Passion

DDD

Re: Passion

Bericht door DDD »

Ik denk dat hij -afkomstig uit een cultuur waarin je daarover wekelijks hetzelfde kunt horen- daar wat minder de nadruk op legt. Maar ik doe graag mee met zo'n bespreking.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ik heb een mail gestuurd dus ik wacht reactie af.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik denk dat hij -afkomstig uit een cultuur waarin je daarover wekelijks hetzelfde kunt horen- daar wat minder de nadruk op legt. Maar ik doe graag mee met zo'n bespreking.
Met alle respect, maar dan kan een preek onmogelijk zuiver zijn. De kern van de prediking is Jezus Christus en Dien gekruisigd, en dat moet gaan over "Hij voor mij".
Geytenbeekje

eilander schreef:
DDD schreef:Ik denk dat hij -afkomstig uit een cultuur waarin je daarover wekelijks hetzelfde kunt horen- daar wat minder de nadruk op legt. Maar ik doe graag mee met zo'n bespreking.
Met alle respect, maar dan kan een preek onmogelijk zuiver zijn. De kern van de prediking is Jezus Christus en Dien gekruisigd, en dat moet gaan over "Hij voor mij".
Ik had een keer een toerustingfilmpje gezien, en dat was echt wel gereformeerd.
Ja goed wel wat modernere taalgebruik maar toch.
DDD

Bericht door DDD »

eilander schreef:
Dat zou een mooi draadje zijn. Of Jezus Christus als gekruisigde betekent dat het altijd over de rechtvaardiging moet gaan. Of dat Paulus daar eigenlijk veel meer mee bedoelt, namelijk alles wat met het leven uit Christus te maken heeft. Ik zou menen dat het het laatste is. De wortel is de kern van de zaak -menselijkerwijs bezien althans-, maar een les op de landbouwschool die altijd maar bij de wortel blijft steken, schiet toch tekort.
BJD

Bericht door BJD »

Mara schreef:
BJD schreef:
Mara schreef:Nog een reden om niet naar The Passion te kijken, als je tenminste nog twijfelt.
Ik las dat een vrouw nu de rol van discipel krijgt, maar er blijken er nog twee te zijn.
Zelfs door de dwaasheid der prediking toch.
Tuurlijk, zet desnoods een nar op de kansel.
Het kan best allemaal niet kloppen volgens jou. Feit is dat ik op mijn volstrekt seculiere werkomgeving in de week van de Passion de mooiste gesprekken heb. En daar komen collega’s zelf mee nav the Passion.
Geytenbeekje

Daar heb je wel een punt.
Maar godslastering vind ik vele malen erger dan dat mensen er een beetje door geraakt worden.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:
Dat zou een mooi draadje zijn. Of Jezus Christus als gekruisigde betekent dat het altijd over de rechtvaardiging moet gaan. Of dat Paulus daar eigenlijk veel meer mee bedoelt, namelijk alles wat met het leven uit Christus te maken heeft. Ik zou menen dat het het laatste is. De wortel is de kern van de zaak -menselijkerwijs bezien althans-, maar een les op de landbouwschool die altijd maar bij de wortel blijft steken, schiet toch tekort.
Wacht even, ik protesteer. Ik zeg NIET dat het niet méér zou betekenen. Maar toon maar aan waar ds. Jurjen ten Brinke het heeft over rechtvaardiging, en verlossing door het Borgwerk van de Heere Jezus alleen. Als er daarover een preek te vinden is, dan wil ik die graag bespreken.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

@DDD, ik ben het eens met @eilander. Als jij een preek kunt vinden zoals @eilander hier boven beschrijft, dan hou ik mij eveneens zeer aanbevolen.
BJD schreef:Het kan best allemaal niet kloppen volgens jou. Feit is dat ik op mijn volstrekt seculiere werkomgeving in de week van de Passion de mooiste gesprekken heb. En daar komen collega’s zelf mee nav the Passion.
Het kan best allemaal kloppen volgens jou. Feit is dat ik op mijn voor 90% seculiere werkomgeving juist hoor dat ze begrijpen dat het acteren en naspelen van het lijden en sterven van Jezus voor een waar christen niets anders is dan pure spotternij is en ze zelfs snappen dat een christen dat afkeurt.

Ik vind het dan ook heel erg dat iemand als Jurjen ten Brinke, die in onze gezindte toch ook wel aanzienlijk beluisterd wordt, aan zoiets heidens en zondigs zijn medewerking verleent.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara

Bericht door Mara »

BJD schreef:
Mara schreef:
BJD schreef:
Mara schreef:Nog een reden om niet naar The Passion te kijken, als je tenminste nog twijfelt.
Ik las dat een vrouw nu de rol van discipel krijgt, maar er blijken er nog twee te zijn.
Zelfs door de dwaasheid der prediking toch.
Het kan best allemaal niet kloppen volgens jou. Feit is dat ik op mijn volstrekt seculiere werkomgeving in de week van de Passion de mooiste gesprekken heb. En daar komen collega’s zelf mee nav the Passion.
Het komt niet verder dan, mooi verhaal, spannend, Jezus was een goed mens.
Dit spektakel is al zo lang als het uitgevoerd wordt tot weinig nut of heil geweest.
De mensen die de bijbelse personen naspelen, weten nauwelijks wie ze moeten uitbeelden.
En dan nog, het blijft oppervlakkig. Zodra het licht gedoofd is, is de betovering weg.
Je hoort niets over de betekenis van de kruisiging.
Het meest godslasterlijke vind ik er nog aan dat er gebruik wordt gemaakt van wereldse popliedjes.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
BJD

Bericht door BJD »

Mara schreef:
BJD schreef:
Mara schreef:
BJD schreef: Zelfs door de dwaasheid der prediking toch.
Het komt niet verder dan, mooi verhaal, spannend, Jezus was een goed mens.
Dit spektakel is al zo lang als het uitgevoerd wordt tot weinig nut of heil geweest.
De mensen die de bijbelse personen naspelen, weten nauwelijks wie ze moeten uitbeelden.
En dan nog, het blijft oppervlakkig. Zodra het licht gedoofd is, is de betovering weg.
Je hoort niets over de betekenis van de kruisiging.
Het meest godslasterlijke vind ik er nog aan dat er gebruik wordt gemaakt van wereldse popliedjes.
‘Weinig heil’ Wel iets dus. Dan vooral doorgaan zou ik zeggen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Laten we het kwade doen, opdat het goede daaruit voortkomt? Lijkt me niet.
- Niet meer zo actief -
Mara

Bericht door Mara »

BJD schreef: ‘Weinig heil’ Wel iets dus. Dan vooral doorgaan zou ik zeggen.
Daarmee was het liedjesfestijn met Jezus de grote winnaar van de avond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De afgelopen vijf jaar scoorde The Passion steeds boven de 3-miljoengrens, maar dat is dit jaar niet gelukt. De eerste tot en met de achtste editie scoorden 979.000, 1,7 miljoen, 2,3 miljoen, 3,2 miljoen, 3,6 miljoen, 3,2 miljoen, 3,1 miljoen en 3,2 miljoen kijkers.

Edwin Jonker en Edsilia Rombley waren dit jaar de televisiejezus en televisiemaria. Met het thema ‘Je bent niet alleen’ legde The Passion dit jaar de nadruk op aandacht voor elkaar.
mediacourant.nl
Vooral mee doorgaan???
Ik mag hopen dat jij de enige op dit forum bent die dit spektakel promoot.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:
BJD schreef:‘Weinig heil’ Wel iets dus. Dan vooral doorgaan zou ik zeggen.
Laten we het kwade doen, opdat het goede daaruit voortkomt? Lijkt me niet.
Het verdedigen van een heidens en goddeloos acteerspel valt mijns inziens buiten de forumregels van dit forum, @BJD.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Volgens jou en anderen valt alles buiten de regels wat jou niet aanstaat. Ondertussen beweer je wel van predikanten dat zij ongelovig zijn. Dat is pas écht tegen de forumregels.
Plaats reactie