Is niet leuk en vooral niet nodig

Plaats reactie
Bart-rk

Is niet leuk en vooral niet nodig

Bericht door Bart-rk »

Ieder jaar komen er nwe woorden uit, op zich prima maar als je dan het onderstaande leest dan heb ik zo iets van ?????
Wat ik dus niet leuk vind is dat wij als christenen nu toevoegingen krijgen zoals bijvoorbeeld een internetchristenen. Laat mij gewoon een Christen zijn en voeg er alsjeblieft niets aan toe het is niet nodig

En uiteraard is het kaasie voor die mensen om toevoegingen aan een katholiek te geven, waarmee ze dus iedere katholiek over één kam scheren

Bart
UTRECHT - Het afgelopen jaar zijn er verschillende nieuwe religieuze woorden geboren, meldt hoofdredacteur Ton den Boon van de Grote (dikke) Van Dale. Van geloofsdip en feelgoodgeloof tot internetchristenen en kloostertest.

Van Dale Lexicografie, de uitgever van Nederlands bekendste woordenboek, publiceert elk jaar een overzicht van nieuw ontstane woorden in het Nederlands. Dit jaar zijn daar veertien religieus getinte woorden bij, volgens het boekje Taal van het jaar drie. Dat de paus volgens het NRC weleens geloofsaanvechtingen heeft, leverde het Nederlands het woord 'geloofsdip' op. Ook andere rooms-katholieke nieuwsfeiten genereerden een aantal nieuwe woorden: doofpotbisschop, kloostertest, zingevingsklooster en kliniklooster.

Uit het boekje met nieuwe woorden zou geconcludeerd kunnen worden dat christenen steeds wereldgelijkvormiger worden, blijkens: internetchristenen, feestchristenen, feelgoodgeloof en waxinelichtjeschristendom. Dat laatste typeert Den Boon als "waarbij mensen bij het schijnsel van waxinelichtjes in EO-sferen raken en wegzwijmelen bij nostalgische herinneringen aan tijden waarin Europa werd geteisterd door het rotsvaste geloof dat het eigen geloof de ware religie was''.

Waar islam en christendom elkaar raken ontstond dit jaar chrislam, een kruising tussen deze twee godsdiensten. Ver daarvanaf staan de moslimschreeuwer en de cultuurmoslim.
Bron: Nederlands Dagblad Gepost op: 20 december 2003, 06:43
Lecram

Bericht door Lecram »

Wellicht komt er weer een nieuw zuilentijdperk.
Maar we moeten eerlijk zijn: die is er nu ook allang in de kerk(en). Zowel in de protestantse als in de RK.
Jelle

Bericht door Jelle »

Volgens mij komen de opmerkingen over christenen vaak bij mensen vandaan die zelf nergens aan doen, of heb ik het mis?
Maar allerlei bijnamen vind ik ook niet nodig het haalt vaak het geloof ook naar beneden.
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Jelle
Volgens mij komen de opmerkingen over christenen vaak bij mensen vandaan die zelf nergens aan doen, of heb ik het mis?
Daar geef ik je 99,9% gelijk in !! en die eventuele 0,1% moet toch maar eens naar zichzelf gaan kijken want je zet op deze manier veel Christenen in een hoek waar we niet wezen willen.

Goh wat gek eigenlijk ...normaal wordt ik niet zo gauw boos om dergelijke onzin maar nu dergelijke woorden in de vandale staat en kleine kinderen dit ook gaan leren ???? waar gaan we dan naar toe?

groet
Bart
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Mensen, dit soort woorden wordt elk jaar wel aan het woordenboek toegevoegd, da's toch niet zo'n ramp? Er staan wel vaker woorden met een negatieve bijklank in, die worden niet vaker gebruikt omdat ze nu in het wb staan hoor! Woorden komen juist in de Van Dale omdát ze regelmatig gebruikt worden, ze worden niet regelmatig gebruikt omdat ze erin staan.. :)

En kleine kinderen hoeven de dikke van Dale niet uit hun hoofd te kennen, dus het zal best meevallen met hun vocabulaire om christenen aan te duiden. ;)

Groetjes
Lebaoth (die elk jaar met heel veel plezier deze lijstjes uit de krant knipt en in haar woordenboek vouwt)

[Aangepast op 22/12/03 door lebaoth]
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Lebaoth
Je hebt wel gelijk in wat je zegt maar er wordt wel een trend gezet en daar ben ik bang voor Vooral die doofpotbischop zit me dwars ben ik dan nu een pedoparochiaantje ? Kijk en dat bedoel ik roeren in de *** is makkelijk maar het grootste gevaar zit hem in het feit dat het gegeneraliseerd wordt snappie
Of is de sow nu een overloopkerkje ? okay ver gezocht maar zie hoe beledigend het kan en zal worden als dit doorgaat

groet
Bart
Plaats reactie