in een discussie een overzichtje kunnen maken, zodat de discussie verder kan of kan worden afgesloten.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Betekent dat, dat na zo'n conclusie het topic gesloten word? ik hoop niet dat dat de bedoeling is. Verder blijf ik het wel een leuk idee vinden.

Maar er is ook wel veel te vinden over bepaalde onderwerpen. Zoals de DONOR. Daar is een discussie gaande. Heel interessant, maar mensen stellen soms "rare" vragen. Dingen die misschien door een deskundige beantwoord kunnen worden. Dat is misschien ook wel een punt.

Beinvloedbaar is iedereen.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
nursje

Bericht door nursje »

Het lijkt me an sich een prima idee al denk ik niet dat soms iets samen te vattenis of dat er een conclusie te trekken is. Maar goed ik zou zeggen give it a try!
Orckie

Bericht door Orckie »

OK
Ik zal hier een aanzet geven (als voorbeeld) voor in de discussie "Afval of verval".

Concluderend kan het volgende gesteld worden, alles gelezend en overziend hebbend:

1) Het boek van Van der Zwaag heeft voor meer verwarring ipv voor meer duidelijkheid gezorgd.

2) forummers die helemaal aan het begin al vóór Van der Zwaag waren (niet omdat ze het boek gelezen hadden, maar omdat ze begrepen hadden dat hij iets tegen de huidige GG-leer heeft, en dat hebben zij ook) zijn dat gebleven, en andersom

3) de recensie in de Saambinder van een dergelijk geschrift wordt door voorstanders van een verschuiving in de leer bijvoorbaat gehekeld: of het nu lang of kort is, mild of fel van toon, door iemand uit de 'kerkleiding" geschreven of door een predikant die nog maar 3 jaar in het ambt staat - 't is nooit goed.

4) naar je plaatselijke kerk gaan en biddend (in plaats van kritisch) naar je predikant luisteren zet meer zoden aan de dijk dan dikke boeken schrijven danwel op een internetforum bediscussieren.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
OK
Ik zal hier een aanzet geven (als voorbeeld) voor in de discussie "Afval of verval".

Concluderend kan het volgende gesteld worden, alles gelezend en overziend hebbend:

1) Het boek van Van der Zwaag heeft voor meer verwarring ipv voor meer duidelijkheid gezorgd.

2) forummers die helemaal aan het begin al vóór Van der Zwaag waren (niet omdat ze het boek gelezen hadden, maar omdat ze begrepen hadden dat hij iets tegen de huidige GG-leer heeft, en dat hebben zij ook) zijn dat gebleven, en andersom

3) de recensie in de Saambinder van een dergelijk geschrift wordt door voorstanders van een verschuiving in de leer bijvoorbaat gehekeld: of het nu lang of kort is, mild of fel van toon, door iemand uit de 'kerkleiding" geschreven of door een predikant die nog maar 3 jaar in het ambt staat - 't is nooit goed.

4) naar je plaatselijke kerk gaan en biddend (in plaats van kritisch) naar je predikant luisteren zet meer zoden aan de dijk dan dikke boeken schrijven danwel op een internetforum bediscussieren.
Laat maar......
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Egbert

Bericht door Egbert »

Lieve Orckie, niet deze topic gebruiken als afsluiter, gebruik daar de topic imself voor. Jij bent gezien de inzendingen niet onafhankelijk. punt 3 Ik ben ook niet onafhankelijk en zie in jouw afsluitende conclusie alweer punten zat om nieuwe discussies te beginnen. :#

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Pied

Bericht door Pied »

Wil je zoiets met enig succes doen, dan zul je toch in de huid van een ander moeten kunnen kruipen en proberen het standpunt van je tegenstander zuiver weer te geven.
Niet gemakkelijk. En het kost je veel tijd.

[Aangepast op 12/1/04 door Pied]
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Lieve Orckie, niet deze topic gebruiken als afsluiter, gebruik daar de topic imself voor. Jij bent gezien de inzendingen niet onafhankelijk. punt 3 Ik ben ook niet onafhankelijk en zie in jouw afsluitende conclusie alweer punten zat om nieuwe discussies te beginnen. :#

o sorry, ik dacht ik zal eens een goede aanzet geven van hoe het moet...

Tegelijkertijd was daarmee dus geïllustreerd dat je voorstel tot mislukken gedoemd is. (kijk ook maar eens in het topic zelf, daar heb ik mijn evenwichtige samenvatting ook gedumpt...)

Nee beste mensen, we hebben allemaal onze vooropgezette meningen, en we hebben het zo goed met onszelf getroffen dat er heeeeel wat moet gebeuren willen we van mening veranderen.
Dat illustreren alle discussies op dit forum, maar mijn poging tot samenvatting en conclusie was wel heel exemplarisch (een een heel kort leven beschoren...)
Egbert

Bericht door Egbert »

Ik had eigenlijk dit topic opgezet in een vlaag van idealisme/verstandsverbijstering, ik begrijp nu ook dat het eigenlijk niet mogelijk is 'afsluitende conclusies' te doen. Ik ben bang dat er alleen maar een conclusie mogelijk is op de manier zoals de Duitsers en Engelsen/fransen/Amerikanen het in de 1e wereldoorlog gedaan hebben. Net zolang doorschieten tot iedereen 'dood' is en de kerken leeg. Zou Christus dan toch gelijk krijgen/hebben met Zijn verzuchting of er geloof te vinden zou zijn bij Zijn wederkomst en dat de liefde zou verkillen?
Of ben ik nu weer te pessimistisch? :#

Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Ik had eigenlijk dit topic opgezet in een vlaag van idealisme/verstandsverbijstering, ik begrijp nu ook dat het eigenlijk niet mogelijk is 'afsluitende conclusies' te doen. Ik ben bang dat er alleen maar een conclusie mogelijk is op de manier zoals de Duitsers en Engelsen/fransen/Amerikanen het in de 1e wereldoorlog gedaan hebben. Net zolang doorschieten tot iedereen 'dood' is en de kerken leeg. Zou Christus dan toch gelijk krijgen/hebben met Zijn verzuchting of er geloof te vinden zou zijn bij Zijn wederkomst en dat de liefde zou verkillen?
Of ben ik nu weer te pessimistisch? :#

nee, nu ben je veeeeel te pessimistisch.
We hebben het RD nog, en de reformatorische scholen, en dat is heel samenbindend.
Of de Stichting Ontmoeting; als we kennelijk bezig zijn met het bewijzen van liefde aan de naaste, dan vallen onderlinge verschillen weg.

Laten we dat dan maar meer doen...
limosa

Bericht door limosa »

We hebben het RD nog, en de reformatorische scholen, en dat is heel samenbindend.
Of de Stichting Ontmoeting; als we kennelijk bezig zijn met het bewijzen van liefde aan de naaste, dan vallen onderlinge verschillen weg.

Kijk daar kan ik weer helemaal mee eens zijn Orckie. Neem nou die jongeren-avonden. Vele, zeer vele jongeren uit alle geledingen van de rechterflank van de gerefomeerde gezindte komen bijeen om gezamenlijk allerlei belangrijke onderwerpen te doordenken. Dat was 20 jaar geleden ondenkbaar, zo zie je dat er toch ook wel stappen vooruit gezet worden.
nicname

Bericht door nicname »

Oorspronkelijk gepost door limosa

Kijk daar kan ik weer helemaal mee eens zijn Orckie. Neem nou die jongeren-avonden. Vele, zeer vele jongeren uit alle geledingen van de rechterflank van de gerefomeerde gezindte komen bijeen om gezamenlijk allerlei belangrijke onderwerpen te doordenken. Dat was 20 jaar geleden ondenkbaar, zo zie je dat er toch ook wel stappen vooruit gezet worden.
Oei, oei, en nu daar nog een afsluitende conclusie over ;)
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door limosa

ja, en we hebben de WegWijs beurs!

waar een kleine gezindte groot in kan zijn...

:cool:
Plaats reactie