COVID-19

parsifal

Re: Wuhan virus

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
Ad Anker schreef:
Geytenbeekje schreef: Je bedoeld 38 besmettingen ?
Nee. 3.
Het zijn er volgens de officiële instanties nu toch echt 38.

Ik vind het zeer onverantwoord dat mensen hier luchtig over doen.
De meeste van hen zijn buiten Nederland besmet.
Verder begrijp ik de kritiek op het RIVM nu niet zo. Wat moeten ze anders doen?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

Een van de eerste dingen zou kunnen zijn het testen van mensen met ernstige longklachten ook op dit virus.

Het is natuurlijk aardig dat ze via aselekte steekproeven kijken welke virussen in omloop zijn, maar voor zoiets zou je wat extra hebben kunnen doen. Ik vind het echt ongehoord dat een patient een week op de IC kan liggen zonder dat er een juiste diagnose komt. Het is een thema met grote maatschappelijke betekenis, en dat had gewoon nooit mogen gebeuren.

Het zal qua kosten-batenanalyse vast juist zijn geweest, maar ik vind het niet in overeenstemming met de maatschappelijke impact.
parsifal

Bericht door parsifal »

DDD schreef:Een van de eerste dingen zou kunnen zijn het testen van mensen met ernstige longklachten ook op dit virus.

Het is natuurlijk aardig dat ze via aselekte steekproeven kijken welke virussen in omloop zijn, maar voor zoiets zou je wat extra hebben kunnen doen. Ik vind het echt ongehoord dat een patient een week op de IC kan liggen zonder dat er een juiste diagnose komt. Het is een thema met grote maatschappelijke betekenis, en dat had gewoon nooit mogen gebeuren.

Het zal qua kosten-batenanalyse vast juist zijn geweest, maar ik vind het niet in overeenstemming met de maatschappelijke impact.
De test die beschikbaar is, is niet 100% betrouwbaar. Het geeft veel vals negatieven en ik weet niet veel over vals positieven. Op het moment dat je kunt verwachten dat het grootste deel van de betasten negatief is, is een test vrijwel waardeloos omdat er vaak loos alarm blijkt te zijn. Op zo'n moment is het beter je geld en materiaal te sparen voor als het harder nodig is en om je te richten op mensen die ook in een besmettingshaard geweest zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Herman
Moderator

Re: RE: Re: Wuhan virus

Bericht door Herman »

Valcke schreef:
Ad Anker schreef:
Geytenbeekje schreef:
Ad Anker schreef:Ach, er is een psychiater die in het RD de acties als hysterisch en zwaar overtrokken bestempeld. Er zijn 3 besmettingen in NL en er is een speciale uitzending op de NOS.

Ik weet het nog niet zo...
Je bedoeld 38 besmettingen ?
Nee. 3.
Het zijn er volgens de officiële instanties nu toch echt 38.

Ik vind het zeer onverantwoord dat mensen hier luchtig over doen.
Ad heeft het over een week terug.

Eens. Ik hou ook niet van luchtigheid.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

De vraag is of het virus zo onschuldig is, de langdurige gevolgen weten we immers helemaal niet. SARS-overlevenden hebben nu nog steeds last van vermoeidheid, spier- en gewrichtspijn, kortademigheid, neuropathie, gevoelloosheid in de voeten en handen en andere vage longproblemen. Zolang niet bekend is of corona voor schadelijke gevolgen zorgt op de lange termijn lijkt me voorzichtigheid geboden. Dan is al die aandacht ook zeker niet overdreven.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Habitat schreef:
elbert schreef:De wereldgezondheidsorganisatie heeft het sterftepercentage van het virus opgehoogd naar 3,4%.
Er wordt bovendien gespeculeerd dat het virus in Iran is gemuteerd naar een nog dodelijker variant.
Verontrustende berichten.
Over het echte sterftecijfer valt nu nog helemaal niets te zeggen. We weten niet hoeveel mensen het virus bij zich dragen maar slechts milde klachten hebben en zich daarom helemaal niet laten testen. Die groep valt tot nu toe buiten de gegevens.
Natuurlijk is daar wat over te zeggen. Medische cijfers worden altijd gerapporteerd op basis van getelde besmettingen. En niet op basis van schattingen.

Een reguliere griepepidemie in Nederland wordt ook alleen vastgesteld op basis van bij de huisarts geregistreerde gevallen. En de meeste mensen gaan bij griep niet langs de huisarts.
ejvl

Re: RE: Re: RE: Re: Wuhan virus

Bericht door ejvl »

Valcke schreef:
ejvl schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:Ik vind het al een hele geruststelling dat er nu bij luchtwegklachten op het coronavirus getest wordt. Ik vind ook dat er nog best wel luchtig over wordt gedaan in Nederland.
Dat laatste vind ik ook. Ik weet wel dat de beste stuurlui aan wal staan, maar ik kan mij toch niet aan de indruk onttrekken dat de protocollen veel te 'dogmatisch' gehanteerd zijn. Zie de verhalen van mensen die uit Noord-Italië kwamen met ademhalingsproblemen, maar aan wie 14 dagen lang een test geweigerd is (omdat Noord-Italië destijds nog niet als risicogebied gezien werd, hoewel er al meerdere doden te betreuren waren). Idem de situatie in meerdere ziekenhuizen met patiënten die niet getest werden, hoewel ze wél de symptomen hadden van het virus.

Verder lees ik dat in NL nog maar 14 ziekenhuizen inderdaad patiënten met klachten kunnen testen op het virus. We lopen dus in NL behoorlijk achter de feiten aan.
Er is een ernstig tekort aan testen dus ze testen alleen de, wat in hun ogen zijn, logische, gevallen.
Als dat zo is, hoe moet het dan wanneer we straks misschien duizenden gevallen hebben. Kennelijk hadden ze in China wel genoeg testen, hoe kan het dan dat wij ze nu niet hebben.

Overigens waren dit ook vrij logische gevallen, zeker het gezin dat terugkwam uit Noord Italië én de kenmerkende symptomen had.

Als er in NL niet genoeg testen zijn, dan hebben bepaalde instanties zeer ernstig gefaald!
Ik hoorde het vanmorgen op radio 1 in een gesprek. Ik kan zo snel geen andere bron vinden dan deze:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/voo ... voorkomen/

Gisteren werd ook in een gesprek gezegd dat de capaciteit om te testen op z'n max loopt met alle contactonderzoeken.
Valcke

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:Verder begrijp ik de kritiek op het RIVM nu niet zo. Wat moeten ze anders doen?
De criteria zijn al een paar keer aangepast. Maar wel steeds laat - nadat bleek dat er reële besmettingen waren waarvoor wel testen gevraagd of overwogen werden, maar waarbij de testen niet werden uitgevoerd, om later alsnog positief te testen. Dat was soms één week of zelfs twee weken nadat (soms zelfs dringend) om een test gevraagd was. Als gevolg van dit beleid hebben ook ziekenhuizen tijdelijk moeten sluiten.

M.i. zou in alle gevallen met ernstige symptomen (m.n. ademhalingsproblemen) die niet anders verklaarbaar zijn, op het virus getest moeten worden, ook al is iemand niet in een besmet gebied geweest en komt de persoon niet uit een contactonderzoek. Dat is nog steeds niet het beleid.
Habitat

Bericht door Habitat »

Herman schreef:
Habitat schreef:
elbert schreef:De wereldgezondheidsorganisatie heeft het sterftepercentage van het virus opgehoogd naar 3,4%.
Er wordt bovendien gespeculeerd dat het virus in Iran is gemuteerd naar een nog dodelijker variant.
Verontrustende berichten.
Over het echte sterftecijfer valt nu nog helemaal niets te zeggen. We weten niet hoeveel mensen het virus bij zich dragen maar slechts milde klachten hebben en zich daarom helemaal niet laten testen. Die groep valt tot nu toe buiten de gegevens.
Natuurlijk is daar wat over te zeggen. Medische cijfers worden altijd gerapporteerd op basis van getelde besmettingen. En niet op basis van schattingen.

Een reguliere griepepidemie in Nederland wordt ook alleen vastgesteld op basis van bij de huisarts geregistreerde gevallen. En de meeste mensen gaan bij griep niet langs de huisarts.
Als ik u was zou ik u niet blind staren op het sterftecijfer. Dat fluctueert op dit moment enorm en het is niet duidelijk of er sprake is van onderrapportage (van de groep personen met slechts milde symptomen die geen test ondergaan).
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef:Ach, er is een psychiater die in het RD de acties als hysterisch en zwaar overtrokken bestempeld. Er zijn 3 besmettingen in NL en er is een speciale uitzending op de NOS.

Voor iemand die in het onderwijs zit, baart je d-t-gebruik mij toch
wat zorgen. Maar dat terzijde.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef:

Voor iemand die in het onderwijs zit, baart je d-t-gebruik mij toch
wat zorgen. Maar dat terzijde.
Vreselijk. Ik zie het ook. Dank voor de opscherping.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

De laatste alinea, dat was mij ook al te binnen geschoten: je hoort relatief vaak dat mensen besmet zijn in Noord-Italië. Dan zou het bijna lijken alsof de mensen daar op straat met iedereen staan te knuffelen. Dit artikel suggereert een meer logische verklaring, namelijk dat er meer besmettingen daar zijn dan wordt aangenomen of meegedeeld.
DDD

Bericht door DDD »

Dat was echter al weken geleden in het nieuws, met de mededeling dat de Italianen zich van de veiligheidscordons weinig aantrokken, maar gewoon via een landweggetje het virus verder verspreidden.

Het artikel in Trouw lijkt wel juist. Hoewel ik ook heb begrepen dat er ook reguliere grieptests zijn in Nederland. Dus het is ook weer niet zo dat het helemaal geen aandacht heeft.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Het aantal daadwerkelijke besmettingen in Italië is waarschijnlijk veel hoger dan tot nu toe gemeten. Dat verklaart ook de veel hogere sterftecijfers in vergelijking met Zuid-Korea.

De overheid is in Nederland niet proactief en men houdt vast aan kaders die wellicht niet toereikend zijn voor dit virus. In mijn omgeving kan ik zo tien mensen noemen die in Italië op wintersport zijn geweest en die niet getest worden. Hen wil ik voorlopig niet ontmoeten.
Plaats reactie